پوریا تابان در گفتگو با برنا؛

نباید به واسطه واژه مرگ کتاب را متهم به سیاه نمایی کرد/ هر فرد یکبار به نوشته روی سنگ قبر خویش فکر کند

۱۳۹۴/۰۸/۲۵ - ۰۹:۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۳۹۹۰۸
نباید به واسطه واژه مرگ کتاب را متهم به سیاه نمایی کرد/ هر فرد یکبار به نوشته روی سنگ قبر خویش فکر کند
مولف کتاب "سنگ قبر" گفت: تشخیص و شناسایی دغدغه ها و آسیب های فکری هنرمندان در این کتاب یکی از مهمترین اهداف من برای تالیف این کتاب بود.

به گزارش سرویس ورزشی برنا پوریا تابان متولد 1356 در تهران مجری و گزارشگر صدا و سیما و روزنامه نگار نخستین کتاب خود را با عنوان «سنگ قبر» منتشر کرد.

تابان در خصوص چاپ اولین کتابش با عنوان "سنگ قبر" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب خبرگزاری برنا؛ با اشاره به موضوع کتاب "سنگ قبر" گفت: جمع آوری کتاب حاضر واقعا کار سختی بود که از سال 84 تا 94 به طول انجامید.

وی با شاره به این که موضوع این کتاب برخاسته از دغدغه های شخصی خود بود، اظهار داشت: سال ها قبل که تهیه مصاحبه های هفتگی روزنامه خبر بر عهده من بود، پاسخِ سوال های مطرح در کتاب "سنگ قبر" را به عنوان سوال ثابت از مصاحبه شنوده ها جویا می شدم و امید بر این داشتم که با جمع آوری این پاسخ ها به متن های به دست آمده سامان ببخشم.

مولف کتاب سنگ قبر در ادامه با اشاره به زمان 10 ساله ای که برای جمع آوری این مجموعه اختصاص داده است، اظهار داشت: از مهر 84 تا اواخر سال 86 موفق به جمع آوری 80 پاسخ بودم که این کار بعد از فروردین 87 به صورت بسیار جدی تر با مراجعه به هنرمندان ادامه یافت به طوری که بیشتر این افراد در یک سال اخیر مجموعه اضافه شدند.

وی با تاکید بر عدد 786 که در جلد این کتاب آمده است، گفت: عدد مذکور به ترجمه از طریق حروف ابجد یعنی "بسم الله ارحمان ارحیم" و همچنین هدف خود از انتخاب 156 هنرمند برای مصاحبه تشابه این عدد به سال تولد خود عنوان کرد.

پوریا تابان در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر این که هرگز نمی توان تنها با شنیدن اسم این کتاب در مورد آن قضاوت کرد، افزود: متاسفانه برخی افراد بدون این که متن کتاب را بخوانند به قضاوت و نقد برخاسته اند و به نظر من این نوعی بی معرفتی و تحلیل نادرست تلقی می شود که کتابی که هنوز به بازار نیامده مورد نقد افراد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه امروزه نوشته های روی سنگ قبرِ درگذشتگان به نوعی مدح و سوز و گذار از طرف بازماندگانِ فرد تبدیل شده است، تاکید داشت: به نظر من بسیار زیباست که هر فرد در قید حیات حتی یکبار به نوشته روی سنگ قبر خویش فکر کند و بی تردید این نوششته برخاسته از دغدغه های روزمره و فکری هر شخص حاصل می شود.

این مجری به نام با اشاره به اینکه تشخیص و شناسایی دغدغه ها و آسیب های فکری هنرمندان در این کتاب یکی از مهمترین اهداف من برای تالیف این کتاب بود، اظهار داشت: هنرمندان با اظهار نظر در مورد نوشته های روی سنگ قبر خویش بی تردید دغدغه های و آسیب های فکری شان را بیان کرده اند که با تاملی چند در این نوشته ها می توان مشکلات و آسیب های وارد بر آن ها را بررسی کرد.

وی در ادامه با اضافه کرد: اگر مسولان این کتاب را بخوانند و روی پاسخ های مختلف اندکی تامل کنند دردهایی خواهند یافت که با برطرف کردن آن می شود در راستای فرهنگ سازی و آرامش این قشر گام های موثری بردارند.

پوریا تابان با تاکید بر این که بدون شک نگاه خواننده ی کتاب نسبت به مرگ متفاوت خواهد شد، افزود: کتاب سنگ قبر مجموعه ای شیرین و جذاب از جواب هایی است که هنرمندان از روی عاطفه و احساسات شخصی شان در مورد آن سخن گفته اند.

مولف کتاب سنگ قبر علاوه بر تشکر و قدردانی از مشاور هنری خود "بهاره افشاری" درچاپ کتاب، اظهار داشت: برای چاپ کناب ابتدا نشر پنچره را در نظر داشتیم که بعد از گذشت مدتی با پیشنهاد بهنوش بختیاری در اولین جلسه هماهنگی با مدیریت انتشارات رهی مقدمات چاپ کتاب سنگ قبر آغاز شد؛ اعتماد انتشارات رهی به من و کتاب سنگ قبر و ارزشی که به نوشته های جمع آوری شده قایل شد بسیار حایز اهمیت و شایسته تقدیر است.

پوریا تابان با ابراز خرسندی از اینکه اداره ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد برای چاپ این کتاب حتی نطقه ای را حذف یا اضافه نکرد، افزود: این امر بزرگترین هدیه به متولان کتاب کشور و انتشارات تفکر و نشر تفکرات محسوب می شود و من از این بابت از اداره کتاب و ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تشکر را دارم.

وی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم رونمایی از این کتاب در سینما صحرا از همکاری و بزرگواری داریوش باباییان مدیریت این سینما با توجه به این که روز قبل از مراسم با حادثه فوت مادرش مواجه شد، تقدیر کرد و تاکید داشت که مراسم با سفارش باباییان به بهترین شکل ممکن برگزار شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز