مستند «منشور کوروش» در راه جشنواره فیلم کانادا

۱۳۹۴/۰۲/۱۵ - ۰۸:۴۷:۳۰
کد خبر: ۲۸۲۴۷۶
مستند «منشور کوروش» در راه جشنواره فیلم کانادا
سه روز مانده تا آغاز فستیوال بین المللی فیلم «نسیم شرقی» دبیر این فستیوال از اولین نمایش جهانی فیلم «هفت وجه یک منشور- ۷sides of A Cylinder» در این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، پویان طباطبایی ضمن اعلام نام مصطفی خرقه پوش به عنوان رییس هیات داوران گفت: در دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم Eastern Breeze بیش از ۵۴۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شد و آثار همچون گذشته در سه بخش داستانی، مستند و انیمیشن از جمله کوتاه و نیمه بلند دسته بندی شدند و در نهایت ۴۸  فیلم از ۳۲ کشور در مدت ۳ روز در «سینما کارلتون» تورنتو به رقابت خواهند پرداخت.

از میان ۴۸ فیلمی که در جشنواره به نمایش درمی آیند، ۱۲ اثر از ایران است که می‌توان به آن صبح ساخته عباس داوودی، پسرک چشم آبی ساخته امیرمسعود سهیلی، آنچه که دارم ساخته محمد علی یزدان پرست، پنکه ساخته فاطمه سوهانی، رویا ساخته گلناز مقدم، نوار ویدیو ساخته حسین شاعری، درخت ساخته سارا شفیع پور، مرگ جمشید ساخته امیرعلی نوایی، پرتره ساخته الشان اسدی، Refill-free  ساخته مریم کتان فروش، زنانه مردانه ساخته فهیمه شرفی و هفت وجه یک منشور - ۷sides of A Cylinder اشاره کرد.

«هفت وجه یک منشور - ۷sides of A Cylinder» به تهیه کنندگی هاله انواری، سفر «منشور کوروش» به ایران و پنج موزه مهم آمریکا را از نگاه هفت کارگردان روایت می‌کند. اولین نمایش جهانی این فیلم در فستیوال بین المللی فیلم «نسیم شرقی» خواهد بود.

«منشور کوروش» در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به صورت امانت در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفت و بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید کردند. سپس نخستین بار راهی موزه‎های بزرگ آمریکا شد تا علاقمندان به این اثر منحصر به فرد بتوانند آن را تماشا کنند.

استقبال چشمگیر از این اثر تاریخی و نگاه متفاوت هر یک از ملل به آن باعث شد تا انواری از هفت کارگردان جوان ایرانی که در ایران، انگلیس و آمریکا زندگی می‌کنند، دعوت کند تا منشور کوروش را از نگاه خود و رابطه نسل امروز را با این اثر ۲۵۰۰ ساله به تصویر بکشند.

حمیدرضا احمدی، نرگس باجقلی، مریم کاشانی، سارا خاکی، اگی ابراهیم بزاز، آرش ساعدی نیا و امیرعلی نوایی از جمله کارگردانانی هستند که در این فیلم با هاله انواری همکاری داشتند.

در این میان از نوایی که پیش از این در فستیوال Eastern Breeze حضور داشت و برنده جایزه ویژه هیات داوران به عنوان «کارگردان خلاق» شد، در این دوره او فیلم دیگری به نام «مرگ جمشید نوایی» به نمایش در می‌آید که روایت کارگردان از مرگ پدرش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز