در مراسم نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» عنوان شد؛

سرسنگی: توسعه پایدار در عرصه هنر، توسعه‌ای دانش‌بنیان است

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۹:۰۴:۰۸
کد خبر: ۲۸۷۶۱۳
سرسنگی: توسعه پایدار در عرصه هنر، توسعه‌ای دانش‌بنیان است
نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» شنبه 2 خرداد با سخنرانی دکتر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد. پس از مقدمه سعید اسلامی‌زاده، مجید سرسنگی ضمن تبریک اعیاد بزرگ شعبانیه به ایراد سخنرانی برای حاضران در سالن پرداخت و گفت: این ایام خجسته مقارن است با سالروز آزادسازی خرمشهر که در تاریخ دفاع مقدس نقطه عطفی به‌شمار می‌آید. جمله معروف امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، ارزش والای کار رزمندگانی را نشان می‌دهد که به‌رغم تمام محدودیت‌ها و کمبود امکانات توانستند این حماسه بزرگ را رقم بزنند. از درگاه خداوند منان شادی روح و علو درجات را برای شهدای جنگ تحمیلی مسئلت داریم. ضمن اینکه جا دارد درگذشت محمدرضا مقدسیان و مهران دوستی را به جامعه هنری ایران و خانواده این عزیزان تسلیت بگوییم.

وی سپس به جایگاه سینما در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروزه سینما یکی از مهم‌ترین رسانه‌های جهانی محسوب می‌شود که با توجه به امکانات، سرمایه‌ها و دیدگاه‌های موجود در آن توانسته بیش از دیگر هنرها مخاطبان را به خود جذب کند. شاید بتوان گفت سینما هنر عصر و زمانه ماست. این امر ضرورت پژوهش در این حوزه و توجه بیشتر به آن‌را برای ما نمایان می‌کند. یکی از عارضه‌های حوزه فرهنگ و هنر ایران این است که به‌رغم وجود هنرمندان برجسته و آثار قابل توجه، تناسب و تعادلی میان پرداختن به کارهای عملی و کارهای نظری وجود ندارد. از یکسو محیط‌های حرفه‌ای ما خود را فارغ از تحقیق و پژوهش می‌دانند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در عمل به پژوهش‌های کاربردی و تحقیقاتی نمی‌پردازند که گره‌ای از مشکلات این عرصه بگشاید.

مشاور شهردار تهران در امور فرهنگی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که توسعه رشته‌های مختلف هنری باید دانش‌بنیان باشد و چنین توسعه‌ای می‌تواند توسعه‌ای پایدار باشد. متاسفانه چنین نگاهی کماکان در ایران جا نیفتاده و مدیران ما نیز هنگامی که وارد کار می‌شوند، درگیر کارهای اجرایی شده و فراموش می‌کنند که نیاز به پژوهش‌های عملگرایانه و ارائه راه‌حل‌های علمی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی ما را از میان بردارد. هنرمندان و سینماگران از وضعیت موجود گلایه دارند؛ از دغدغه عدالت در استفاده از امکانات تا نوع نگرش موجود به تولید فیلم. در این شرایط می‌توان پرسید که آیا می‌شود به صرف افزایش مخاطب سینما را به گیشه سپرد و نگران مضامین اخلاقی نبود؟ از سوی دیگر آیا می‌شود پوشش حمایتی را آنقدر گسترده کرد که مخاطب نادیده گرفت؟ تمام این مسائل را باید در حوزه دانش مورد بررسی قرار داد و بر اساس آن به ارائه راهکار پرداخت..

سرسنگی سپس به ارتباط میان پژوهشگران و مسئولین اجرایی پرداخت و گفت: ارتباط مداوم بخش اجرایی سینمای کشور با عرصه دانشگاه و حوزه پژوهش می‌تواند موجب ارتقاء وضعیت کنونی سینمای ایران شود. وظیفه پژوهشگران ارائه راهکار به مسئولین و وظیفه مسئولین بهره‌گیری و به‌کار گرفتن شیوه‌های مبتنی بر دانش است. امیدواریم برگزاری هفته پژوهش سینمای ایران با تاکید بر پژوهش‌های کاربردی، گامی در این راستا باشد و موجب ارتباط هرچه بیشتر اهالی سینما و محققین این حوزه شود. متاسفانه بخش‌های زیادی از سینمای ایران و معضلات آن مورد غفلت دانشگاهیان و پژوهشگران قرار گرفته، چنان که می‌بینیم بخش زیادی از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات این حوزه به موضوعات انتزاعی با فضای خیالی اختصاص دارد. خانه هنرمندان ایران بر آنست که در ادامه این هفته، دست به برگزاری هفته‌های پژوهشی در دیگر عرصه‌های هنری هم‌چون تئاتر، موسیقی، مجموعه هنرهای تجسمی و.. بزند. امیدوارم برگزاری چنین نشست‌هایی موجب ارتباط هرچه بیشتر و مفیدتر پژوهشگران، مسئولین اجرایی و اهالی هنر شود.

در ادامه، سمینار روز نخست با عنوان «سینمای ایران و مخاطب» برگزار شد. در این سمینار و پس از مقدمه حسن حسینی، دبیر علمی، علیرضا محمودی با عنوان «مخاطب شناسی سینمای ایران در دهه هشتاد»، علی بختیاری با عنوان «بازتاب یک بازتاب: نگاهی به پدیده پوستر فیلم ایرانی از 1309  تا 1357» و محمود صادقلو گیوی با عنوان «فرانکشتاین, برادران مارکس و سینمای ایران» به ایراد سخنرانی پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز