گلپایگانی: سرمایه‌گذاران سینمای انیمیشن صبر ندارند

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۵:۰۱:۱۷
کد خبر: ۲۸۲۳۸۳
گلپایگانی: سرمایه‌گذاران سینمای انیمیشن صبر ندارند
عموم سرمایه‌گذاران در سینمای انیمیشن ایران به دنبال برنامه‌ها و فعالیت‌های زودبازده هستند و با اولین شکست تجاری، از سرمایه‌گذاری خود پشیمان می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدعلیرضا گلپایگانی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران با اشاره به اینکه صاحبان سرمایه بخش خصوصی و دولتی در ایران برای تولید فیلم انیمیشن صبر ندارند،گفت: آنها به دنبال فعالیت‌های زودبازده هستند و با اولین شکست، از سرمایه‌گذاری خود پشیمان می‌شوند. این نمایانگر تفاوت‌های فرهنگی میان ما و کشورهای موفق در حوزه تولید انیمیشن است.

وی با اشاره به اهمیت برپایی همایش ملی انیمیشن ایران گفت: «مشکلات و مسائل حوزه انیمیشن در اولین دوره این همایش و با ارائه مقالات و سخنرانی‌ها مطرح شد و صاحب‌نظران تحلیل‌های متفاوتی برای حل این مسائل ارائه کردند.»

گلپایگانی ادامه داد: «قرار است در همایش دوم هم این مسائل مطرح شود؛ با این تفاوت که امیدواریم این بار به راه‌حل‌های موجود برسیم؛ یعنی برای برون‌رفت از موانع و مشکلات در حوزه‌های مختلف انیمیشن به خصوص تولید، صاحب‌نظران این عرصه با توجه به تجربیات‌شان، با ارائه راهکارهای مختلف و همفکری بتوانند مشکلات را مرتفع کنند.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به شرایط اقتصادی سال‌های اخیر و تحریم‌ها، عنوان کرد: «در سال‌های اخیر به خاطر شرایط اقتصادی مملکت و تحریم ها، انیمیشن با مشکلات بیشتری مواجه شد. ما موسساتی داشتیم که به دلیل مساعد نبودن شرایط و نبود سفارش تعطیل شدند؛ از همین رو انیمیشن بیشتر از دیگر بخش‌های هنری به دولت وابسته شد. اقتصاد انیمیشن به شدت به بحران‌های اقتصادی وابسته است و با هر بحران اقتصادی اوضاع انیمیشن نیز نا‌به‌سامان می‌شود. این اتفاق برای انیمیشن ایران زنگ خطری محسوب می‌شود. ما باید دنبال راه‌حلی برای وابسته نبودن انیمیشن به بودجه‌های دولتی باشیم. پاشنه آشیل انیمیشن وابستگی به موسسات دولتی است. امیدوارم اندیشمندان و صاحبان شرکت‌هایی که آسیب‌دیده‌ی این مساله و ذی‌نفع در حوزه انیمیشن هستند، در این همایش راه‌های برون‌رفت از این مشکل را پیدا کنند.»

او یادآور شد: «ما باید بدون در نظر گرفتن بودجه‌های نفتی و دولتی بتوانیم انیمیشن ایران را به کشورهای همسایه و منطقه صادر کنیم. آنها پذیرای این هنر از سمت ما هستند، چرا که اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان ما وجود دارد. فکر می‌کنم فاصله‌ای که میان برگزاری این دو همایش افتاد، فرصت خوبی برای تعامل و تمرکز بیشتر هنرمندان عرصه انیمیشن بود.»

گلپایگانی افزود: «انیمیشن ایران به مرحله‌ای رسیده تا به کشورهای دیگر صادر شود و این پتانسیل را به لحاظ فنی دارد، اما به دلیل تزریق نشدن بودجه کافی، شرایط مناسب برای فعالیت حرفه‌ای انیماتورها فراهم نشده است. علاوه بر حمایت‌های مادی شرکت‌ها و موسسات خصوصی، ما نیازمند حمایت معنوی دولتی در اکران و نمایش انیمیشن در داخل کشور هستیم.  چند وقت پیش مستندی درباره کمپانی پیکسار دیدم که بسیار جالب توجه بود. این کمپانی چند بار شکست خورده و به نقطه صفر رسیده است، اما سرمایه‌گذاران این شرکت تحمل این شکست‌ها را داشتند و با صبوری توانستند به موفقیت برسند. متاسفانه صاحبان سرمایه بخش خصوصی و دولتی در ایران این صبر را ندارند، دنبال نتایج فعالیت‌های زودبازده هستند و با اولین شکست، از سرمایه‌گذاری خود پشیمان می‌شوند.»

وی در پایان گفت: «هنر- صنعت انیمیشن ایران باید روی پای خود بایستد، زیرا پتانسیل تولید حرفه‌ای برای جذب مخاطب داخلی و خارجی، مخاطبان منطقه و کشورهای همسایه در حوزه انیمیشن وجود دارد و فقط باید به درستی مدیریت شود. باید بتوانیم کاراکترهای محبوبی را به وجود آوریم و فیلم‌های انیمیشنی بسازیم که بزرگترها هم از آن خوششان بیاید تا رونق به سینمای انیمیشن برگردد.»

گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دومین همایش ملی انیمیشن ایران را در مرداد ماه 94 برگزار می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز