به یاد انتشار اولین کاغذ اخبار؛

روزنامه، روزنامه آخرین خبر . . .

۱۳۹۴/۰۳/۰۸ - ۰۹:۲۹:۰۷
کد خبر: ۲۸۸۵۸۶
روزنامه، روزنامه آخرین خبر . . .
8 خرداد مصادف با سالگرد انتشار اولین روزنامه ایران با نام«صور اسرافیل» است.روزنامه ای که چند ماه پس از انقلاب مشروطه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، اولین شماره نامه هفتگی صوراسرافیل چند ماه پس از پذیرش مشروطیت ایران در هشتم (یا یازدهم) خرداد 1286 از چاپ خارج شد و به دست مردم رسید. این روزنامه با پیشنهاد و کوشش میرزاجهانگیرخان شیرازی معروف به صور اسرافیل و علی اکبر دهخدا اداره و منتشر می‌‏شد.

جهانگیرخان این روزنامه را با هدف تکمیل معنی مشروطیت و حمایتِ مجلس شورای ملی و کمک به روستائیان، ضعفا، فقرا و مظلومین انتشار می‏‌داد.

جذاب‌ترین بخش آن هفته‌نامه را ستون فکاهی آن دانسته‌اند که به عنوان چرند و پرندبه قلم علی اکبر خان قزوینی و با امضای «دخو» نوشته می‌شد.

jahangirkhan2 دهخدا مطالب انتقادی و سیاسی را با روش فکاهی طی مقالات خود منتشر می‌کرد و سبک نگارش آن در ادبیات فارسی بی‌سابقه بود و مکتب نوینی را در عالم روزنامه‌نگاری ایران و نثر معاصر پدید آورد.

گفته شده است که صوراسرافیل اولین روزنامه‌ای بود که به طور رسمی در کوچه و بازار به دست روزنامه‌فروش‌ها و بیش تر به‌وسیلهٔ کودکان به فروش می‌رفت، و از این رو در بیداری مردم تأثیری به سزا داشت.

در آغاز، صوراسرافیل هفته‏‌ای یکبار منتشر می‏‌شد. تا آن وقت، ادبیات و انشاء ایرانی عموماً و روزنامه‏‌ها، خصوصاً به طرز نگارش قدیم، سراسر الفاظ مسجَّع، پرتکلف و بی‏‌حقیقت و بدون معنی و خالی از سود و اثر بود. این روزنامه در تغییر نگارش تأثیر فراوانی داشت. روزنامه صوراسرافیل در طول انتشار خود دچار مشکلاتی شد. چندین بار نویسنده آن را تکفیر کردند و چند بار بساط روزنامه‏‌نویسی آن را در هم پیچیدند. این روزنامه سرانجام پس از 32 شماره انتشار و در پی به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار و پس از قتل میرزا جهانگیرخان، مدتی تعطیل شد تا این‏که دهخدا آن را چند شماره در اروپا منتشر کرد و پس از مدتی برای همیشه تعطیل شد.

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
0
0
اولين روزنامه ي ايران وقايع اتفاقيه نام داشت كه در دوره ي ناصرالدين شاه و به همت اميركبير بنيان گذاري شد كه تا شماره ٤٧٢ به همين نام رواج داشت و بعد در دوره اعتمادالملك ثاني با عنوان روزنامه دولت عليه ايران به كار خود ادامه داد البته اگر كاغذ اخبار كه ١٢ سال قبل از وقايع اتفاقيه منتشر شد را تاديده بگيريم ولي غالبا در منابع تاريخي سراغاز روزنامه در ايران را به وقايع اتفاقيه نسبت دادند .
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز