سینمای مستقل همیشه زیر چماغ واژه "مخاطب خاص" است

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۱۴:۰۱:۵۱
کد خبر: ۳۴۱۸۶۰
سینمای مستقل همیشه زیر چماغ واژه مخاطب خاص  است
متاسفانه سینمای مستقل همیشه زیر چماق واژه مخاطب خاص بوده است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری برنا، شست خبری فیلم "خواب تلخ" به کارگردانی محسن امیریوسفی امروز 30 آبان ماه سال جاری با حضور کارگردان و امیر پوریا و جمعی از اهالی هنر و رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این نشست محسن امیریوسفی با اشاره به این که خواب تلخ 12 سال در توقیف به سر برده است، گفت: "خواب تلخ" به جز این که 12 سال در حالت توقیف و در انتظار اکران ماند، اعتراضی دیگر ندارد. همچنین در ادامه افزود: اعتراض باید در جوهره فیلم وجود داشته باشد.

وی در درخصوض تیتراژ متفاوت این فیلم، عنوان کرد: تیتراژ و فن ساخت آن از دوران کودکی برای من دغدغه بود، به نظر من تیتراژ نباید از معنای اصلی فیلم جدا باشد، بدون شک مخاطب با دریافت هایی که از تیتراژ دارد به تماشای فیلم می نشیند.

این کارگردان هنری با اشاره به فیلم نامه خواب تلخ، گفت: فیلم نامه خواب تلخ کامل بود و حتی یک دیالوگ هم بداهه گفته نشد، نامحسوس ماندن این کار برای مخاطب یکی از ویژگی های خوب این فیلم است که از اعتماد نابازیگران به متن فیلم نامه حاصی می شود.

وی همچنین اضافه کرد: برخی از دیالوگ ها ی کار در مشورت با نابازیگران نوشته شد، به نظر من کار به این شیوه و استفاده از نابازیگر در کار ابتدایی برای نوشتن فیلم نامه خوب است.

محسن امیر یوسفی با تاکید بر اهمیت وجود سینما مستقل در جامعه هنری، عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات حین ساخت از جمله مالی، اخذ مجوز و غیره که در پروسه ساخت این دست فیلم ها گریز ناپذیر است، همواره سینما مستقل محل خوبی برای ایفاد نقدها و گفتن بسیار از از حرف ها است.

وی درادامه تاکید کرد: سینما مستقل با جذب مخاطب بیشتر سبب آشتی بسیار از افرادی که تا به حال به سینما نمی رفتنند شده این موضوع در کل به نفع سینما ایران تمام می شود.

امیریوسفی با بیان اینکه سینما مستقل نوعی دو استقامت است نه سرعتی، گفت: متاسفانه امروزه با حضور برخی فعالان این حوزه که به صورت فردی در این مسیر حرکت می کنند، بی تردید این امر به بده نه اصلی سینما مستقل لطمه وارد می کند؛ فعالان این حوزه مانند مجموعه عکسی است که هر شخص تکه ای از آن را تشکیل داده است و با تمام اختلاف نظر ها در یک راه برای اهداف سینما گام بر میدارند.

این هنرمند ایرانی با بیان این که من با رعایت تمام قوانین موجود در پروسه ساخت و اکران فیلم گام برمی دارم، گفت: وجود نقد و خودسانسوری در ساخت و اکران فیلم که در مراحل مختلف تولید بر تفکر کارگردان سایه می افکند، خوشایند نیست.

وی با بیان این که نبودن چهره سینمایی خاص به عدم تغییر شکل این فیلم بعد از 12 سال کمک کرد، اظهار داشت: فیلم خواب تلخ بعد از گذشت 12 سال از تولید آن همانطور که بوده باقی مانده است، اما با این حال بهتر بود که در زمان خودش اکران می شد، خوشحالم که این فیلم بعد از سال ها هنوز جان دارد و مفهوم خودش را حفظ کرده است.

کارگردان فیلم خواب تلخ با اشاره به سه گونه سینمای دولتی، تجاری و مستقل؛ اظهار داشت: سینمای مستقل همیشه زیر چماغ واژه "مخاطب خاص" بوده است

امیریوسفی با اشاره به فیلم "پیرمرد خلیج فارس" که در دست ساخت دارد، گفت: فیلم "پیرمرد خلیج فارس" حدود یک سال می شود که در مرحله پیش تولید قرار دارد و روند ساخت به طور عادی پیش می رود، اما با وجود مشکلات مالی پیش رو بعید است که تا انتهای سال ساخته شود.

او در پاسخ به این پرسش که سازمان سینمایی اعلام کرده بود اگر فیلمسازی در اکران یکی از فیلم‌هایش دچار مشکل شود، کمک می‌کنیم تا فیلم بعدی‌اش را راحت‌تر بسازد، توضیح داد: فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» دو سال است که آماده نمایش است اما در این فاصله حرف‌های بسیار عجیبی درباره آن زده شده است و حتی کسانی که فیلم را ندیده‌اند، درباره آن اظهار نظرهای عجیبی کرده‌اند اما من در این مدت هیچ جوابی ندادم و حتی از سوی دوستان نزدیکم به محافظه‌کاری محکوم شدم.

او با اشاره به دشواری‌هایی که برای ساخت «آشغال‌های دوست‌داشتنی» متحمل شده است، یادآور شد: یک سال و نیم از عمرم را صرف گرفتن پروانه ساخت آن کردم. فیلمنامه آن 16 بار به معنای واقعی کلمه بازنویسی شد. برای ساخت این فیلم تا مرز سکته مغزی رفتم. در آن دوره فکر می‌کردم اگر به خاطر ساخت این فیلم بمیرم چه مرگ باشکوهی خواهم داشت، اما تنها حسرتم این است که فیلم سوم‌ام را نساخته‌ام که خوشبختانه فرصت برای ساخت این فیلم پیش آمد و دو سال است آماده نمایش است اما اجازه بدهید، درباره آن صحبتی نکنم. همچنان که آن را به جشنواره‌های خارجی هم ندادم و تنها اتفاق خوب این است که چهارشنبه گذشته برای حضور در جشنواره فجر ثبت نام کردم.

او اضافه کرد: اگر از ساخت فیلم بعدی‌ام حمایت نمی‌شود به دلیل مشکل نقدینگی است، اما همچنان ناچارم امید داشته باشم.

 

امیریوسفی درباره اینکه چه تمهیدی داشته تا فیلم «خواب تلخ» بعد از 12 سال به صورت غیرقانونی منتشر نشده است، توضیح داد: در زمینه کارگردانی، آبادانی هستم اما در بحث تهیه‌کنندگی اصفهانی عمل می‌کنم. فیلم را حتی به یکسری از عوامل کار هم ندادم، شاید به این دلیل بود که به اکران آن امید داشتم.

او با اشاره به نامتعارف بودن سوژه این فیلم در سالِ ساختِ آن با لحن طنز همیشگی‌اش گفت:‌در ساخت این فیلم لاف آبادانی خیلی کمکم کرد، چون بسیاری معتقد بودند چگونه می‌توان این سوژه را به یک فیلم بلند تبدیل کرد اما من می‌گفتم اگر بشود، خیلی فیلم خوبی می‌شود.

محسن امیریوسفی در پایان این نشست از خبرنگاران حاضر در برنامه خواست به فیلم‌ اولی‌های جشنواره فیلم فجر توجه داشته باشند و همچنان آن‌ها را کشف کنند.

او گفت: کشف فیلم‌ها را به عهده جشنواره نگذارید بلکه اهالی مطبوعات این کار را انجام بدهند، همچنان که «خواب تلخ» را کشف کردید و اجازه ندادید شمع زندگی آن در این سال‌ها خاموش بشود.

در پایان این نشست آنونس فیلم «خواب تلخ» رونمایی شد.

این فیلم از روز سه‌شنبه سوم آذرماه در گروه هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید.

نظر شما