فرهاد ورهرام با سیاهان ایران به سالن سینماحقیقت می‌آید

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۱۱:۳۰:۲۶
کد خبر: ۲۸۴۸۰۲
فرهاد ورهرام با سیاهان ایران به سالن سینماحقیقت می‌آید
برنامه هفته چهارم دوره جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش و نقد فیلم مستند «سیاهان جنوب ایران» ساخته فرهاد ورهرام اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، این برنامه از ساعت 17 عصر یکشنبه هفته آینده (27 اردیبهشت‌ماه) در سالن سینماحقیقت این «مرکز» آغاز خواهد شد و پس از نمایش فیلم، با حضور مازیار فکری‌ارشاد و مهرزاد دانش مورد نقد قرار خواهد گرفت.

این فیلم درباره حضور سیاهان در ایران؛ ویژگی‌های فرهنگی: موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات؛ ویژگی‌های اجتماعی: روابط درون‌گروهی و برون‌گروهی؛ ویژگی‌های اقتصادی: کشاورزی؛ دامداری؛ ماهیگیری؛ دریانوردی و کار در بخش خدمات آنان است.

فرهاد ورهرام درخصوص تولید مستند «ســــیاهان جــــنوب ایـــــران» می‌گوید: سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند؛ اما درباره سیاهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تاکنون، به جز در زمینه موسیقی محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، تحقیقات جدی انجام نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: از سیاهان ایران هیچ‌گونه آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست. بیشترشان در جزایر و شهرهای بزرگ و کوچک و یا روستاهای ساحلی پراکنده‌اند و حتی گروهی از آنها زندگی دامداری و عشایری دارند. نوع معیشت سیاهان تحت‌تاثیر بومیان جنوب ایران واقع شده است. اغلب آنها بی‌هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول‌اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در  لنج‌های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می‌کنند.

سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می‌کنند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین‌های خود را هنوز حفظ کرده‌اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته‌اند...

گفتنی است: عوامل اصلی تولید مستند «ســــیاهان جــــنوب ایـــــران» به این شرح است: طرح، تحقیق، عکاسی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی: فرهاد ورهرام؛ تصویربردار: رضا تیموری؛ صدابردار: احمدرضا طایی؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

گفتنی است: عموم علاقمندان جهت تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت 17 عصر یکشنبه هفته آینده (27 اردیبهشت‌ماه) به سالن سینماحقیقت واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند. شرکت در این برنامه برای عموم علاقندان آزاد و رایگان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز