نشست روز بزرگداشت سعدی در چین برگزار شد

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۱۰:۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۷۹۱۸۹
نشست روز بزرگداشت سعدی در چین برگزار شد
نمایندگی فرهنگی ایران در شانگهای چین با همکاری بخش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی مطالعات شانگهای، نشست روز بزرگداشت سعدی را دوشنبه 31 فروردین در محل اتاق ایران‌شناسی این دانشگاه، برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان زبان فارسی برگزار شد، در ابتدا چن تونگ، رییس بخش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی مطالعات شانگهای، برگزاری بزرگداشت سعدی را به منظور آشنایی بیش‌تر علاقمندان به ادب فارسی و همچنین تقویت اتاق ایران‌شناسی در این دانشگاه را بسیار مفید و مؤثر دانست.

در ادامه رضایی، استاد زبان فارسی اعزامی از ایران هم درباره شخصیت سعدی مطالبی را بیان کرد. وی گفت: در ادبیات فارسی، به سه‌ گونه انسان اشاره و سخن گفته شده است. در دسته اول راجع به انسان ماورایی، انسان برتر و انسان آسمانی سخن گفته شده است که مولانا در این دسته شاعران قراردارد. انسان نوع دوم، انسانی که خداوند آنچنانکه هست آفریده و گرایش به خوبی و بدی دارد و حافظ جزو این دسته قرار دارد و سومین گونه، انسان اجتماعی است که در درون اجتماع قراردارد و سعدی به انسان اجتماعی با همه ویژگی‌های اجتماعی آن تأکید دارد.

وی افزود: او اهل خانقاه و به فکر زهد انتزاعی نبود؛ اهل اجتماع و مدرسه و به فکر دیگران بود.

در ادامه برگزاری این نشست، چند تن از دانشجویان زبان فارسی، شعری از اشعار سعدی را خواندند و پس از آن بهنام آزاد، سخنان خود را با شعر «سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز / مرده آنست که نامش به نکویی نبرند» آغاز کرد. وی گفت: سعدی بی‌شک مصداق این شعر خودش است. او به حق، خداوند سخن بود؛ به طوریکه با سخن نظم و نثرش در دیوان گلستان و بوستان، اجتماع بشری را متأثر ساخت.

وی افزود: از همین رو بسیاری از متفکران و شاعران در آثارشان در سراسر جهان از او الهام گرفته‌اند و از شرق و غرب عالم، به تجلیل و ستایش او برآمدند.

آزاد همچنین گفت: به همین دلیل، یونسکو 21 آوریل (برابر با اول اردیبهشت) را روز تجلیل از مقام او نام‌گذاری کرده است. توجه و اهتمام جهانیان در تجلیل از سعدی و ترجمه آثار او به همه زبان‌ها از سال 1634 میلادی تاکنون، نشان از اهمیت مشاهیر فرهنگی در غنای فرهنگ و تمدن ایران‌زمین و ادبیات جهان دارد.

نماینده فرهنگی کشورمان در شانگهای چین در پایان سخنان خود، نقش سعدی در فرهنگ و تمدن ایران و جهان را نقشی برجسته دانست و گفت: امرسون نویسنده و متفکر معروف آمریکایی در قرن نوزدهم می‌گوید: «سعدی به زبان همه ملل و اقوام عالم سخن می‌گوید و گفته‌های او همیشه تازگی دارد».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز