خاطره بازی با فیلم های دیروز سینمای ایران

۱۳۹۴/۰۵/۰۷ - ۱۰:۰۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۳۴۳۰
خاطره بازی با فیلم های دیروز سینمای ایران
دومین برنامه از سری برنامه های «سینما نوستالژی» که به همت فرهنگسرای اندیشه از نیمه های تیرماه امسال این فرهنگسرا اجرا می شود، عصر سه شنبه؛ ششم مرداد ماه با نمایش و نقد فیلم سینمایی «مهریه بی بی» در حضور تعداد زیادی از علاقمندان به فیلم های سینمای ایران و عوامل فیلم سینمایی مهریه بی بی، در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا، بعد از نمایش فیلم سینمایی «دره شاپرک ها»، فرهنگسرای اندیشه اقدام به برگزاری دومین سری از برنامه های «سینما نوستالژی» در این فرهنگسرا نمود. در این برنامه که در عصر روز ششم مرداد ماه برگزار شد، جمع کثیری از فرهنگ دوستان و علاقمندان به فیلم های سینمای ایران حضور یافتند. دومین برنامه سینما نوستالژی به نمایش و نقد فیلم مهریه بی بی اختصاص داشت و منتقدان وعوامل تهیه این فیلم اعم از کارگردان، تهیه کننده و تعدادی از بازیگران نیز در جلسه نقد و بررسی این فیلم حضور یافته و به تبادل نظر پرداختند. فیلم مهریه بی بی که به کارگردانی «اصغر هاشمی»، تهیه کنندگی «حسین زندباف» و بازیگری بازیگرانی همچون«سعید امیرسلیمانی»، مرحوم«پرویندخت یزدانیان»، «جهانبخش سلطانی»، «کمند امیرسلیمانی»، «محمود بصیری» و «علیرضا خمسه» در سال 73 ساخته شد، در طول این برنامه برای حضار به نمایش درآمد. اصغر هاشمی کارگردان این فیلم در جلسه نقد و بررسی فیلم گفت فیلمنامه این فیلم به پیشنهاد حسین زندباف؛ تهیه کننده این فیلم تهیه و سعی شد مسایل اجتماعی در لایه های زیرین متن فیلمنامه گنجانده شود. وی با تاکید بر استقبال کم نظیر بینندگان تلویزیون از فیلم، علت این اقبال را تهیه شدن این فیلم با عشق خواند و گفت برای تهیه فریم به فریم این فیلم به زیبایی شناسی، نور، لباس و سایر مسایل دقت شده در حالیکه این موضوع، امروز با نگاه اقتصادی عوامل سینما جایگزین شده است.
حسین زندباف؛ تهیه کننده فیلم سینمایی مهریه بی بی با اشاره به ارزشمندی همکاری گروه در تهیه فیلم های دو تا سه دهه پیش گفت برای تولید این فیلم ها هیچ سرمایه گذاری دولتی انجام نشد و تهیه فیلم به خاطر تلاش های عاشقانه و بی دریغ عوامل پیش رفت. علاوه بر این، بازیگرانی همچون جهانبخش سلطانی و پرویندخت یزدانیان در این فیلم سینمایی بازی نکردند؛ آنها این فیلم را زندگی کردند. وی تاکید کرد فیلم های دوران مذکور از هیچ جا کپی برداری نشده و این خصوصیتی است که امروز آنقدرها در سینمای ایران رعایت نمی شود.
 
سعید امیرسلیمانی؛ یکی از بازیگران این فیلم گفت برای شناسایی حالات یک فرد معتاد در فیلم مهریه بی بی تحقیقات گسترده ای انجام دادم و نتیجه آن، یکی از بهترین نقش های من از آب درآمد به طوری که هر بار در پاسخ به نقش های مورد علاقه ام، نام فیلم سینمایی مهریه بی بی و تجربه خود در آن را به زبان می اورم. امیرسلیمانی افزود حسن فیلم سینمایی مهریه بی بی انتخاب صحیح کارگردان و بازی یکدست بازیگران این فیلم بوده است.

امیرحسین لطفی؛ کارگردان فیلم روایت ناپدید شدن مریم که به عنوان منتقد در برنامه سینما نوستالژی فرهنگسرای اندیشه حضور یافته بود گفت سینمای ایران در دهه 60 به یک اقیانوس عمیق، شباهت داشت اما اکنون این سینما به اقیانوسی می مانَد که پنجاه سانتی متر بیشتر عمق ندارد. وی با اشاره به فشرده شدن فیلمسازی امروز گفت ما قصه گفتن را فراموش کرده ایم درحالیکه فیلم های سینمای دهه 60 و 70 قابلیت تعریف قصه داشتند به طوریکه بیننده را وارد دنیای فیلم می کردند. وی با انتقاد از اعمال سلیقه های متعدد در شرایط فعلی گفت دخالت بیش از حد در ساخت فیلم های سینمایی باعث توقف تولید  فیلم ها می شود. وی افزود بازیگران در شرایط فعلی در چند پروژه مشغول به فعالیت هستند و تا زمانی که دستمزد خود را دریافت نکنند مقابل دوربین قرار نمی گیرند. علاوه بر این فیلمسازان جوان سینمای ایران از تجربیات بزرگان این عرصه بی بهره مانده اند و علت نیز، عدم حضور این بزرگان در فضای فعلی سینمای ایران است.
سجاد نوروزی؛ رییس فرهنگسرای اندیشه در انتهای این برنامه با اهدای هدایایی از عوامل سازنده این فیلم تقدیر کرد. وی در حاشیه برگزاری سینما نوستالژی گفت برنامه ریزی ها برای اجرای این برنامه به شکلی است که فیلم هایی که یاداور خاطرات مردم در دهه 60 و 70 هستند در فرهنگسرای اندیشه نمایش داده شوند.  وی اضافه کرد هدف از اجرای برنامه سینما نوستالژی، نمایان شدن فاصله و گسستی است که میان سینمای گذشته و حال ایران به وجود آمده است. علاوه بر این، با برگزاری چنین برنامه ای  ضعف های احتمالی سینمای فعلی ایران نیز هویدا خواهد شد. نوروزی گفت اجرای برنامه سینما نوستالژی باعث عیان شدن نکاتی در سینمای ایران خواهد شد؛ «اینکه آیا از دهه 60 و 70 پیشرفتی در سینمای ایران رخ داده یا این پیشرفت ها تنها از لحاظ فرم و تکنیک حاصل شده و تاثیر این پیشرفت در محتوا و درماتیزه کردن یک سوژه به چه شکل است؟» رییس فرهنگسرای اندیشه به جنبه سرگرم کنندگی سینما نوستالژی اشاره کرد و گفت حضور عوامل تهیه فیلم های دو تا سه دهه قبل در کنار تماشاچیان فیلم برای آنها جذاب است بخصوص که بخش نقد فیلم هم با حضور این عوامل اجرا می شود. علاوه بر این در بخش نقد فیلم یک تحلیل سینمایی و فرافیلم در مورد موضوعات روز سینما و مشکلات فعلی آن انجام خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز