نکوداشت زاون قوکاسیان در سینماتک خانه هنرمندان برگزار می شود

۱۳۹۴/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۰:۵۱
کد خبر: ۲۸۰۱۴۵
نکوداشت زاون قوکاسیان در سینماتک خانه هنرمندان برگزار می شود
یکصدمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نکوداشت زاون قوکاسیان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، یکصدمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۷ اردیبهشت به نکوداشت زاون قوکاسیان، کارگردان، منتقد و مدرس سینما اختصاص دارد.

در این مراسم ابتدا دو فیلم کمتر دیده شده از زاون قوکاسیان با نام «تجلی هنر و ایمان» از مجموعه ادیان توحیدی به نمایش در می آید و سپس ناصر فکوهی، محمدرضا اصلانی و سیدمحسن هاشمی تهیه کننده فیلم درباره نقش اقلیت های مذهبی در هنر ایران، زندگی و فعالیت های زاون قوکاسیان و پروژه ادیان توحیدی سخن خواهند گفت.

زاون قوکاسیان در سال ۱۳۲۹ در اصفهان به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته شیمی از دانشگاه اصفهان بود. سینمادوستی مادرش سبب شد که او نیز به سینما علاقمند شود. حضور در سرصحنه فیلم چشمه به کارگردانی آربی آوانسیان که در اصفهان فیلمبرداری می‌شد تأثیر عمیقی در او گذاشت. وی سال ۱۳۵۰ فیلمسازی آماتوری را با فیلم‌های ۸ م. م در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود. قوکاسیان به عنوان مدرس در دانشگاه‌های سوره تهران و سپهر اصفهان مشغول به تدریس سینما بود. از فعالیت‌های او می‌توان به نشر کتاب‌های سینمایی اشاره کرد.

اولین کتاب او در حوزه سینما در سال ۱۳۵۰ منتشر شد که درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان بود. نوشتن کتابی درباره یک فیلم تا آن زمان در سینمای ایران سابقه نداشت. قوکاسیان در چند دوره از جشنواره‌های سینمایی در ایران، اتریش و ارمنستان جزو هیئت داوران بود. او هم‌چنین مسئولیت دبیر هنری جشنواره فیلم کوتاه فیلم حسنات را نیز بر عهده داشت. زاون قوکاسیان به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده به مدت چهار ماه در بیمارستانی در وین تحت درمان بود و اوایل بهمن ماه ۱۳۹۳ به ایران بازگشت، و سرانجام ظهر اول اسفند ماه ۱۳۹۳ در سن ۶۴ سالگی در منزلش در شهر اصفهان درگذشت.

نکوداشت زاون قوکاسیان دوشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز