در جلسه اکران و بررسی فیلم سینمایی گینس مطرح شد؛

فهیم:«گینس» یک سر و گردن از فیلمهای کمدی امروز سینما بالاتر است

۱۳۹۴/۰۴/۱۳ - ۱۵:۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۹۷۰۶۴
فهیم:«گینس» یک سر و گردن از فیلمهای کمدی امروز سینما بالاتر است
محمد تقی فهیم گفت: واقعیت این است که از فیلم «گینس» نمی شود انتظار یک فیلم خیلی خوب را داشت. فکر می کنم که حتی خود سازندگان این فیلم نیز چنین ادعایی نداشته باشند. «گینس» کاری است در چارچوب فیلم های کمدی در سال های اخیر که یک سر و گردن از آنها بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری برنا، فیلم سینمایی «گینس» ساخته محسن تنابنده در ادامه نشست‌های «سینما انقلاب»، روز چهارشنبه ۱۰ تیرماه در تالار سوره حوزه هنری اکران و با حضور محمدتقی فهیم و سیدامیر جاوید مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

محمدتقی فهیم پس از اکران این فیلم در نشست نقد و بررسی فیلم گفت: واقعیت این است که امروز و در این مکان برای نخستین بار است که «گینس» را مشاهده کردم، شاید این نقد خوبی نباشد که بلافاصله بعد از دیدن یک فیلم آن را مورد نقد قرار بدهیم بخصوص در مورد فیلمی که در گونه کمدی قرار می گیرد و طبعا این قبیل فیلم ها مخاطب را با خود همراه می کند.

وی ادامه داد: شاید برخی ها بگویند که این فیلم خوش ساخت نیست ولی به هر حال فیلم دارای یک ویژگی هایی بود که تا حدودی مخاطب را با آن درگیر می کند. بر این اساس نقد فی البداعه و سریع در مورد این قبیل فیلم ها مقداری سخت است. به نظر من سینمای ما چنین فیلم هایی را کم دارد؛ به عبارت بهتر فیلم هایی که بتوانند لحظات مفرحی را برای مخاطبان ایجاد کنند.

این منتقد سینما ادامه داد: واقعیت این است که از فیلم «گینس» نمی شود انتظار یک فیلم خیلی خوب را داشت. فکر می کنم که حتی خود سازندگان این فیلم نیز چنین ادعایی نداشته باشند. «گینس» کاری است در چارچوب فیلم های کمدی در سال های اخیر که یک سر و گردن از آنها بالاتر است.

فهیم گفت: نمی گویم که «گینس» را باید یک فیلم کمدی در حد شاهکار و یک فیلم خیلی خوب در سینمای ایران به حساب بیاوریم اما باید بپذیریم که آن چیزی که سینمای ما از آن آسیب دیده مربوط به همین دست فیلم ها است. در حال حاضر در کشور نزدیک به ۷ هزار نقطه شهری فاقد سینما است و مردم به سینماها نمی روند. بر اساس آمار اعلام شده مردم ایران هر ۹ سال به سینما می روند و این موضوع واقعا به نوعی نشان دهنده تعطیل بودن سینما در ایران است.

این منتقد سینما یادآور شد: شما پر فروش‌ترین فیلم های سال های اخیر را دیده اید که «اخراجی ها» ساخته ده نمکی بوده است اما همین فیلم کمتر از ۲ درصد و یا ۲ درصد مردم ایران را توانسته به سالن ها بکشاند. پر فروش‌ترین فیلم‌ها در مبلغ بین ۵ تا ۱۰ میلیارد است که این اصلا مبلغ قابل توجهی نیست. بر همین اساس با این وضعیت اگر بخواهیم این قبیل فیلم ها را نادیده گرفته و از سینما حذف کنیم در حقیقت تماشاگر را از سینما حذف کردیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بخواهیم این فیلم ها را نادیده بگیریم نیز نوعی اجحاف در حق سینما می تواند باشد. در سایت‌ها افراد مختلفی را می بینیم که عجیب به این فیلم حمله کرده‌اند. در میان این افراد، کسانی هستند که در همین سال ها برای فیلم «گنج قارون» سینه می‌زدند.

فهیم در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر ما بخواهیم از منظر هنری و آنچه که در سینما به آن هنر گفته می شود به فیلم «گینس» نگاه کنیم حتما با پرسش های جدی روبرو می شویم اما باید دانست که یک ضلع اصلی سینما تماشاگر است و اگر این رویکرد را در سینما و در ساخت و تولید فیلم نادیده بگیریم همین اتفاقی رخ می دهد که در حال حاضر رخ داده است. ولی طبعا اگر به جای آقای تنابنده بودم حتما برای برخی از اتفاقات فیلم فکر بهتری می کردم، به ویژه اینکه در دیالوگ ها و در کلام و بخش هایی که فیلم کمی ما را دلزده می کند و از طنز کلامی و عامیانه در آن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: فیلم «گینس» در مجموع فیلمی است که به نظر من سرپا است و اشتباهات تکنیکی کم دارد. همچنین با اینکه فیلم شلوغی است میزانسن های خوبی دارد. از تراولینگ ها بگیرید تا آن چیزی که موجب شده فیلم در بخش فنی و تکنیکی اجرا شود و فیلمی قابل دفاع شود. در عین اینکه اگر بخواهیم برگردیم به محتوای آن باید عرض کنم که فیلم حرف های قابل تاملی را هم در خود دارد. هرچند برخی شوخی ها، بهانه خوبی برای کوبیدن فیلم به دست برخی ها داده است و از طرفی حرف اصلی فیلم مورد غفلت قرار گرفته است.

این منتقد سینما ادامه داد: بحث شترمرغ را در فیلم فقط نمی شود شترمرغ دید و یا بحث گینس را نمی توان فقط به عنوان یک سوژه حساب کرد و مدنظر قرار داد. کمی اگر فکر کنیم می بینیم که این روزها چه ولع و شیدایی نسبت به بعضی از اتفاقات در فرامرزها و در بین حتی برخی از دولتمردها وجود دارد. لذا «گینس» حرف های بزرگی هم در دل خود برای مخاطبان سینما دارد.

فهیم گفت: در سال های اخیر در کشور ما وضع به این صورت بوده است که اساسا فیلم هایی که مردم نمی توانند آنها را تحمل کنند و از سالن ها فراری می شوند فیلم هنری خوانده شود و از آن طرف هم فیلم هایی که تا حدودی با مخاطب ارتباط می گیرد به چوب نقد تند گرفته شود.

این منتقد بیان کرد: فیلم های کمدی اساسا با فیلم های درام و ملودرام متفاوت است. یک فیلم کمدی به هر صورت وارد عرصه هایی می شود که نیاز دارد آن موقعیت ها را ایجاد کند. از آن طرف هم می دانیم که بسیاری از مسائل در کشور ما خط قرمز است اما این مسائل در دنیا و کشورهای دیگر وجود ندارد. در دیگر کشورها در فیلم های کمدی با همه چی شوخی می شود ولی ما در ایران با بسیاری از مسائل نمی توانیم شوخی کنیم.

وی ادامه داد: دست فیلمساز ما در کشور به شدت بسته است اما انتظار دارم تا فیلمسازان ما خلاقیت به خرج بدهند و در همین مدار بسته اخلاقی بتوانند برای ما کمدی ایجاد کنند. بسیاری اعتقاد دارند که فیلم «گینس» از خطوط قرمز عدول کرده است، حالا شما ببینید که اگر قرار باشد کمدی به سمت آن چیزی برود که در دنیا ساخته می شود چه اتفاقی رخ می دهد. در حقیقت نه ما این اجازه را به فیلمسازان می دهیم و نه خود آنها از این خط قرمزها عبور می کنند.

فهیم در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: به نظر من فیلمی مانند «گینس» به مراتب کمتر از یک سریال مانند «شمعدونی» به جامعه آسیب می زند. اولا مخاطب آن سالنی است اما از آن طرف مخاطب گسترده ای پای تلویزیون آن سریال را می بیند. شما باید ببینید که در سریال «شمعدونی» چه کردند و اگر ما در سالن سینما فیلم «گینس» را خطرناک درنظر بگیریم مقداری بی انصافی است.

وی با بیان اینکه جامعه ما تا امروز به عطاران و تنابنده روی خوش نشان داده است، افزود: چه بهتر است که آنها از این موقعیت و ظرفیتی که در اختیار دارند استفاده کنند و به جای اینکه در واقع فیلم های خود را به سمت استفاده از اتفاقات دم دستی ببرند، کار کنند و به خلاقیت های بیشتری را بیاندیشند تا به انتظارات تماشاگران پاسخ مناسب بدهند.

این منتقد سینما در پایان سخنان خود متذکر شد: «گینس» یک اثر معمولی است، که می‌تواند تا حدودی مخاطب را در سینما سرگرم نگه دارد و ما نباید انتظار داشته باشیم که ما را دچار چالش های ذهنی و اندیشه ای کند. اگر چنین انتظاری از این فیلم داشته باشیم نشان دهنده بالا بودن توقع ما است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز