حسینعلی شوندی: تهران دیگر قطب تئاتر ایران نیست

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۱۲:۰۷:۴۵
کد خبر: ۱۴۲۰۶۷۰
حسینعلی شوندی: تهران دیگر قطب تئاتر ایران نیست
حسینعلی شوندی داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای می‌گوید در گذشته، قطب تئاتر ایران، تهران بوده است، اما در حال حاضر نمونه‌های زیادی را در استان‌ها می‌بینیم که بسیار فوق‌العاده و باکیفیت‌تر از نمایش‌های پایتخت هستند.

به گزارش  گروه فرهنگ وهنر برنا ؛حسینعلی شوندی سال‌هاست در کسوت کارگردان و نویسنده تئاتر مشغول به فعالیت در عرصه تئاتر است. در سوابق اجرایی او معاونت امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مدیریت حوزه هنری کرج به چشم می‌خورد.

سردبیری برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کنندگی تلویزیون، دبیری جشنواره تئاتر کشوری سوره، داوری جشنواره‌های استانی، داوری جشنواره تئاتر فجر، داوری جشنواره تئاتر کشوری ماه و داوری جشنواره تئاتر دفاع مقدس، بخشی از کارنامه این فعال هنری است. حسینعلی شوندی اکنون داور بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور و بازبین آثار صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

شوندی درباره جشنواره تئاتر فجر مناطق و حضور گروه‎‌های نمایشی گفت: «از نظر من جشنواره یعنی فرصتی که گروه‌های نمایشی بتوانند نتیجه یک سال فعالیت‌های پژوهشی خود را در جایی عرضه کنند. این کار باعث تبادل تجربه، بحث و گفت‌وگو و کشف خلاقیت‌های جدید می‌شود که جشنواره تئاتر فجر بهترین خاستگاه این مسئله است.»

شوندی ادامه داد: «سال‌های گذشته از جشنواره استانی، آثار برای بازبینی مستقیم به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر می‌رفتند؛ اما رقابت در جشنواره تئاتر منطقه‌ای باعث تبادل تجربه و رقابتی سالم بین هنرمندان برای راهیابی به جشنواره تئاتر فجر می‌شود.»

او درباره داوری آثار به‌صورت اجرای زنده گفت: «امسال شرایط بسیار خوبی برای جشنواره رقم خورده است؛ دیدن آثار متقاضی اجرای صحنه‌ای به‌صورت زنده و حضوری بودن آن بسیار در قضاوت‌ها تأثیر گذاشته است. چون ما ضمن دیدن یک اثر به‌ نقد، بررسی و گفت‌وگو با گروه‌ها هم می‌پردازیم که این امر باعث تبادل اطلاعات هنری می‌شود و به رشد تئاتر کمک شایانی می‌کند.»

داور بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور آثار اجراشده تاکنون را باکیفیت دانست و افزود: «زمانی که ما برای تماشای آثار در استان‌ها اعزام شدیم، تصور خوبی نداشتیم، چون کرونا دو سال باعث ضعف تئاتر شده بود؛ اما با دیدن بسیاری از اجراهای استانی خصوصاً در جشنواره تئاتر منطقه‌ای که اولین میزبان کرمانشاه و دومین میزبان این دو رویداد بوشهر بودند، کاملاً دیدگاه ما عوض شد و از سطح بالای کیفی در بیشتر آثار بسیار خرسند هستیم.»

او ادامه داد: «محتوا، تکنیک، شیوه‌های اجرایی و خلاقیت به‌کار‌رفته در بیشتر آثار برای هیئت‌داوران جشنواره غافلگیرکننده و شگفت‌انگیز بود.»

شوندی درباره کمک به ارتقای بیشتر آثار نمایشی گفت: «به مسئولان تئاتری استان و انجمن‌های نمایش پیشنهاد می‌کنم در کنار گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره‌ها، یک کارشناس و مشاور برای کم‌تر شدن اشکالات اجرایی قرار دهند تا گروه‌‌ها بی‌نقص‌تر در جشنواره حضور داشته باشند.»

این کارگردان تئاتر به حضور گسترده و استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان و تماشاگران در جشنواره‌های منطقه‌ای کرمانشاه و بوشهر اشاره کرد و گفت: «در استان‌های کرمانشاه و بوشهر که هر دو میزبان جشنواره تئاتر منطقه‌ای بودند، ما اشتیاق و حضور گرم مخاطبان و هنرمندان را حس کردیم و با توجه به دو سال وجود کرونا در کشور و تعطیلی تئاتر و شرایط موجود، مخاطب دوباره به سالن‌ها برگشته‌ است که بسیار جای خوشحالی دارد.»

شوندی درباره کیفیت آثار استانی نسبت به تهران گفت: «در گذشته، قطب تئاتر ایران، تهران بوده است، اما الان و در حال حاضر نمونه‌های زیادی را در استان‌ها می‌بینیم که بسیار فوق‌العاده و باکیفیت‌تر از نمایش‌های پایتخت هستند.»

در پایان، حسینعلی شوندی درباره داوری گفت: «مهم‌ترین مسئله در داوری، همدلی با گروه‌ها و در کنارشان بودن است، داوران نباید مقابل گروه‌ها باشند و زحمات گروه‌ها را نادیده بگیرند. اگر هم مشکل یا نکته‌ای در کار وجود دارد باید دوستانه با هنرمندان در میان بگذارند. این اقدام به زنده‌ ماندن جریان تئاتر در ایران کمک می‌کند.»

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز