نشست خبری پنجاه وششمین دوره بی ینال بین المللی هنر ونیز:

۲هزارمتر از ونیز برای هنر ایران

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۱۵:۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۷۷۲۰۶
۲هزارمتر از ونیز برای هنر ایران
نشست خبری حضور ایران در پنجاه و ششمین بی ینال ونیز با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای تجسمی و کیوریتورهای بخش هنر ایران بی ینال صبح امروز دوشنبه 24 فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری برنا، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل کم‌ توجهی به هنر ایران در دنیا و مجامع بین‌المللی را حضور نداشتن کامل و کافی ایران در این مجامع و رویدادهای هنری دانست و درباره حضور ایران در این رویداد جهانی، گفت: دوسالانه ونیز یکی از اتفاقات مهم در سطح جهانی است و فضایی در آن وجود دارد که به‌خاطر حرفه‌ای بودنش می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی افراد هنرمند و آثار هنری یک کشور باشد. این اتفاق و حضور برای دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار مناسب است تا بتوانیم هنر ایران را به‌صورت شایسته و نخبگان ایرانی را آن‌طور که بایسته است، به دنیا معرفی کنیم.

مرادخانی با تاکید بر ارتباط با دیگر کشورها گفت: هرچه ارتباط مردم دنیا با ما بیشتر باشد تأثیرگذاری ما در این عرصه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. من بسیار خرسندم که به‌زودی مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری ایران در عرصه‌های مختلف جهانی در معرض نمایش گذاشته می‌شود. حضور نمایندگان رسانه‌ها در این اتفاقات اهمیت زیادی دارد تا بتوانند حضور ایران در این رویدادها را به‌درستی منعکس کنند، چراکه افکار عمومی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و رصد، دریافت و داوری آن‌ها در جایگاه مناسبی قرار دارد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی حضور دوباره‌ی ایران در دوسالانه ونیز گفت: ما مدتی در این دوسالانه حضور نداشتیم و امیدوارم شرایطی باشد که حضور امسال ما آغاز و مقدمه‌ای برای حضور مستمرمان در اتفاقات بین‌المللی باشد. در دوسالانه‌ها، آثار معرفی می‌شوند و همین معرفی می‌تواند در آینده به اقتصاد بخش هنر کمک کند

مرادخانی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که ما در سال‌های گذشته در این عرصه داشتیم، نپرداختن درست به معرفی چهره‌ها و افراد در این رویدادهای بین‌المللی بود. آ‌نهایی در این رویدادها شرکت می‌کردند که خودشان ارتباطات بین‌المللی داشتند حالا نوبت ماست که هنرمندان‌مان را با آثارشان به دنیا معرفی کنیم و فعالیت بیشتری در مجامع بین‌المللی داشته باشیم، مذاکره و ارتباطات‌مان را بیشتر کنیم تا شروعی امیدوارکننده رقم بخورد.

او با اشاره به دیگر فعالیت‌های وزارت ارشاد برای حضور در رویدادهای بین‌المللی دیگر و معرفی آثار هنرمندان ایرانی به دنیا، گفت: ما علاوه بر حضور در دوسالانه ونیز با چند گالری و موزه‌ی بزرگ دنیا در ارتباط هستیم و اگر مذاکرات ما به نتیجه برسد، در آمریکا، اروپا و استرالیا نیز فعالیت‌هایی خواهیم داشت.

معاون امور هنری وزیر ارشاد درباره کم‌توجهی به هنر ایران در دنیا، اظهار کرد: متأسفانه وقتی صحبت از هنر شرق می‌شود در خیلی از کشورها به جای هنر ایران به هنر کشورهایی مانند چین توجه می‌کنند و دلیل این موضوع را می‌توان حضور نداشتن کامل و کافی ایران در مجامع بین‌المللی دانست. در همین ارتباط موزه هنرهای معاصرتهران و مرکز هنرهای تجسمی در حال انجام فعالیت‌هایی برای پررنگ کردن حضور هنر ایران در دنیاهستند. حضور داشتن در مجامع بین‌المللی، آگاهی نسبت به انواع دوسالانه‌ها و رویدادهای هنری را می‌طلبد.  راهکار اساسی این است که بدانیم چه اتفاقی در دنیا می‌افتد و با وقایع دنیا به‌روز شویم. همچنین امکانات و تمهیدات لازم را برای حضور در این برنامه‌ها فراهم کنیم.

مرادخانی همچنین بیان کرد: سیاست دولت یازدهم گشایش راه برای حضور در مجامع بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی است و چنانچه در این حوزه بتوانیم ارتباطات خود را با دولت‌ها و مردم بیشتر کنیم، حضور هنرمندان ایران در خارج از کشور و حضور هنرمندان خارجی در ایران ممکن خواهد شد.

مجید ملانوروزی، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و مدیرکل مرکزهنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین اتفاق تجسمی دنیا در دوسالانه ونیز خلاصه می‌شود. ما پیش از این شش دوره در این دوسالانه حضور داشتیم، اما به دلایل مختلف نتوانستیم این حضور را استمرار ببخشیم. دولت یازدهم بنا دارد هنر ایران را در مهم‌ترین رویدادهای هنری جهان مشارکت دهد.

ملانوروزی افزود: با توجه به امکانات و بودجه‌ای که در دست ماست، از نگارخانه‌ها و حامیان فرهنگی کمک گرفتیم تا شاهد حضور ایران در این دوسالانه باشیم. بنیاد هنری فیض‌نیا که قرار بود امسال به‌صورت خصوصی در این دوسالانه شرکت کند در تعاملی با وزارت ارشاد به‌عنوان حامی مالی در کنار ما خواهد بود. بنابراین غرفه کوچک 100 متری ایران در سال‌های گذشته، امسال به یک غرفه 2000متری تبدیل شده و ایران پس از ایتالیا بزرگ‌ترین غرفه را در دوسالانه ونیز دارد.

ملانوروزی همچنین بیان کرد: امسال 49 هنرمند که 30 نفر از آن‌ها ایرانی و 19هنرمند غیر ایرانی از کشورهای هند، افغانستان، ‌پاکستان، ‌عراق و جمهوری آذربایجان هستند، در این دوسالانه شرکت می‌کنند. هدف ما از حضور هنرمندان خارجی در این رویداد، نشان دادن وسعت و گستردگی فرهنگ ایران در آثار هنری منطقه است. امسال آثاری از هنرمندانی مانند محمد احصایی، جمشید بایرامی، سمیرا علی‌خان‌زاده، محمود بخشی و ... در رشته‌های خوشنویسی، عکس، نقاشی و حجم در دوسالانه ونیز به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین بخشی با عنوان معماری ایران با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی در دوسالانه حضور دارد که سعی داریم غرفه آن را برای دوسالانه معماری سال آینده حفظ کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی حضور دوباره ایران در این رویداد هنری گفت: 2 دوره قبل از انقلاب،2 دوره در زمان آقای سمیع‌آذر و2دوره در زمان آقای شالویی ایران در ونیز حضور داشت. با توجه به این‌که هر دوره، سیاست‌های خاص خود را دارد سعی کردیم براساس شرایط، هنرمندان ایران و آثارشان را به دنیا معرفی کنیم. امسال سال حماسه هنری ما است و فکر می‌کنم به اندازه 30 سال گذشته می‌توانیم در عرصه هنرهای تجسمی معاصر حرف داشته باشیم در این صورت، هنرهای تجسمی از انزوا خارج و به دنیا معرفی می‌شود.

در ادامه نشست مارکو منگوتزو؛ منتقد هنری و کیوریتور غرفه ایران در دوسالانه ونیز درباره‌ی هنر ایران و لزوم شناساندن آن به دنیا اظهار کرد:‌ اولین بار نیست که ایران در دوسالانه ونیز شرکت می‌کند؛ اما این دوره پرقدرت‌ترین و با صلابت‌ترین حضور این کشور در دوسالانه ونیز است، هم به لحاظ بزرگی غرفه و هم عظمت گسترده‌ای که پروژه ارائه شده از طرف ایران دارد. ما در دوره‌ای هستیم که چشم دنیا به ایران است و این معرفی فقط مختص هنر نیست. دوسالانه ونیز فرصت مناسبی است تا جامعه ایران که مورد کنجکاوی مردم دنیا است به خوبی معرفی شود. بر این اساس سعی کردیم با روایتی دوگانه، جامعه هنری پیچیده و متنوع ایران را به دنیا بشناسانیم و نگاه غیردقیقی را که به آن وجود دارد، اصلاح کنیم.

منگوتزو درباره‌ی این نگاه دوگانه توضیح داد: حضور ایران در دوسالانه ونیز شامل دو بخش است؛ یک بخش حضور هنرمندان پیشکسوت و مطرح ایران است که در دنیا شناخته‌شده هستند و هدف ما از برگزاری آن، جلوه بخشیدن و مطرح کردن بیشتر آن است. بخش دوم با عنوان "بازی بزرگ" به مجموعه‌ای از هنرمندان اختصاص دارد که باید در دنیا شناخته شوند و آثارشان دیده شود. بازی بزرگ برگرفته از عبارتی است که در سال‌های 1800 باب شد و روسیه و بریتانیا در آن دوره بر سر منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد، با هم مناقشاتی داشتند. ما از این قضیه تاریخی الهام گرفتیم تا منطقه‌ای را که ایران در آن وجود دارد در دوسالانه ونیز به درستی معرفی کنیم.

او همچنین بیان کرد: جذابیت و توانایی هنر ایران به حدی است که می‌تواند از نظر هنری و ژئوپولتیک تأثیرگذار باشد و میزان قدرت مانور فرهنگی ایران را نشان دهد. هدف ما در این دوسالانه بیان هنری و نمایش فرهنگ پذیرا، گشوده و جهان شمول ایران است. امسال غرفه ایران در دوسالانه ونیز در بخش خوبی از شهر قرار دارد. متأسفانه به‌خاطر این‌که غرفه‌های موجود در باغ اصلی تک وضعیتی هستند جایی برای ساخت غرفه جدید نیست و ما توانستیم غرفه بزرگی برای ایران را در نقطه خوبی از شهر تدارک ببینیم.

مزدک فیض‌نیا، کیوریتور دیگر غرفه ایران در دوسالانه ونیز و موسس بنیاد هنری فیض‌نیا نیز درباره حمایت مالی این بنیاد از حضور ایران در دوسالانه ونیز گفت: تمام تلاش ما این است که تفکر غیرانتفاعی در حمایت از هنر ایران را تحقق ببخشیم. دوسالانه ونیز فرصت مناسبی برای برقراری دیالوگ هنری بین ایران و دنیا است. امسال ایران قدرتمندترین حضور خود را در این دوسالانه خواهد داشت.

مهرداد زواره محمدی، مدیر بخش معماری ایران در دوسالانه ونیز نیز با ارائه گزارشی از حضور معماری ایران در این رویداد هنری اظهار کرد: بی ینال ونیز امسال با اکسپو میلان همزمان شده و ایران می‌تواند حضور قوی‌تری در این دو رویداد داشته باشد. 30 میلیون مخاطب اکسپو میلان و نزدیکی دو شهر ونیز و میلان می‌تواند راهی برای معرفی هنر ایران در دنیا باشد.

پنجاه و ششمین بی ینال ونیز از 16 اردیبهشت ماه امسال در ونیز ایتالیا آغاز می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز