«برنا» گزارش می دهد:

اجرای تئاتر" ازدواج آقای می سی سی پی" در ایرانشهر

۱۳۹۴/۰۶/۲۷ - ۱۰:۱۰:۵۵
کد خبر: ۳۱۹۹۸۹
اجرای تئاتر ازدواج آقای می سی سی پی در ایرانشهر
زنگ افتتاح نمایش « ازدواج آقای می سی سی پی» به کارگردانی احسان فلاحت پیشه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صدا درآمد.

به گزارش خبرگزاری «برنا»، در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی برگزار شد، احسان فلاحت پیشه کارگردان جوان نمایش با تاکید بر اینکه سخنان حمید سمندریان در کتاب «این صحنه خانه من است» بسیار گویا تر از سخن دیگری در مورد این اثر است، بخشی از یادداشت استاد سمندریان را در رابطه با این نمایش نقل کرد؛ «چرا دورنمات جدی ترین وضعیت بشر را کمدی نشان می دهد؟ به این دلیل که نشان دادن تراژدی شرایط خاص نیاز دارد. او می گوید نوشتن تراژدی زمانی عملی است که شناخت تقوا، گناه و مسئولیت از خصوصیت انسان ها باشد. ما به هر تراژدی بزرگی نگاه کنیم می بینیم، چون ابرقدرتی مسئولیتی را انجام نداده است به حذیذ دلت می افتد و تراژدی صورت می گیرد. در قرن پرجنجال ما، در قرن خیمه شب بازی ما، در قرن پرآشوب ما که نژاد سفید هنوز تلاش می کند تا برتری خود را به نژاد سیاه ثابت کند، دیگر گناهکار یا حتی مسئولی وجود ندارد. ما همه دسته جمعی گناهکاریم. خودمان گناه نمی کنیم، بلکه زاییده گناهان پدرانمان هستیم. دورنمات می گوید ما می توانیم روی تراژدی، کمدی بنویسیم. دورنماتی که همیشه حرفی برای گفتن دارد و همیشه بشر را تغییر ناپذیر نشان می دهد.»

در ادامه فرهاد آییش با اشاره به حضورش در این مراسم گفت: «من این کارگردان جوان را خیلی خوب نمی شناسم، تنها در مورد او و آثارش شنیده ام و خوشحالم آغازگر کار او باشم.»

او ادامه داد: «آنچه مرا بسیار خوشحال می کند، دیدن جوان ها و دیدن تئاترها و تئاترها و تئاترهاست. شاید تا چند سال پیش، تنها دو سالن در مجموعه تئاتر شهر داشتیم که خیلی وقت ها هم خالی بود. نسل ممتاز جوان امروز، که هم گام با هم نسلان خود در سراسر جهان حرکت می کند، سبب شده تئاتر ایران وارد مرحله جدیدی شود. سینما در دو دهه گذشته توانست خود را در جهان مطرح کند، این مسئله در تئاتر ما هم اتفاق می افتد، این مسئله تنها کیفی نیست، از نظر کمی هم شکل گرفته است. من به این نسل و خانواده تئاتر تبریک می گویم.»

همچنین مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر نیز در این مرسم با بیان سخنانی عنوان کرد: «مجموعه ایرانشهر امکانی را برای استعدادهای جوان فراهم آورده است. اجرای نمایشی که پیش از این توسط استاد مسلم تئاتر ایران اجرا شده، جسارت می خواهد.»

او همچنین با مطرح کردن بحثی در رابطه با تئاتر هراسی اظهار کرد: « هنرمندان هم در حوزه تئاتر مسئولیت هایی دارند. ما گاهی شاهد تئاتر هراسی هستیم. این تئاتر هراسی باید ریشه یابی شود، شاید از لابه لای آن نکاتی بیرون آورد تا موانع مقابل تئاتر مشخص شود.»

در بخش دیگری از این مراسم، احمد مسجد جامعی یکی از میهمانان ویژه این مراسم در سخنانی کوتاه بیان کرد: «جوانانی که پیرو بزرگان هستند و جا پای آنها می گذارند، حتما موفقیت هایی را خواهند داشت.»

او تاکید کرد: «تئاتر توانایی بیان فلسفی در فضای عمومی را دارد، این نکته مهمی است. تئاتری که درد بشری، اجتماعی، فردی و فلسفی دارد و به نسبت مسائل بشری حرکت  می کند، پرسش های اجتماعی، فلسفی را در جامعه رشد می دهد و این نشان دهنده عمق تفکر است.»

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: «اکنون تئاتر از بخش دولتی فراتر رفته و گردش اقتصادی دارد. این نکته بسیار قابل توجهی است.»

در بخش پایانی این اثر، نتایج نخستین مسابقه عکاسی تئاتر نمایش برگزار شد. در این مسابقه 70 عکاس به اجرای ژنرال نمایش دعوت شدند و بیش از سیصد عکس به دست هیات داوران نمایش رسید که از میان آنها سه عکس برگزیده شدند. بر این اساس با همراهی شرکت مسافرتی دیبا اسپانسر نمایش، هدایایی در کنار لوح یادبود به حمید فروتن، الهام احمدی و شبنم معلم تقدیر شد.

بعد از این سخنان زنگ افتتاح نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» به دست فرهاد آییش نواخته شد و هنرمندان و تماشاگران پوستر نمایش را امضاء کردند.

محمدصادق ملک، آرش (علی) فلاحت پیشه، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، آرزو نبوت، پژمان عبدی، فرانک جلیلی بازیگران این نمایش‌ هستند.

نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» نوشته فردریش دورنمارت و کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه از 24 شهریورماه تا هشتم آبان‌ ساعت 20 در تالار استادناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

نظر شما