در گفتگو با تعدادی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما مطرح شد:

ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی و سالانه شدن جشنواره بین المللی فیلم شهر

۱۳۹۴/۰۲/۲۷ - ۱۳:۰۸:۰۴
کد خبر: ۲۸۵۶۰۰
ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی و سالانه شدن جشنواره بین المللی فیلم شهر
در نشست مشترک سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با رئیس سازمان سینمایی، دکتر حجت الله ایوبی ضرورت تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فیلم شهر تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، رئیس سازمان سینمایی معتقد است با توجه به نقش بی‌بدیل شهرداری ها در گسترش و ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر شهری و عملکرد خوب شهرداری تهران در حوزه فعالیت‌های سینمایی و نیز، قوام یافتگی جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، این رویداد به صورت سالیانه برگزار گردد و صاحب دبیرخانه دائمی و فعالیت مستمر شود.

به همین بهانه و به دلیل گستردگی فعالیت فرهنگی و سینمایی شهرداری ها و ظرفیت منحصربفرد آن در حمایت و جهت دهی جریانات فرهنگی و سینمایی کشور در گفتگویی با چند تن از هنرمندان و فیلمسازان کشور به ارزیابی موضوع پرداخته ایم.

علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم سینمایی«حکایت عاشقی» در این رابطه با بیان اینکه شهرداری باید از فیلم های شهری حمایت کند، معتقد است در کشورهای توسعه یافته؛ اساسا، شهرداری ها، یکی از مراکز پشتیبان انواع هنرها مخصوصا "سینما" محسوب می شوند به همین دلیل هم تعداد فیلم های محصول شهرداری زیاد است. در کشور ما هم با توجه به اینکه این جشنواره را سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می کند باید به این نکته توجه ویژه شود.

وی می گوید: البته خوب است که جشنواره فیلم شهر مانند جشنواره فیلم فجر و جشنواره های دیگر زیر بار سیطره دولتی نمی رود و با اهداف مخصوص به خود شکل می گیرد و برگزار می شود اما با این وجود حمایت ها باید بیشتر شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه تعداد فیلم های شهری که ساخته می شود زیاد است جشنواره فیلم شهر باید هر سال برگزار شود و وقفه ای در برگزاری آن نیافتد ضمن اینکه جوایزی که برای برگزیدگان این جشنواره درنظر گرفته می شود به گونه ای باشد تا همگان را تشویق به شرکت در آن کند.

مجتبی راعی هم درباره سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر برگزاری سالانه جشنواره فیلم شهر را منوط به راندمان تولید سالانه فیلم های شهری می داند و می گوید: اگر فیلم های زیاد و قابل توجهی در طول سال تولید شود ضروری است تا این جشنواره به صورت سالیانه برگزار شود .

به اعتقاد وی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین خود شهرداری باید از کسانی که تصویر واقعی و درستی از جامعه شهری به تصویر می کشند و برای حضور در جشنواره های خارجی فیلم نمی سازند حمایت کند.

کارگردان فیلم های "آتش پنهان"، "دادشاه"، «فصل خون» و«پرواز در قفس" از تاثیرات و کارکردهای برگزاری مستمر و سالانه این رویداد سینمایی می گوید و بر این باور است اگر می خواهیم جشنواره فیلم شهر را به عنوان یک جشنواره موثر و موفق هر سال برگزار کنیم ابتدا باید جامعه شناسی درباره شهر داشته باشیم و به موضوع شهر و شهرنشینی سطحی ننگریم. باید برای این امر کارگروه هایی وجود داشته باشند تا آسیب شناسی کنند و جوان ها را شناسایی کنند تا در غالب فیلم های بلند، کوتاه و انیمیشن و حتی برای صدا و سیما سریال بسازند. در این صورت می توانین این جشنوار را هر سال برگزار کنیم.

حبیب کاوش همچنین پیشنهاد می دهد جشنواره فیلم شهر باید خودش را از گروه و گروه گرایی بیرون آورد و هدف اصلی اش پرداختن به شهر و شهرنشینی باشد و از گروه بازی پرهیز کند. در دیدارهایی که با مدیران این جشنواره وهمچنین دوره های قبلی داشتیم متوجه شدیم نگاه  فراجناحی دارند که اگر آنرا حفظ کنند و داخل گروه ها نشوند ضمانت و موفقیت آنها تضمین می شوند.

خسرو معصومی کارگردان فیلم «پر پرواز» درباره سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر با اغلب فیلمسازان و تهیه کنندگان و فعالان سینمایی هم عقیده است و معتقد است در طول سال های گذشته شهرداری از این جشنواره حمایت کرده و این حمایت ها ادامه دارد بنابراین خوب است که هرسال برگزار شود.

معصومی همچنین یادآور می شود: نکته دیگری که موجب دیده شدن و بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم شهر می شود این است که مسئولان و مدیران جشنواره، برندگان را تشویق کنید تا درباره مسائل و معضلات شهری فیلمنامه بنویسند تا سال آینده فیلم هایی مشخصا درباره شهر با حمایت جشنواره و شهرداری در جشنواره باشند.

حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده «ارابه مرگ»، اخراجی ها بر برگزاری سالانه جشنواره فیلم شهر تاکید می کند و می گوید: با توجه به اهمیت فیلم های شهری در کشور سالانه برگزار شدن آن خوب است زیرا موجب می شود تا انگیزه فیلمسازان این حوزه بالا رود.

وی ادامه می دهد: جشنواره فیلم شهر باید هدف و جوایزش مشخص باشد تا روی فیلمسازان نیز اثرگذار باشد تا آنجا که آنها را ترغیب به ساخت فیلم هایی در زمینه شهری کند.

مهدی کریمی تهیه کننده "آژانس شیشه ای" و "چ" معتقد است ضرورت برگزاری جشنواره شهر بیشتر از جشنواره های دیگری است زیرا موضوعاتی که این جشنواره به آنها می پردازد ازاهمیت زیادی برخوردار است.

وی  می افزاید:  با توجه به اینکه شهرداری در عرصه های مختلف نمایش و آموزش ورود پیدا کرده است و با توجه به پتانسیلی که شهر تهران دارد برگزاری جشنواره فیلم شهر باید در اولویت شهرداری قرار گیرد تا هر ساله برگزار شود.

به اعتقاد این هنرمند، جشنواره فیلم شهر، به نوعی آسیب شناسی فرهنگ شهری است ضمن اینکه این جشنواره هم برای هنرمندان و هم برای مدیران شهرداری آورده های خوبی به همراه خواهد داشت البته به شرط اینکه جشنواره پایه و اساس با ثباتی داشته باشد و  با تغییر مدیریت رویکردهای جشنواره هم هرساله تغییر نکند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز