برخلاف اظهارات پنج ماه قبل؛

مدرسه تئاتر تماشاخانه ایرانشهر آغاز به کار نکرد

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۱:۲۸:۰۵
کد خبر: ۳۲۸۴۴۹
مدرسه تئاتر تماشاخانه ایرانشهر آغاز به کار نکرد
اظهارات کیانیان نشان می‌دهد با گذشت پنج ماه از اعلام خبر آغاز فعالیت‌های مدرسه تئاتر تماشاخانه ایرانشهر؛ این طرح همچنان اجرایی نشده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، داود کیانیان درباره برنامه‌ بنیاد کودک و نوجوان برای راه‌اندازی مدرسه تئاتر توضیح داد: بنیاد نمایش کودک از ابتدا اهداف پژوهشی را سرلوحه قرار داد که زیرمجموعه آموزشی و انتشاراتی نیز برای خود تعریف کرد. قرار بود یکی از این برنامه‌ها با همکاری خانه هنرمندان ایران به سرانجام برسد و در مذاکره‌هایی که داشتیم؛ ایجاد مدرسه تئاتر برای نوجوانان در دستور کار قرار گرفت؛ حتی آقای سرسنگی در نشست رسانه‌ای نیز به آن اشاره کرد. اما متاسفانه برنامه‌ها طبق زمان‌بندی پیش نرفت و در حالیکه قرار بود ثبت‌نام اول مهرماه آغاز شود کاری صورت نگرفت.

او درباره دلایل این تغییر برنامه توضیح داد: اینطور شنیده بودیم که قرار است مدیریت خانه هنرمندان تغییر کند و شاید همین عامل موجب تعویق در اجرایی شدن برنامه راه‌اندازی مدرسته تئاتر ایرانشهر باشد.

این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: بنیاد تئاتر کودک و نوجوان آمادگی فعال‌سازی این پروژه را دارد و تمامی شرح درس‌ها، مدرسان و مسائل اجرایی پیش‌بینی شد؛ تنها منتظر اعلام خانه هنرمندان ایران ماندیم که تا این لحظه خبری نیامده است.

کیانیان چنین مسائلی را عادی توصیف کرد و گفت: از این مسائل بسیار اتفاق می‌افتد و بارها شده که مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم، مسئولان قول‌هایی مطرح  کرده‌اند اما طرح مورد نظر به نتیجه نرسیده است. زمانی با آموزش و پرورش به گفتگو پرداختیم و پیشنهاد داشتیم مربیان پیش‌دبستانی با کودکان نمایش خلاق کار کنند. تئاتر خلاق در پیش‌دبستانی‌ها، تئاتر در کلاس درس برای کمک به آموزش بهتر کودکان و تئاتردانش‌ آموزی از جمله محورهایی هستند که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در آن زمینه به فعالیت بپردازد.

او ادامه داد: اما معلمان و مربیان تعلیم دیده در مدارس حضور ندارند که جای تاسف است و ما قصد داشتیم به آموزش اینها بپردازیم چون مربی اصلا نمی‌داند چگونه با کودک رفتار کند. متاسفانه در بیشتر مواقع با این بچه‌ها تئاتر حرفه‌ای کار می‌شود که اصلا صحیح نیست. به مدیرکل فرهنگی این نهاد هم شرح درس ارائه دادیم اما به نتیجه روشن نرسید و مسئولان بی‌توجه از کنار آن عبور کردند.

این مدرس تئاتر در ادامه به سومین گزینه‌ای که برنامه‌های بنیاد تئاتر کودک و نوجوان را نادیده گرفته است؛ اشاره کرد و گفت: ما همچنین با کانون پرورش فکری و کودک و نوجوان نیز مذاکراتی انجام دادیم و قرار بود تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم که مواردی اجرایی شود اما تفاهم‌نامه نوشته شد و هیچ خبری از کانون نیامد.

کیانیان ضمن اظهار امیدواری ازاینکه آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری به طرح‌ها پاسخ دهند؛ بیان کرد: ما نیروهای متخصص در اخیتار داریم و کارمان کارشناسی تئاتر کودک و نوجوان است. اگر شما به اسامی افرادی مانند یدالله وفاداری، منصور خلج، عباس جهانگیریان، مسلم قاسمی، منوچهر اکبرلو، یدالله آقاعباسی و حسین‌فدایی حسین دقت کنید خواهید دید این افراد تجربه زیادی در کارنامه دارند و به گزاف نگفتیم صاحب صلاحیت هستند.

او همچنین از انتشار 5 کتاب نظری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان توسط بنیاد خبر داد و اظهار کرد: در کنار این کتاب‌ها حدود 20 مجموعه نمایش‌نامه با گرایش تئاتر دانش آموزی آماده انتشار شده و امور اجرایی را طی می‌کند که امیدواریم تا پایان سال توسط انتشارات همراه روانه بازار نشر می‌شود.

عضو بنیاد تئاتر کودک و نوجوان در انتها با تاکید براینکه این بنیاد بیکار نمی‌نشیند و برای فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود تلاش می‌کند؛ اظهار کرد: چندین سال است برای ایجاد رشته تئاتر کودک در دانشگاه‌ها تلاش می‌کنیم و دست از کار نمی‌کشیم. حتی شرح‌ درس‌های این مقطع نیز آماده شده و به پیگیری‌ها از آموزش عالی ادامه می‌دهیم.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران چندی قبل از آغاز فعالیت‌های مدرسه تئاتر تماشاخانه ایرانشهر خبر داد که گذر زمان و اظهارات کیانیان نشان می‌دهد به نتیجه نرسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز