توسط بنیاد اکبر رادی در تماشاخانه‌ی سه‌نقطه :

در مراسم هفتادوششمین زادروز استاد اکبر رادی از حمیدرضا نعیمی و میکاییل شهرستانی تقدیربه عمل آمد

۱۳۹۴/۰۷/۱۷ - ۱۳:۴۸:۴۰
کد خبر: ۳۲۷۷۶۸
در مراسم هفتادوششمین زادروز استاد اکبر رادی از حمیدرضا نعیمی و میکاییل شهرستانی  تقدیربه عمل آمد
مراسم هفتادوششمین زادروز استاد اکبر رادی، نمایش‌نامه‏ نویس برجسته‏ ی ایران، عصر روز پنج‌شنبه 16 مهرماه سال جاری در تالار رکن‌الدین خسروی تماشاخانه‌ی سه نقطه با حضور اعضای هیئت مدیره‌ی این بنیاد، هنرمندان، پژوهش‌گران و دانشجویان تئاتر به سرپرستی حمیده بانو عنقا، رئیس هیئت مدیره‏ی بنیاد اکبر رادی، برگزار شد.

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، در این مراسم، بهزاد فراهانی، هادی مرزبان، میکائیل شهرستانی، حمیدرضا نعیمی، فرامرز طلبی، آرش رادی، بهزاد صدیقی، عطاالله کوپال، شهاب مجدی، و جمعی از نمایشنامه‏نویسان معاصر و دانشجویان رشته‏ی نمایش حضور داشتند.

 در این مراسم ابتدا دکتر عطاالله کوپال، مدیر عامل بنیاد اکبررادی و استاد دانشگاه، که اجرای این مراسم را برعهده داشت، ضمن خوشامدگویی به خانواده‌ی محترم استاد اکبر رادی، هنرمندان و مهمانان  این مراسم پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی را به مناسبت درگذشت هما روستا که پیش تز این منتشر شده بود، قرائت کرد و سپس از بهزاد صدیقی، مدیر اجرایی و سخنگوی این بنیاد دعوت کرد که متن پیام جعفر والی – بازیگر و کارگردان پیش‌کسوت تئاتر – را قرائت کند و سپس در خصوص فعالیت‌های این بنیاد در طی یک سال گذشته به ایراد سخن بپردازد.

در بخشی از پیام جعفر والی در خصوص استاد اکبر رادی آمده‌است :  بزرگ بود و شریف، شریف در برخورد، شریف در کلام، شریف در آن چه می‌گفت و می‌نوشت. واقعیت‌ها را می‌دید و درمی‌یافت. زوایای روحی، اخلاقی و طبقاتی آثارش چنان واقعی و قابل لمس بودند که گویی سال‌ها با آن‌ها زیسته‌ای و از درون و برون آن‌ها را می‌شناسی. آن‌چه نوشت و آن‌چه به‌جا گذاشت، تصویری روشن از مردم و زمانه‌ای بود که با آن‌ها زندگی کرد و با صداقت و صمیمیت دردها ، نیاز‌ها و آرزو‌های‌شان را بازگو می‌کرد. از قشری بود از زمانه‌ی خود که تأثیر گذاری‌اش در ساختار  نمایش ایران، ماندگار و پابرجا خواهدماند.

والی در ادامه‌ی پیان خود آورده بود:  تفسیر و تحلیل آثارش، بخشی از روزگار و تاریخ واقعی دوران ماست. آد‌م‌ها، مسائل و مصائب اطرافش رانوشت و به یادگار گذاشت تا تصویری  از بخشی از تاریخ و خصلت‌های مردم دوران ما را برای آیندگان به یادگار بگذارد. نگاهی دقیق داشت و قلمی توانا؛ سایه‌روشن‌ها را جامع و کامل می‌دید و گاهی در تصویر آن چنان تو را در پیچ و تاب حوادث می‌برد که نمی‌دانستی از کجا سردرخواهی آورد. فضا‌ها و لحظه‌هایی می‌ساخت که در آن فضاها و لحظه‌ها سرگردان می‌ماندی. چنان خصلت آدم‌ها را تفسیر می‌کرد که گاه بخشی از خود را در آن پیدا می‌کردی. زود رفت، گرامی ‌رفت؛ یاد و یادگارش همیشه و همواره با ماست و نام عزیزش در تاریخ فرهنگ ایران و تئاتر ماندگار.

 در ادامه‌ی این مراسم بهزاد صدیقی، نمایش‌نا‌مه‌نویس و مدیر اجرایی بنیاد اکبر رادی، با یادآوری این روز بزرگ برای جامعه‌ی نمایش‌نا‌مه‌نویسی ایران، در خصوص فعالیت‌‌های این بنیاد از سال گذشته تا کنون به ایراد سخن پرداخت و در بخشی از سخنان خود بخشی از فعالیت‌های این بنیاد را در طی سال اخیر و سال جاری برشمرد و گفت: اعضای هیئت موسس بنیاد اکبر رادی سرانجام پس از گذشت بیش از پنج سال توانست مجوز رسمی این بنیاد را از وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی را دریافت کند که به زودی پس از مرحله‌ی انجام ثبت در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها فعالیت‌های خود ره به طور مستمر و رسمی‌تر ادامه‌خواهد داد.

صدیقی از راه‌اندازی وب‌گاه بنیاد اکبر رادی، ترجمه‌ی سه اثر از آثار اکبر رادی به زبان‌ انگلیسی، ویرایش و چاپ  دو کتاب نامه‌های استاد اکبر رادی به بزرگان و فرهنگ و هنر جلد دوم رادی‌شناسی تا پایان سال 94 ، ترجمه و انتشار معرفی آثار و بیوگرافی استاد رادی در مدخل حرف ر در دانش‌نا‌مه‌ی ایرانیکا که توسط دکتر فریندخت زاهدی این مهم ترجمه و تألیف شده‌است، طراحی و انتشار فراخوان نخستین جشنواره‌ی نمایش‌نا‌مه‌خوانی آثار اکبر رادی، طراحی و انتشار فراخوان چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی در دو بخش مسابقه‌ی نمایش‌نا‌مه‌نویسی و مسابقه‌ی مقاله‌نویسی، برگزاری دوره‌های چهارم و پنجم کارگاه‌ تخصصی نمایش‌نا‌مه‌نویسی بنیاد اکبر رادی و ... به عنوان فعالیت‌های مهم این بنیاد در یک سال گذشته برشمرد.

وی درپایان اظهار امیدواری کرد که با فعالیت رسمی بنیاد اکبر رادی در آینده‌ای نه چندان دور به وسیله‌ی ترجمه‌ی آثار استاد اکبر رادی شاهد اجرا و انتشار به زبان‌های مهم خارجی در کشور‌های دیگر باشیم و آثار این نمایش‌نا‌مه‌نویس بر تارک ادبیات نمایشی جهان بنشیند.

سخنان فرامرز طالبی، عضو دیگر هیئت مدیره‌ی بنیاد اکبر رادی، که درباره‌ی چگونگی آشنایی این نمایش‌نا‌مه‌نویس و پژهش‌گر تئاتر با اکبر رادی و آثارش بود، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در بخش پایانی این مراسم که با حضور حمیده‌‌بانو عنقا، آرش رادی ( همسر و فرزند استاد اکبر رادی)، هادی مرزبان، بهزاد فراهانی و عطاالله کوپال در جای‌گاه مراسم برگزارشد، از میکاییل شهرستانی ( کارگردان و بازیگر) به پاس کارگردانی و اجرای نمایش هفت‌پرده (از هفت پرده‌ی نمایش‌نا‌مه‌های اکبر رادی) و کارگردان فعال نمایش‌های رادیویی و حمیدرضا نعیمی به عنوان فعال‌ترین نمایش‌نا‌مه‌نویس سال 93 که هرساله این بنیاد از یک کارگردان و یک نمایش‌نا‌مه‌نویس تقدیر به عمل می‌آورد، با اهدای لوح سپاس تقدیر شد. میکاییل شهرستانی در این بخش از مراسم پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: خیلی خوشحالم که این لوح را از طرف بنیاد اکبر رادی از دستان بهزاد فراهانی دریافت می‌کنم. سال گذشته شرایطی برایم ژیش آمد که بتوانم نمایشی را در زمان محدود چهل روزه با کولاژ هفت پرده از نمایش‌نا‌مه‌های استاد اکبر رادی در تالار چهارسو به روی صحنه بیاورم و خودم نیز در نقش رادی بزرگ بازی کنم که خوشبختانه توانستم به گفته‌ی همین  دوستان در جمع و دیگر دوستان از این کار سربلند بیرون بیایم.

حمیدرضا نعیمی پس از دریافت جایزه و لوح تقدیرش گفت: امروز برای من روزی فراموش‌نشدنی است؛ نه به خاطر انتخاب شدنم به عنوان نمایش‌نا‌مه‌نویس برگزیده‌ی بنیاد اکبر رادی، چراکه باور دارم از من شایسته‌تر در عرصه‌ی درام‌نویسی ایران کم نیست... امروز روز بزرگی است به آن دلیل که می‌بینم رادی، رادی بزرگ، هنوز هم بر سر فرزندان آب و خاکش حی و حاضر است، هنوز هم معلمی می‌کند، نگران است که مبادا خواب‌مان برده‌باشد، فراموش کرده‌باشیم. رادی،رادی بزرگ، رسالت و مسئولیت قلم را به ما یادآورمی‌شود که مبادا به دشنام و اهانت بازشود، که مبادا خون داغش را تباه کنیم.

نعیمی در پایان سخنانش گفت: او هوای‌مان را دارد که ناامید نشویم، ارزان نمیریم؛ او که به راستی از پشت نیاکان سرافرازش، رودکی‌ها، فردوسی‌ها، حافظ‌ها، عطارها، بیهقی‌ها و مولانا‌ها، خیام‌ها و صائب‌ها، عشقی‌ها و یزدی‌ها، قائم‌مقام‌ها و بهارها می‌آید، از دریا، از نم باران جنگل‌های شمال! چه‌قدر بی‌رادی بودن سخت و با او باقی‌بودن خوب است. تیراژه‌ی رادی بر آسمان هنر  و ادب این ملک همیشه‌گی است؛ با شدکه چراغ را نکشیم تا بداند که بیداریم. از بنیاد اکبر رادی، رادی بزرگ به خاطر این تقدیر سپاس‌گزارم.

گفتنی است شرکت کنندگان در پایان این مراسم، به دعوت هیئت مدیره‏ی بنیاد رادی، به مجلس ترحیم بانو هما روستا رفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز