مهدی وجدانی درگفت و گو با برنا:

بی انگیزگی و نبود تامین مالی؛دلیل اصلی ناپایداری ارکسترهااست

۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۰۹:۳۱:۳۰
کد خبر: ۳۳۵۲۸۰
بی انگیزگی و نبود تامین مالی؛دلیل اصلی ناپایداری ارکسترهااست
رهبر ارکستر«نوای صلح» گفت: ارکستر«نوای صلح» را از سالها پیش با تلاش و سعی بسیار راه اندازی کردیم و طی این سالها با وجود تمامی اتفاقاتی که درعرصه موسیقی افتاد، همچنان آن را سرپانگه داشته‌ایم.

مهدی وجدانی-ضمن اعلام خبر برگزاری تمرینات ارکستر خود به خبرنگار موسیقی برنا،  چنین  افزود: علت اینکه ارکستر «نوای صلح» تاکنون دوام آورده و سرپا مانده است این است که دربین اعضای آن همدلی وجود دارد .بسیاری از گروه‌ها و ارکسترها درعرصه موسیقی و بامشکلاتی که وجود دارد، دوام نمی آورند. این عدم تدوام آنها دوتا اصل ودلیل دارد یکی اینکه بی انگیزگی اعضای آنها موجب از هم گسیختگی و پاشیده شدن شان می‌شود ودلیل دیگر عدم تامین مالی آنهاست.

وی افزود: وقتی ارکستری با تعداد بالای نوازنده و خواننده کر و ... به برگزاری کنسرت اقدام می‌کند، به دلیل این تعداد بالا، دستمزد اندکی به هریک از اعضای آن تعلق می‌گیرد. درواقع می توان گفت دخل و خرج گروهها و ارکسترهای موسیقی با هم نمی خواند و از هم تبعیت نمی‌کنند. به همین دلیل اعضای ارکستر بی انگیزه می‌شوند و دیگر فعالیت نمی‌کنند. همین امر موجب می‌شود گروه‌ها متلاشی و منحل شوند.

این آهنگساز با بیان اینکه ارکسترهای کلاسیک علاوه براجرای آثار بزرگان، نیاز به ساخت قطعات جدید و مختص خود دارند، گفت: ارکستر«نوای صلح»علاوه بر اجرای قطعات معروف از بزرگان عرصه موسیقی، کارهایی متفاوت و مستقل همچون رپرتوارهایی از موسیقی ایرانی و همچنین آثاری از بزرگان عرصه موسیقی ایران را به اجرا در می‌آورد. در میان قطعات اجرایی ما شاهد قطعاتی از ساخته‌های خودمان خواهید بود. البته گروه‌های خوبی در ایران هستند که آثار خودشان را اجرا می‌کنند که در این میان می‌توان از سامان احتشامی و کارهای منحصر به خودش نام برد. فیلدکاری هر ارکستر و گروهی مشخص ومختص به خودش است. این گروهها خود بهتر از هرکسی می دانند درچه ژانری به تولید اثر اقدام کنند و آنها را به مرحله اجرا دربیاورند. قطعه ای همچون ایران 4014 از این قبیل قطعات است. ارکستر«نوای صلح» این توانایی را دارد که قطعات خودش را روی سن ببرد و اجرا کند.

وی تاکید کرد: روال اجرای آثار دیگران در ایران بدین شکل است که قطعات را می شنوند و بر اساس معیارها و استانداردهایی که درنظر دارند، طبق نظر آهنگساز و خالق آن و زیر نظر ایشان آن قطعه اجرا می شود.

وجدانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ارکستر «نوای صلح» به این شکل فعالیت نمی کند که در پنج جلسه بخواهد کاری را به سرانجام برساند. آنچه ما در فعالیت‌های خود به آن توجه می کنیم تلاش برای موزیکالیته کردن آنچه قرار است روی صحنه اجرا کنیم، خواهد بود.

«نوای صلح» به رهبری مهدی وجدانی تاکنون به اجرای رپرتوارهای مختلف از آثار دوره های کلاسیک ، رمانتیک و باروک را اجرا کرده است.

آهنگسازی و اجرای سمفونی ظهور، قطعه ارکسترال فتح، سمفونی خرمشهر، تراژدی رستم و سهراب، ایران ۱۴۰۴ همراه با ارکستر نوای صلح ، اجرای رپرتوار موسیقی متن فیلم و آهنگسازان دوره رومانتیک ، اجرای افتتاحییه جشنواره آواهای ایرانی همراه با ارکستر نوای صلح، ساخت و اجرای سرود صنعت جهانی مس، ساخت بیش از ۱۵ موسیقی متن تئاتر و ۱۰ موسیقی متن فیلم، تدریس موسیقی از سال ۱۳۸۵ در دروس تاریخ هنر موسیقی غرب، نوازندگی گیتار کلاسیک، سلفژ و تحلیل و آنالیز، شرکت در جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارائه سه آلبوم موسیقی بی کلام با عناوین «تاریکی زیبا»،« اشک‌هایی از بهشت» و «جاده های بارانی» از جمله فعالیت ها و آثار وجدانی در عرصه موسیقی است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز