وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران:

معرفی فرهنگ ایران از کارکردهای برگزاری بازار فیلم تهران است

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۰۹:۰۰:۳۹
کد خبر: ۲۸۰۹۰۵
معرفی فرهنگ ایران از کارکردهای برگزاری بازار فیلم تهران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز-دوشنبه ۷ اردیبهشت ماه- با حضور در مراسم افتتاحیه هجدهمین بازار بین‌المللی فیلم تهران در گفت و گو به خبرنگاران مطرح کرد: توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر، عرضه تمامی محصولات و خدمات فرهنگی به دنیا و همچنین معرفی فرهنگ و تمدن غنی و پربار ایران به سایر ملل از دلایل اهمیت بازار فیلم است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری برنا، دکتر علی جنتی در حاشیه آیین افتتاحیه هجدهمین بازار بین‌المللی فیلم تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی درباره تفکیک بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: به نظر من تفکیک بخش بین‌المللی از بخش داخلی یک اتفاق مثبت بود. امسال حدود ۷۰۰ فیلم در این بخش عرضه شد که این دست ما را برای انتخاب فیلم‌هایی که متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی باشد، باز گذاشت و این اتفاق به خودی خود یک دستاورد مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سایر دستاوردها و نتایج استقلال بخش بین‌الملل از بخش سینمای ایران افزود: دستاورد مهم بعدی این تفکیک، بازار فیلم است. چراکه وقتی بحث از اقتصاد فرهنگی می‌شود، یعنی این که همه محصولات فرهنگی ایرانی باید بتوانند به بازارهای فرهنگی جهان راه پیدا کنند. از کتاب‌هایی که در کشورهای دیگر به چاپ می‌رسند گرفته تا تئاترهایی که در کشورهای دیگر روی صحنه می‌روند.

جنتی تاکید کرد: تعداد ۳۰۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند در بازار فیلم تهران حضور دارد و کارگردانان و شخصیت‌های سینمایی سرشناسی هم در آن شرکت کرده‌اند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به خروجی جشنواره در بخش بین‌المللی ادامه داد: امیدوارم از این فرصت بدست آمده نهایت بهره برده شود. سینمای ایران، سینمای شناخته شده و فاخری در سطح دنیاست و لازم است بیش از قبل به جهانیان معرفی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم که فیلم‌های ایرانی بتواند در بزرگترین و مهم‌ترین سالن‌های کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شود.

جنتی از تولید مشترک فیلم «راه شائولین» توسط یک شرکت فیلمسازی چینی با بنیاد سینمایی فارابی خبر داد و گفت: این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و هرچقدر ما بتوانیم تعامل مشترک بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشیم، هم کار سینماگران ایرانی را بیشتر تقویت خواهیم کرد، هم این که سینمای ما در صحنه جهانی بیشتر مطرح خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این که آیا این هدف با بودجه محدود سازمان سینمایی محقق خواهد شد، بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که خارج از اعتباراتی که وزارت ارشاد دارد، هزینه‌های تحقق چنین اهدافی را محقق کنیم. بنابراین از بعضی نهادها و دستگاه‌ها برای تجهیز سینماهای موجود کمک خواهیم گرفت. زیرا بسیاری از سینماها در حاضر فرسوده است و ابزارهای نمایش فیلم هم در این سینماها با مشکلاتی رو به روست.

وی از تامین اعتبار برای تجهیز و بازسازی سینماهای فرسوده و تبدیل مجتمع‌های فرهنگی به سالن‌ سینما خبر داد و یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر اعتباراتی برای بازسازی سالن‌ها در نظر گرفته شده است. اما آنچه به عنوان برنامه‌ای مهم مورد توجه است، وجود تعداد ۱۵۰ مجتمع فرهنگی در کشور است که سالن‌های موجود در آن با هزینه هایی نسبی قابل تبدیل شدن به سالن سینما را دارند و اکنون در مرحله جذب حامیان مالی برای آماده کردن این سینماها و در اختیار قرار دادن آن به سینماشهر هستیم. در این شرایط وقتی قرار باشد فیلمی در کشور اکران شود، دست کم ۱۵۰ سالن در سراسر کشور به آن اختصاص پیدا می‌کند و این آرزوی کنونی اهالی بسیاری از شهرهای کوچک است که سینما ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رایزنی‌های صورت گرفته در زمینه بودجه سینما افزود: این محدودیت بودجه تنها به حوزه سینما برنمی‌گردد. بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه زمینه‌ها مطالبه‌ای همیشگی از دولت داشته است تا با تخصیص اعتباری بیشتر، کارها، اهداف و برنامه‌های جدی تری را دنبال کند.

نظر شما