جدایی فرزندان از خانواده

۱۴۰۱/۱۰/۰۶ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۱۵۷
جدایی فرزندان از خانواده
شبکه های اجتماعی با قدرت فراوان در تلاش هستند اعضای خانواده را از یکدیگر جدا کنند. در ادامه تولید محتوای نامرغوب در فضای مجازی که باعث تنش در میان اعضای خانواده بود حالا کار به کودکان و نوجوانان رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ در گزارشی مفصل موضوع شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر اعضای خانواده را مورد بررسی قرار دادیم و در این نوبت کار به کودکان و نوجوانان رسید.

-   آیا به فاصله نزدیک کودکان و نوجوانان به شبکه های اجتماعی دقت کرده اید؟

-  آیا نوع نگاه آنها را به شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار داده اید؟

-  آیا تاثیر فضای مجازی بر وضعیت روحی و روانی کودکان و نوجوانان را حس کرده اید؟

در گفت و گو با چند روانشناس به نکات جالبی در خصوص تاثیر فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان رسیده ایم.

روانشناسان معتقد هستند: فضای مجازی به همان اندازه که می تواند مفید و کار راه انداز باشد به همان اندازه می تواند صدمات غیر قابل جبران بر پیکره خانواده و البته کودکان و نوجوانان وارد کند.

آمار و ارقام نشان می دهد که بعد از قرار گرفتن در شرایط کرونا و داستان تحصیل غیر حضوری دانش آموزان ، نوجوانان به شدت به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نزدیک شدند و البته با توجه به کنجکاوی مرسوم این گروه سنی که بخشی از فطرت و ذات این گروه سنی است اخیرا شاهد این هستیم که در شبکه های اجتماعی محتویاتی مخصوص این گروه سنی در حال انتشار است.

کودک و موبایل3

در گفت و گو با مسِئولین  مدارس به خصوص معلم هایی که رابطه نزدیک تری با دانش آموزان دارند به این نکته رسیده ایم که فضای مجازی عاملی است برای بلوغ زودرس افراد، چرا که آشنا کردن آنها با نکاتی که شاید برای این گروه سنی خیلی مفید نیست حجم سوالات ذهنی آنها را افزایش داده و با سرچ های فضای مجازی کم کم جواب سوالاتی که شاید برای این گروه سنی حداقل 5 سال زود است تمرکز آنها را درگیر خود کرده است و عملا این مسئله روی مباحث تحصیلی نیز تاثیرگذار بوده است.

در گفت و گو با پدر و مادری که از افراد تحصیل کرده جامعه هستند و در مشاغل مهم مشغول به کار هستند به نکات عجیب و غریب تری رسیده ایم . آنها معتقد هستند که با توجه به اینکه زمان زیادی فرزندمان در منزل تنها است بیشتر زمان خود را در شبکه های اجتماعی سر می کند و جدا از ارتباط با دوستان و هم مدرسه ای هایش  مشغول پیگیری ویدیوهای نامرغوبی از شبکه های اجتماعی است که او را در تنهاییش به رفتارهایی مخاطره آمیز رسانده است.

در گفت و گو با روانشناسان اجتماعی به نکته جدیدتری نیز دست پیدا کرده ایم.

چند تن از روانشناسان اجتماعی که در حوزه کودک و نوجوان به شکل تخصصی فعالیت می کنند ، می گویند در گفت وگو با نوجوانانی که درگیر آسیب های شبکه های اجتماعی شده اند به این مسئله رسیده ایم که ما به زودی فرزندان خود را از دست می دهیم. چرا که فضای مجازی نه تنها روی ادبیات آنها موثر بوده  و نه آنها را به بلوغ زودرس و  سوالاتی که برای سن آنها مفید نیست رسانده است که روی سن و سال اجتماعی آنها نیز تاثیر گذاشته است.

در واقع اشراف در فضای مجازی یکی از آیتم های بزرگ شدن در میان فرزندان ما است که حالا شاهد این هستیم که آنها برای اینکه نشان دهند به موضوعات روز شبکه های اجتماعی اشراف دارند سعی می کنند از دیگر هم سن و سالان خود عقب نمانند اکثر ویدئوها را با هر کیفیتی ببینند و نکات اخلاقی و غیر اخلاقی را به هیچ وجه برای خود سانسور نمی کنند و نکته جالب این است که برداشت خود را در روایت های متفاوت متاثر از سلیقه و سن و سال خود برای دیگران بازگو می کنند.

اینستا1

روانشناسان معتقد هستند راه نجات از این حوزه تنها نزدیک شدن به فرزندان است و آشنا کردن آنها با مخاطرات شبکه های اجتماعی  و همراه شدن با فرزندان برای اینکه ببینیم آنها در کدام گروه ها رفت و آمد بیشتر دارند و چه برداشتی از محتویات شبکه های اجتماعی دارند و با راهنمایی و رفاقت و دوستی با فرزندان مان آنها را به میزان زمانی که از آنها در شبکه های اجتماعی به بطالت می گذرد و می تواند این مسئله بر آینده آنها نیز موثر باشد آگاه سازیم.

جامعه شناسان معتقد هستند به زودی اگر این آسیب جدی با مراقبت و کنترل،  مدیریت نشود تاثیر آن را بر جامعه نیز خواهیم دید و جریان آسیب شبکه های اجتماعی به دنیای بیرون از شبکه های اجتماعی نیز کشیده خواهد شد که در نهایت باید گفت این خطر در نزدیک ترین میزان سن به افراد مختلف جامعه است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز