روز فرهنگی عمان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۰۹:۰۴:۴۳
کد خبر: ۲۸۳۴۱۹
روز فرهنگی عمان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد
روز فرهنگی عمان با حضور عبدالمنعم بن منصور الحسنی، وزیر اطلاع رسانی کشور عمان و دکتر سید‌عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نصر حمادی، رایزن فرهنگی ایران در عمان، جمعه 18 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، این مراسم که شامل برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، اجرای موسیقی محلی زنده و پذیرایی ویژه عمانی بود، مورد استقبال گسترده‌ای از سوی علاقه‌مندان قرار گرفت.

نمایشگاه یک روزه‌ای که در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران، توسط وزیر اطلاع رسانی کشور عمان و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد؛ شامل نمایش عکس‌هایی از مراسم سنتی مخصوص کشور عمان، مراسم ویژه عید فطر در این کشور، مسابقات اسب‌دوانی، بزرگ‌ترین تالار اپرای کشورهای عرب در عمان، برداشت خرما در نخلستان‌های عمان، مناظر طبیعی، قدیمی‌ترین بازار عمان، مناطق روستایی و ... بود.

همچنین در این نمایشگاه خط‌نوشته‌هایی با موضوع اشعاری در مدح رسول‌الله، قرآن کریم، علوم ستاره‌شناسی و ... متعلق به موزه وزارت فرهنگ عمان و نقاشی‌هایی از هنرمندان مختلف که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به تصویری از سلطان قابوس با نماد کبوتر به نشانه جایزه صلح نوبلی که به وی تعلق گرفت اثری از علی فیصل المحضار اشاره کرد، نیز به نمایش گذاشته شد.

بخش دیگری از این مراسم به اجرای موسیقی زنده اختصاص داشت که در ابتدا گروه «تیام» از ایران با نوازندگی هادی منتظری و ذکریا یوسفی به اجرای برنامه پرداختند و سپس «جمعیه هواه العود» از عمان به اجرای قطعاتی از موسیقی عمانی پرداختند که مورد توجه و تشویق حاضرین در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران واقع شد.

با توجه به حضور کشور عمان به عنوان مهمان ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفارت عمان برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تهران تدارک دیده شده است که برگزاری «روز فرهنگی عمان» در خانه هنرمندان ایران یکی از این برنامه‌ها بود.

در حاشیه این مراسم، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری روز فرهنگی عمان، گفت: حضور عمان در نمایشگاه کتاب تهران، فرصتی است برای آشنایی بهتر مردم ایران با مردم، فرهنگ و سلطنت عمان؛ نمایشگاهی که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد نشان‌دهنده آثار هنری و فناوری این کشور از دیرباز تا‌ کنون بود. همچنین نمایان‌گر تلاش‌هایی بود که این مردم برای زندگی در دنیای جدید دارند.

وی افزود: این نمایشگاه نگاه مغتنمی بود به آنچه که می‌توانست از عمان به ما منتقل شود. فرهنگ حوزه‌ای است که ارتباطات ملت‌ها را با هم مانا و پایا می‌کند، آنچه که می‌تواند ارتباط ملل را ماندگار کند، فرهنگ است. حوزه‌های دیگر زندگی اجتماعی انسان ممکن است شاهد فراز و نشیب‌هایی باشد اما آنچه که مستمر است حوزه‌های فرهنگی است. با این نگاه می‌توان گفت که اگر ملت‌ها بخواهند روابط پایداری را با هم داشته باشند باید از فرهنگ شروع کنند با فرهنگ ادامه بدهند و با فرهنگ آینده‌شان را بسازند.

همچنین عبدالمنعم بن منصور الحسنی، وزیر اطلاع رسانی کشور عمان نیز در پایان «روز فرهنگی عمان» در خانه هنرمندان ایران، درباره برگزاری این برنامه، گفت: از برنامه‌ریزی صورت گرفته در این مجموعه تشکر می‌کنم و از حضور پر شور مردم از پیر تا جوان در این مراسم بسیار خوشحال هستم.

وی درباره اجرای موسیقی ایرانی در این برنامه نیز، اظهار داشت: موسیقی زبان ملت‌ها است و خدا را شکر کشور ایران هم میراث بسیار غنی‌ای در این زمینه دارد و خیلی خوشحال هستم که در این مراسم موفق به شنیدن این موسیقی شدم.

وزیر اطلاع رسانی کشور عمان در پایان ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران، افزود: معتقدم هنرمندان جوان ایرانی ثروت ملی هستند و امیدواریم که در عمان میزبان آنها باشیم.

گفتنی است، در این مراسم قهوه‌جوش سنتی که نمادی از کشور عمان است، توسط عبدالمنعم بن منصور الحسنی به نماینده خانه هنرمندان ایران اهدا شد.

وزیر اطلاع رسانی کشور عمان هم چنین از نمایشگاه هفته گرافیک در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران نیز دیدن کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز