شهاب حسینی در آستانه برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر:

امسال رقابت فیلمسازان جهان برای حضور در فجر بیشتر می شود

۱۳۹۴/۰۱/۱۵ - ۱۶:۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۷۵۰۱۳
امسال رقابت فیلمسازان جهان برای حضور در فجر بیشتر می شود
شهاب حسینی از باریگرانی بوده است که هر سال در جشنواره فیلم فجر حداقل با یک فیلم شرکت داشته. او که در حال حاظر مشغول بازی در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی است برگزاری جداگانه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را قدم مثبتی در راستای اهداف این بخش می داند.

شهاب حسینی بازیگر سینما و تلوزیون در آستانه برگزاری بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر گفت: «بخش بین الملل در جشنواره فیلم فجر طی سال های گذشته مهجور مانده است چراکه تمام نگاه ها به بخش های دیگری چون مسابقه و نگاه نو معطوف می شده. همزمانی برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با بخش های دیگر باعث می شد رقابت ها بیشتر در بخش تولیدات داخلی سینمای ایران بوجود بیاید بنابراین می توان گفت در حق فیلم هایی که در بخش بین الملل شرکت داشتند کم لطفی می شد.»

حسینی درباره اعتباری که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با جدا شدن از بدنه اصلی آن ممکن است بدست بیاورد می گوید: «اگر قرار بود تمام فیلم هایی که در طول سال تولید می شوند تنها در بخش مسابقه شرکت کنند شانس چندانی برای تصاحب سیمرغ نداشتند. شاید مساله دیده نشدن فیلم های بخش بین الملل در جشنواره فجر سالیان گذشته باعث می شد فیلمسازان کشورهای دیگر رقابت چندانی به حضور در این فستیوال نداشته باشند اما جدا شدن این بخش موجب می شود وجهه بین المللی جشنواره فیلم فجر نمایان‌تر شود، برای همین ممکن است اعتبار بیشتری هم در سطح جهان بدست بیاورد.»

این بازیگر با اولویت بندی برای پذیرش فیلم های بخش بین الملل جشنواره فجر مبنی بر موقعیت جغرافیایی و خواستگاه فیلم مخالف است. او مرزی را برای سینما نمی شناسد: «سینما برخلاف مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی، مرزی ندارد، بهتر است تمام دنیا سینما را جهانی واحد بدانند و درآن با یکدیگر به رقابت بپردازند. منطقی تر است که این اولویت بندی ها در محتوا و مفاهیم آثار وجود داشته باشد تا کشوری که فیلم در آن ساخته شده. مانند فیلم هایی که می توانند راهکارهایی برای زندگی درست به مخاطب ارائه دهند، و یا آثاری که اصطلاحا انرژی الهی دارند.»

شهاب حسینی معتقد است؛ جشنواره فیلم فجر باید به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته شود. او که نظم و مدیریت جشنواره را دارای اهمیت بسیاری می داند درباره کاستی های این فستیوال می گوید: «نظم و کیفیت اجرایی، در برگزاری یک جشنواره بین المللی اهمیت بسیاری دارد.  باتوجه به پیشینه فرهنگی که ایران دارد، مهمترین جشنواره فیلم کشور هم باید به یکی از معتبرترین جشنواره ها حداقل در خاورمیانه تبدیل شود. به نسبت کشورهای دیگر منطقه، این ما هستیم که به دلیل ریشه‌ای که در فرهنگ و قدمتی که در سینما داریم باید معتبرترین جشنواره را هم داشته باشیم و با مدیریت درست جشنواره فجر، محقق شدن این آرزو محال نیست. اما اغلب در جشنواره های فجر شاهد عکس این مساله بوده ایم چراکه شیوه مدیریت و خروجی کار جشنواره درست به نظر نمی رسید. با این حال با اصلاح ایرادات خودمان می توانیم بیشتر به جهانی شدن جشنواره فجر نزدیک شویم.»

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از 5 تا 12 اردیبهشت ماه امسال در پردیس ملت تهران برگزار خواهد شد. این نخستین باری است که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به صورت جداگانه برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز