بیژن امکانیان: «ناهید» موجودیت فرهنگی ایرانیان را به جهان ثابت می‌کند

۱۳۹۴/۰۲/۱۳ - ۱۲:۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۸۲۰۱۷
بیژن امکانیان: «ناهید» موجودیت فرهنگی ایرانیان را به جهان ثابت می‌کند
تهیه کننده فیلم سینمایی «ناهید» معتقد است پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره فیلم کن و همزمانی این رویداد با موفقیت های اخیر سیاسی ایران در عرصه جهانی، می تواند بار دیگر موجودیت فرهنگی ما را به جهانیان ثابت کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، بیژن امکانیان تهیه کننده فیلم سینمایی «ناهید» در خصوص پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره کن، گفت: «ناهید ساختار خوبی داشت. بسیاری از فیلم‌ها شاید لحظات خوبی داشته باشند اما نمی‌توانند به یک مجموعه کامل تبدیل شوند. زمانی که در جشنواره فیلم فجر از من پرسیدند انگیزه شما از ساخت این فیلم چه بود، گفتم فکر می‌کنم یک فیلم خوب به سبد سینمای ایران اضافه شد. من این جمله را با اطمینان گفتم و اصلاً از سر خودستایی نبود.»

وی ادامه داد: «ناهید عقیده من بود. آن را دنبال کرده و لحظه لحظه‌ام را با این فیلم گذراندم. با توجه به مجموعه عوامل و هماهنگی‌شان، کارگردان و بازیگران و انسجام موجود در فیلمنامه، همه‌چیز به صورت موزون جلو رفت و در نتیجه به انتظاری که از این فیلم می‌رفت، پاسخ داده شد.»

امکانیان با تاکید بر اینکه شناخت او از آیدا پناهنده و کارگردانی‌اش، سبب شد موفقیت‌های داخلی و خارجی ناهید را پیش‌بینی کند، عنوان کرد: «من دو سال پیش یک فیلم برای خانم پناهنده بازی کردم، با توجه به‌شناختی که از این کارگردان پیدا کرده بودم، همه جا از ایشان به خوبی یاد می‌کردم و می‌گفتم این کارگردان با استعداد است و آینده خوبی دارد. زمانی که ساخت فیلم «ناهید» جدی شد، با توجه به باوری که به فیلمنامه و فیلمساز داشتم، علی رغم همه مشکلات، وارد تهیه‌کنندگی فیلم شدم. بسیاری از فیلم‌های اول معمولاً لوکیشن و بازیگران محدودی انتخاب می‌کنند، اما در «ناهید» این اتفاق نیفتاد.»

او افزود: «این فیلمنامه به لحاظ زمانی، کاراکتر و حتی شرایط آب و هوایی، از‌‌ همان ابتدا پر و پیمان بود و به نتیجه آن امید داشتم. در جشنواره فیلم فجر هم با وجود نظرات مختلف، از فیلم راضی و معتقد بودم فیلم خوبی به سبد سینمای ایران اضافه شده است. پذیرفته شدن «ناهید» در کن هم باعث شد این باورم ثابت شود و خوشحالم این مساله به نفع سینما ایران تمام شد؛ چراکه مدت‌ها بود در چنین موقعیت خوبی قرار نگرفته بودیم.»

تهیه کننده فیلم «ناهید» با بیان اینکه همه اهالی سینما از پذیرفته شدن ناهید در جشنواره کن خوشحال شدند، خاطرنشان کرد: «تبریک و اظهار خوشحالی اهالی سینما نشان داد که خانواده بزرگ سینمای ایران در این مواقع پشت هم هستند. ما در این مواقع می‌توانیم بیشتر از همیشه به ارزش‌های سینمای ایران پی ببریم. بالاخره وقتی فیلمی در جشنواره‌ای معتبر پذیرفته می‌شود، نگاه جدی تمام آدم‌های دنیا را متوجه سینمای آن کشور می‌کند. ما این اواخر به لحاظ سیاسی توفیقات خوبی در عرصه جهانی داشتیم و خیلی خوب است این بار موجودیت فرهنگی ما در جهان ثابت شود.»

امکانیان تاکید کرد: «امیدوارم با دعای خیر مردم، فیلم «ناهید» در کسب جایزه هم موفق شود. این فیلم عصاره زحمات همه اهالی سینماست. بدون پشتوانه و تلاش همه سینماگران، ما نمی‌توانیم موفقیت داشته باشیم. سهم بسیاری از موفقیت این فیلم را همین پشتوانه‌ها می‌دانم. فکر می‌کنم حالا زمان آن رسیده که مسئولان فرهنگی ما از این فرصت‌ها استفاده کنند تا با برنامه ریزی درست این موفقیت‌ها ادامه پیدا کند. این سینما نشان داده است، سینمای ایران به خودی خود ارزش توجه کردن و فراهم آوردن زیر ساخت‌های اساسی را دارد.»

وی در پایان درباره اکران داخلی فیلم «ناهید» توضیح داد: «صحبت‌هایی مبنی بر اینکه فیلم در عید فطر اکران شود، صورت گرفته است. امیدوارم این مساله اتفاق بیفتد چراکه می‌تواند بازتاب‌های خوبی ایجاد کند. خوشبختانه مخاطبان نسل جوان به سینمای اندیشمند که برای تماشاگر احترام قائل است، علاقه دارند. موفقیت «ناهید» در کن در اکران داخلی آن نقش خواهد داشت. این را هم بگویم که اهمیت موفقیت داخلی این فیلم کمتر از موفقیت خارجی آن نیست بلکه بیشتر از آن هم هست. چرا که نشان می‌دهد زحمات این عوامل «ناهید» و سینمای ایران از سوی هموطنان داخلی پذیرفته شده که این به خودی خود ارزشمند است.

فیلم سینمایى «ناهید» به کارگردانى آیدا پناهنده به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۵ پذیرفته شده شد. این فیلم پیش از این در جشنواره فجر ۱۳۹۳ هم به نمایش درآمده بود. ساره بیات، پژمان بازغى و نوید محمد‌زاده بازیگران فیلم «ناهید» هستند. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۳ تا ۲۴ ماه می ‌برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز