موزه هنرهاى معاصر یک سهراب خرید

۱۳۹۴/۰۸/۲۶ - ۱۴:۳۶:۵۸
کد خبر: ۳۴۰۵۲۹
موزه هنرهاى معاصر یک سهراب خرید
نشست رسانه‎ای هشتمین دوره از نمایشگاه سالانه هفت نگاه، صبح سه شنبه در فرهنگسرای نیاوران با حضور لیلی گلستان مدیر گالری گلستان، الهه جواهرى مدیر گالری الهه، آریا اقبال مدیر گالری آریا، لی‌لا ثمری مدیر گالری هفت ثمر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست لیلی گلستان درباره هفت نگاه هشتم گفت:« از روز نخست  با استقبال بسیار قابل مواجه مردم روبرو شده ایم؛ روز افتتاحیه  70 اثر فروخته شد که اکنون در مجموع چهار روز برپایى این آمار به 88 اثر به مبلغ 940 میلیون تومان رسیده است. گرانترین اثر فروخته شده، تابلویی از سهراب سپهری است که موزه هنرهاى معاصر آن را به مبلغ 150 میلیون تومان خریداری کرده است و ارزانترین اثر فروخته شده نیز صد هزارتومان قیمت داشته است.»

وی ادامه داد: «پرفروشترین هنرمند این دوره از منظر تعداد آثار به فروش رسیده تا این لحظه "علیخان عبداللهی" هنرمند افغانى است.»

گلستان همچنین درباره این موضوع که مردم و نهادهای دولتی به چه نسبتی از هفت نگاه خرید کردهاند نیز توضیح داد: «بیشتر آثار هفت نگاه را تا امروز مردم خریداری کرده‌اند و تا امروز تنها یک اثر را موزه هنرهای معاصر و یک اثر را وزارت ارشاد خریداری کرده است.»

وی همچنین افزود: «هنرمندان بسیاری بودند که در هیچیک از گالریهای ما نمایشگاهی نداشتند و به شکل مستقیم CD آثارشان را برای ما می‏آوردند به همین دلیل در این دوره از هفت نگاه موفق شدیم تعدادی از هنرمندان بسیار مستعد و خوب را کشف کنیم.»

مدیر گالری گلستان همچنین درباره پیگیری موضع انجمن صنفی گالریداران از سوی گالریداران نیز توضیح داد: «از سال گذشته تا کنون تشکیل انجمن پیگیری شده است. این کار، سخت نیست اما تلاشی دراز مدت را طلب می‌کند. تا امروز نیز مخالفتی با این موضوع وجود نداشته است و امیدوارم اواخر سال آینده بتوانیم خبر آن را اعلام کنیم. به هرحال چنین انجمن صنفی به دلیل وجود مشکلات گالریداران و آسیبهایی که به هنرهای تجسمی وارد شده است لازم است.»

آریا اقبال مدیر گالری آریا نیز در این نشست درباره تعداد کارهای شرکت کننده از هر گالری اظهار کرد:« این یک رویداد واحد است و همه حاضران هنرمندان هفت نگاه هستند. ما مطلقا تقسیم بندی درمورد تعداد هنرمندان هر گالری در هفت نگاه نداریم و حتی فروش نیز یک موضوع جمعی است که گالریهای آن را جدا جدا حساب نمی‏کنند.»

وی درباره اینکه چرا هفت نگاه فراخوانی کلی برای همه هنرمندان اعلام نمی‌کند نیز گفت: «اگر چنین کار انجام دهیم کم کم مجبور خواهیم بود نقش اکسپو را بازی کنیم و ما تا این لحظه چنین تصمیمی نداریم هرچند ممکن است دیگران هفت نگاه را نوعی اکسپو بدانند. به علاوه اگر چنین کاری انجام دهیم نیاوران فضای کافی برای برگزاری چنین رویدادی را ندارد.»

اقبال همچنین درباره تغییرات این دوره از هفت نگاه نیز توضیح داد: «برای سال آینده در نظر داریم دو مرحله داوری داشته باشیم هرچند این موضوع کار ما را سخت‏تر میکند. این دو مرحله یک از روی CD آثار و بار دیگر از روی اصل کارها انجام می‏شود و به نظر من کیفیت هفت نگاه را بالاتر خواهد برد.»

مدیر گالری آریا درباره پردخت مالیات از سوی گالریها نیز گفت: «گالری‏ها از پرداخت مالیات معاف هستند اما مشکلی وجود دارد این است که معمولا گالریدارها با دانستن همین نکته از پرکردن اظهارنامه مالیاتی صرف نظر می‌کند و همین موضوع باعث می‏شود مالیات اندکی شامل گالری آنها شود.»

وی در پایان سخنان خود گفت:« در نهایت در مورد هفت نگاه باید بگویم که ما پایان خاصی برای این رویداد مد نظر نداریم، قرار نیست از جایی به جای دیگری برسیم و همین که در این مسیر هستیم، کارمان را ادامه می‏دهیم، فروش داریم و از این کار خوشحالیم بسیار خوب است.

الهه جواهریان مدیر گالری الهه نیز در این نشست گفت: روند هر دوره از هفت نگاه یک سال طول می‌کشد با این حال ما در پایان هر دوره آن را مورد بررسی و آسیبشناسی قرار می‏دهیم تا نقاط قوت و ضعف آن را شناخته و برای دوره بعدی از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.»

لى لا ثمری مدیر گالری هفت ثمر  نیز در این نشست گفت: «هدف همیشه تغییر می‌کند و ما به مرور زمان پیشرفت می‌کنیم. فکر می‌کنم نمایشگاه از دوره اول خیلی تغییر کرده است و در هر دوره هم از نظر فروش و هم از نظر تعداد هنرمندان پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.»

هشتمین دوره نمایشگاه هفت نگاه،فروش سال هنرهاى تجسمى از 22 آبان‌ تا ششتم آذرماه با ارائه آثارى بسیار متنوع در گالری‌های فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز