حمایت فیلمسازان از حضور «ناهید» در جشنواره کن؛

قاسمی: شاهد استمرار یک جریان هنری در کن هستیم

۱۳۹۴/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۹:۲۵
کد خبر: ۲۸۰۷۲۱
قاسمی: شاهد استمرار یک جریان هنری در کن هستیم
سینمای ایران طی نیم قرن گذشته، با کارگردان‌ها و فیلم‌های متفاوتی در جشنواره کن حضور داشته و علی‌محمد قاسمی هم یکی از همین کارگردان‌هاست. وی که سال 2001 با فیلم «بیگانه و بومی» در بخش هفته منتقدین این فستیوال حضور داشت، می‌گوید: حرکتی که سال‌های گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و چیزی که به فیلمسازان دلگرمی می‌دهد، استمرار این جریان هنری است.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی‏محمد قاسمی ضمن بیان تجربیات خود در جشنواره کن، درباره‌ی حضور فیلم «ناهید» پس از یک وقفه نسبتاً طولانی در بخش رسمی «نوعی نگاه» و شانس دریافت دو جایزه از معتبرترین جشنواره جهانی فیلم گفت: حضور فیلم «ناهید» در این رقابت با توجه به نگاه غیرمنصفانه‌ای که در غرب متوجه ایران است، خوب و قابل ارزش است، زیرا خواسته یا ناخواسته اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند آینه جامعه ایرانی باشند و به شناخت صحیح مخاطب غربی از جامعه ایران کمک کنند. مخاطبان با تماشای یک فیلم رئال، با واقع‌بینی مسائل و مشکلات را درک می‌کنند یا اینکه متوجه برداشت‌های اشتباه خود می‌شوند.

وی افزود: گاهی برخی از این جشنواره‌ها با جهت‌گیری‌های سیاسی به فیلمی جایزه می‌دهند که متاسفانه تنها اعتبار خود را زیر سوال می‌برند. اگر انتخاب فیلم‌ها بدون توجه به مسائل سیاسی باشد، حضور جهانی جامعه ایرانی به واسطه فرهنگ و هنر محقق شده و آن زمان سینمای ایران تاثیرگذار می‌شود.

کارگردان مستند «گزارش شنبه» پیرامون بازاریابی و پخش فیلم‌های ایرانی در سطح جهانی هم گفت: کمترین تاثیر حضور یک فیلم در جشنواره الف این است که با هزینه کم و با حضور افراد متخصص، فیلم معرفی شده و هر کشوری با توجه به نگاه فرهنگی خواهان آن فیلم می‌شود؛ اما متاسفانه تجربه نشان داده بازار فیلم کن موفقیتی را برای فروش فیلم‌های ایرانی فراهم نمی‌کند.

گفتنی است فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که سال گذشته به عنوان یکی از فیلم‌ اولی‌های این مجموعه تولید شد و در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد. این فیلم سینمایی در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش رسمی «نوعی نگاه» شصت و هشتمین دوره جشنواره کن پذیرفته شده و برای کسب جایزه نوعی نگاه و دوربین طلایی کن 68 رقابت خواهد کرد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «ناهید» آمده است: ناهید که با داشتن یک پسر از همسرش جدا شده است، سعی می‌کند ضمن حفظ حضانت فرزندش، با شرایط جدید زندگی خود کنار بیاید. ساره بیات، پژمان بازغی و نویدمحمدزاده بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

نظر شما