هوشنگ جاوید در گفت و گو با برنا:

نوحه‌گری امروزه اصول ندارد و در جهت مخالف حرکت می‌کند

۱۳۹۴/۰۸/۰۵ - ۰۸:۱۸:۲۷
کد خبر: ۳۳۳۵۷۴
نوحه‌گری امروزه اصول ندارد و در جهت مخالف حرکت می‌کند
پژوهشگر موسیقی نواحی نسبت به نوحه و مداحی در هیات‌های رایج ایران ابرازگله کردو گفت:آنچه امروزه تحت عنوان نوحه درهیات‌ها می شنویم هیچ سنخیتی با اصول علمی این هنر ندارد و کاملا درجهت مخالف آن درحرکت است.

هوشنگ جاویددرگفت‌وگو با خبرنگار موسیقی برنا ضمن اعلام این مطلب درباره نوحه گری امروزه در هیات‌ها گفت: متاسفانه مداحی و نوحه گری تاثیرگذشته را بروی مخاطبش ندارد ، چون هیچ یک از نوحه‌گرانی که دراین عرصه فعالیت می‌کنند، نه آموزشی دیده‌اند و نه با این هنر آشنایی دارند. خیلی از آنهایی که امروزه همگان به عنوان مداح می‌شناسند،اصلا پایبند به هیچ اصول حرفه ای این عرصه از هنر نیستند و هرچه دستشان بیاید و بتوانند را می‌خوانند.

وی باتاکید برغیرحرفه ای بودن مداحان امروزی گفت: خیلی از مداحی‌هایی که می‌شنویم آهنگ‌هایی هستند از خوانندگان مختلف که شعری سطحی و دم دستی بر روی آنها سروده شده و به خورد مردم داده می‌شود. درحالی با این هنر امروزه اینگونه برخورد می‌شود که درگذشته ارج و قربی داشته است وبسیاری ازخوانندگان آن زمان نزد استادان مداحی آموزش خوانندگی می دیده اند.

وی افزود: نوحه خوانان امروزی را نمی توان نوحه خوان دانست چرا که نه خلاقیت دارند و نه خالق اند وحتی با روشهای کهن این هنر آشنا نیستند.وقتی صحبت از روشهای کهن می‌شود منظور این نیست که مداحی آن زمان قدیمی شده است، بلکه به این معناست که هرآیین و هنری برای خود دارای کلاس و تبیین و تدوین است و باید بر اساس آن حرکت کند. این نوحه خوانان به راحتی هر آهنگی را با کلامی که بر روی آن می‌گذارند، به اصطلاح به نوحه تبدیل می‌کنند و به مردم ارائه می دهند. مردم هم که ممکن است با این چیزها آشنایی نداشته بایند به راحتی آنها را می پذیرند و به مرور وارد فرهنگشان می‌شود . شاید در آینده از همین ساده‌گویی ها به عنوان مداحی نام برده شود.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد:امروزه دیگر خبری از مداحان و نوحه گران کاربلد نیست. متاسفانه علاوه براینکه نغمگی درمداحی‌ها با مشکل همراه است، اشعاری که بر روی آنها می‌گذارند نیز به لحاظ مضمونی و محتوایی دچار مشکل و وهن است. گاهی به قدری این مشکلات بسیار است که اصلا درحدشخصیت فاخر ائمه اظهار ومعصومان مانیست و به مرزهایی می رسند که بسیارجای تاسف دارد. این اشعار نمی توانند شان کربلا را حفظ کنند و حتی گاهی به بی احترامی نیز کشیده می‌شوند که نمونه های آنهاکم نیستند و برای مثال می توان به «اینجی کلش واس ماس» اشاره کرد. این واقعا شرم آور است. هر کسی فکر می کند ته صدای خوبی دارد، خود را ملزم می‌داند، مداحی کند این درحالی است که نوحه گران باید با هدف عاشورا واصل آن آشنایی داشته باشند.

جاوید ادامه داد: متاسفانه جلوی چنین سطحی نگری ها گرفته نمی شود . به نظر می‌رسد این عرصه از هنر باید مورد دقت و رسیدگی بیشتری واقع شود تا بیش از این به بیراهه نرود.اگر به همین روال پیش برویم به هنر مدیحه سرایی و حتی فرهنگ کشورمان لطمه سنگینی وارد می‌شود که جبران‌پذیر نیست.تنها، نشستن و ابراز تاسف کرد دردی را دوا نمی کند. هرکسی دستی درکار دارد باید در این زمینه تلاش کند اگر نه همین مقدار اندک نیز از بین خواهد رفت و دیگرچیزی به نام مدیحه سرایی نخواهیم داشت.

وی که اخیرا به جشنواره موسیقی نواحی دعوت شده است در این باره اظهار داشت: کار در این جشنواره را آغاز کرده‌ایم اما معلوم نیست تاپایان هم باشم ، چون هیچ چیز مشخص نیست. در جلساتی که با مسولان برگزار داشتیم، پیشنهاد دادم تا درجشنواره موسیقی نواحی امسال موضوعی کار شود وبعد اگر به کسی گواهی داده می‌شود، درآن ذکر شود که برای چه این گواهی به وی تقدیم شده است، مثلا نوشته شود برای نوازندگی یا اجرای فلان آهنگ این گواهی به وی اعطامی‌شود. خوشبختانه تا کنون با این پیشنهاد موافقت شده است ولی اینکه تاپایان این روند ادامه داشته باشد را نمی دانم. چون ممکن است هرلحظه تغییراتی در روال جشنواره را شاهد باشبم.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نظرات
حسین
|
-
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
حقیقت همین است همین امسال نوحه های جدیدی توسط مداح درجه یک ما خونده شد که ریتم وآهنگ آن وحتی بعضی جملات ترانه خواننده زن قدیمی تکرارمیشد که جای سوال دارد
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
منم کاملا موافقم.
خواهشا رسيدگی کنيد.
الان جوری نوحه ميخونن که آهنگش شبیه رقص هستش.
از ترانه ها و سرودها الگو ميگيرن.