آه سرد، نقدی زنانه به قتل های ناموسی

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - ۰۷:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۱۸۸۶
آه سرد، نقدی زنانه به قتل های ناموسی
رقیه محمدزاده کارشناس و مدیر رسانه در خصوص فیلم «آه سرد» یادداشتی برای خبرگزاری برنا نوشت.

بعد از 20 سال بهرام از زندان آزاد شده و بها از شنیدن این خبر خوشحال نیست. بهرام که محکوم به ابد بوده مشمول بخشش شده است. بها در میان برف و سرما برای آوردن بهرام به زندان می­رود و از زبان سرباز می شنود که بهرام مرد مهربان و قابل احترامی است اما بها جز نفرت از بهرام نمی شناسد.

بهرام به دلیلی که مشخص نخواهد شد همسر خویش را کشته و بها پسر او تمام این سالها با نفرت از پدر و تحقیر دنیای اطراف خویش در اتهام این خیانت ناموسی وجودی مملو از کینه دارد. کارگردان تلخی و سیاهی قتل ناموسی و عواقب آن را با بهره گیری از سرمای سخت و بوران و یخبندان برای مخاطب بازنمایی کرده است.

زمستان روای گویای فیلم آه سرد است، سکوت، سرما و مشکلات و موانع جاده های زمستانی جملگی از عناصر کلیدی و نمادین اثر در انتقال معنا هستند. خانم صدیق قصد واکاوی و تبرئه بهرام را ندارد و می خواهد اصل این اقدام را به عنوان تصمیم ویرانگر به چالش بکشد. فیلم آه سرد را باید فیلمی زنانه دانست که بدون حضور زنان ساخته شده است، اثری که زن کشته شده، بدون حضور داشتن در فیلم پر تاثیرترین کاراکتر حاضر در فیلم است.

آه سرد را بدون شک نمی توان فیلم گیشه پسند دانست زیرا داستان واضح و پرکشش ندارد، بیش از دو سوم اثر در سکوت می گذرد و افراد دیالوگ ندارند. اگر چه جذابیت داشتن آن برای مخاطب خاص هم نیازمند تدوینی مجدد و بازنگری در ریتم روایی اثر است. آه سرد از استانداردهای لازم برای جشنواره های خارجی هم برخوردار نیست کشدار بودن بیش از اندازه صحنه ها و تکراری بودن برخی پلان ها در کنار شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهایی که نقشی به شدت درونگرا بازی می کنند، جذابیت اثر را تا حد زیادی کاهش داده است.

همانگونه که اشاره شد فیلم خانم صدیق در بازنگری از منظر تدوین و اصلاح برخی بخش ها می تواند اثر تاثیر گذار و قابل تامل باشد که توانسته است با بهره گیری از زبان هنر به رفتاری اجتماعی و فرهنگی نگاهی انتقادی داشته باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز