فیلم سینمایی «دزد و پری» برای دانش آموزان اکران شد

۱۳۹۴/۰۵/۱۴ - ۱۲:۲۷:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۶۹۵
فیلم سینمایی «دزد و پری» برای دانش آموزان اکران شد
مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «دزد و پری» شب گذشته با حضور سازندگان این فیلم در دبیرستان علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، فیلم سینمایی «دزد و پری» ساخته حسین قناعت شب گذشته در دبیرستان علامه طباطبایی به نمایش درآمد و پس از آن عوامل و دکتر شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره این فیلم به صحبت پرداختند. در این مراسم حسین قناعت (کارگردان)، بهزاد فراهانی بازیگر و یاس نوروزی و الینا باشنگ هنرمندان خردسال فیلم و هاشم علی اکبری مدیر تولید نیز حضور داشتند. در این مراسم که ساعت 20 شب گذشته برگزار شد بعد از پایان نمایش عوامل روی سن حضور یافته و درباره فیلم به صحبت پرداختند.

دکتر شهرام خرازی ها در ابتدا درباره این فیلم گفت: روزگاری ژانر کودک در سینمای ایران طرفداران بسیاری داشت اما به مرور از اوایل دهه هفتاد این ژانر به علت افت تولید و کاهش حمایت دولت از سکه افتاد. فانوس سینمای کودک را تاکنون عاشقان و دوستداران این سینما با شعله‌های لرزان روشن نگه داشته‌اند. آن چه که در مملکت ما سبب ارج و قرب ژانر کودک از دیرباز تاکنون شده بی شک عشق و علاقه هنرمندانی بوده که در این عرصه فعال بوده‌اند. ساخت فیلم کودک نباید سفارشی باشد بلکه این انگیزه باید از دل فیلمساز بجوشد. کودکان و نوجوانان عملاً از سینمای ایران سهمی ندارند و در طول سال فیلم مناسب برای آنها خیلی کم ساخته می‌شود!؟ این بحران سبب شده تا بچه های ما به فیلم‌های غربی رو بیاورند که عمدتاً محتوای مخربی دارند.
او افزود: «دزد و پری» اگر چه همچون دو ساخته پیشین حسین قناعت، «من و نگین دات کام» (1382) و «ماجراهای اینترنتی» (1383) به سینمای کودک و نوجوان تعلق دارد اما مخاطب بزرگسال را نیز مد نظر قرار داده است. قناعت در جدیدترین ساخته اش لحظات خوش و مفرحی را برای کودکان و نوجوانان رقم زده است. ساختار دراماتیک فیلم بر مبنای مضمون آشنای تقابل خیر و شر بنا شده است؛ ماجراهای «دزد و پری» در یک مهد کودک می گذرد. دو دزد سابقه دار به قصد اخاذی تصمیم می گیرند یکی از بچه های مهدکودک به نام پری را بدزدند. پری با کمک بچه های مهد و جناب سرهنگ ابطحی (بهزاد فراهانی) نقشه بچه دزدها را نقش بر آب می کند. در فیلم هایی نظیر «دزد و پری» که خط داستانی قابل حدسی دارند، حفظ مخاطب تا پایان فیلم واقعا دشوار است اما خوشبختانه اوج و فرودهایی که قناعت تدارک دیده سبب شده تا نه تنها مخاطب خردسال بلکه تماشاگران بزرگسال نیز تا انتها ماجراهای پری و بچه های مهد را تعقیب کنند. ریتم بسیار سریع، فضای شیک، لوکیشن های چشمنواز و ساختاربندی و پرداخت درست قصه، «دزد و پری» را تبدیل به اثری جذاب نموده اند.
دکتر خرازی ها در ادامه صحبت هایش درباره نکات آموزشی فیلم گفت: فیلم در بطن قصه آشنا و ساده اش واجد نکات آموزشی فراوان برای بچه ها است؛ بیشتر این نکات به صورت غیرمستقیم آموزش داده شده و ماهرانه دراماتیزه شده اند لذا توی ذوق نمی زنند. آشنا کردن کودکان با حقوق شان در فیلم به خوبی تجلی یافته است. مثلا در یکی از صحنه های فیلم شاهدیم که متصدی ترن هوایی شهربازی از سوار کردن بچه ها به ترن ممانعت به عمل می آورد و در پاسخ به درخواست بچه ها به آنها متذکر می شود که استفاده از این وسیله تفریحی فقط برای افراد بالای چهارده سال مجاز است. مقاومت و ممانعت متصدی و توضیح مفید و موجز وی همچنین عکس العمل صحیح بچه ها در قبال این ممانعت و قانع شدن شان اجرای بسیار خوبی دارد. در واقع کودکان و نوجوانان امروز با همتایان دیروزی خود تفاوت های بسیار دارند. نسل امروزین آنها بر ابزارهای تکنولوژیک و رسانه های مدرن تسلط شگرفی پیدا کرده اند و سطح آگاهی، دانش و شعورشان ارتقای قابل توجهی یافته است متأسفانه در فیلم های سینمای ایران این تفاوت ها نادیده گرفته می شوند و کاراکترهای کودک و نوجوان این سینما در دهه نود همان هایی هستند که در فیلم های دهه های شصت و هفتاد به تصویر کشیده می شدند؛ خوشبختانه در فیلم «دزد و پری» شاهد تصویری واقعی از نسل جدید کودک و نوجوان ایرانی هستیم و به تفاوت این نسل با نسل های پیشین با درایتی خاص نگریسته شده است. در دیالوگ هایی که بر زبان بچه های فیلم «دزد و پری» جاری می شود کلمات و اصطلاحات روز شنیده می شوند. کاراکترهای کودک این فیلم در کار با دستگاه ها و رسانه های نوین همچنین در پیش بینی مقاصد بزرگ سالان بسیار توانمند به نظر می رسند.
وی افزود: «دزد و پری» تدوین بسیار خوب و هدفمندی دارد در این زمینه می توان از تدوین سکانس آوازخوانی بچه ها در مینی بوس یاد کرد که از زمانبندی سنجیده و تقطیع های مناسبی برخوردار است. موسیقی در فیلم نه نقش تزئینی بلکه نقش کلیدی دارد. هر چند که سکانس های موزیکال «دزد و پری» قابل حذف بوده و حکم زنگ تفریح را دارند اما بخش مهمی از امتیازات تکنیکال فیلم را باید در این سکانس ها جستجو کرد. بازی گرفتن از بچه ها کار دشواری است اما قناعت در این زمینه موفق بوده است. هیچ یک از بچه ها به دوربین نگاه نمی کنند و همگی بر نقش خود مسلط هستند. تیپ سازی ها در دنیای کاریکاتوری و فانتزیک «دزد و پری» به خوبی صورت گرفته است. بخشی از این تیپ سازی موفق مدیون چهره پردازی و طراحی لباس حرفه ای فیلم است.
خرازی ها در پایان گفت: «دزد و پری» در صورت بهره مندی از تبلیغات مناسب و بازاریابی حرفه ای بی تردید می تواند به فروش قابل توجهی دست یابد. فیلم همچنین بسیار به تحلیل های روانشناختی راه می دهد از این رو می توان آن را در مجامع علمی و پژوهشی مورد نقد و مداقه قرار داد.
بهزاد فراهانی، بهنوش بختیاری، نادر سلیمانی، رابعه اسکویی، رامین ناصرنصیر، نگین معتضدی و... بازیگران اصلی این فیلم هستند. «دزد و پری» در جشنواره کودک سال گذشته به عنوان فیلم برگزیده مخاطبان انتخاب شد.
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز