اعتماد به جوانان، رمز موفقیت رسانه ملی

۱۳۹۴/۰۹/۱۶ - ۱۰:۵۰:۳۷
کد خبر: ۳۴۷۱۸۳
اعتماد به جوانان، رمز موفقیت رسانه ملی
مدیر شبکه مستند در یادداشتی با برشمردن اتفاقات یک سال اخیر در شبکه مستند سیما، افق های پیش روی این شبکه را ترسیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا،امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در آستانه سالگرد انتصاب به مدیریت این شبکه در مقاله‌ای که برای روزنامه جام جم در دوشنبه 16 آذر نوشته، به جمع بندی عملکردی که در بیش از یک سال گذشته داشته، پرداخته است.

وی همچنین بر لحاظ کردن مواردی چون جوانگرایی و سکانداری نسل جوان و انقلابی در مدیریت شبکه مستند تأکید کرده و برنامه های موفق یک سال اخیر همچون «خسته نباشید»، «گنجینه» و «فیلم کوتاه» و اقدامات کیفی و فنی را برشمرده است.
تاجیک با یادآوری فرازی از سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مدیران رسانه ملی، توجه به قدرت رسانه در فرهنگ سازی جامعه را امری جدی دانسته و جلوگیری از نفوذ فرهنگی و نرم بدون استفاده از نیروهای نخبه و رسانه شناس را ناممکن دانسته است.
تلاش برای برقراری پیوندی عمیق میان رسانه ملی و مردم شریف ایران آخرین بخش از یادداشت مدیر شبکه مستند سیما است.
در متن کامل این یادداشت آمده است:
پیوند عمیق با مردم، شرط یک رسانه ملی
سال جاری، زمستان را که پشت سر بگذارد، شبکه مستند سیما پنج ساله می شود که سهم دوران مدیریتی اینجانب و همکارانم از آن، بیش از یک سال خواهد بود.
در سالگرد انتصاب بنده به مدیریت این شبکه باید نگاهی داشت به آنچه قصد انجام آن داشتیم و آنچه شد. مدیریت جدید با توکل بر خدا سعی بر آن داشت تا زمینه را برای ورود پیشکسوتان به شبکه مستند مهیا و قدر جوانان مستعد مستندساز را که شاید در گذشته چندان به آنها توجه نمیشد بداند.
چنانچه دکتر سرافراز، ریاست محترم رسانه ملی در همایش "میم مثل مستند" ذکر کردند : "ما باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم تا راه برای نسل جدید باز شود. همچنین باید از مستند اولی ها حمایت کنیم و برای کارهای آنها برنامه داشته باشیم"
به همین جهت ما با رمز "جوانگرایی" کار خود را آغاز کردیم. چرا که هرجا حضور جوانان باشد، سلیقه توده مردم که صاحبان اصلی رسانه هستند به آن سمت و سوی کشیده خواهد شد. این وظیفه مهم و خطیری است که مدیریت جدید با اعتماد به جوانان به آنها محول کرده است.
چنانچه در دوران جنگ تحمیلی پاسداری از مرزهای میهن بر عهده نیروهای جوان و مخلص بود، امروز هم در میدان جنگ فرهنگی وظیفه ماست تا جوانان را در صف اول این مقابله حساس قرار دهیم که بی شک آنها بهترین سربازها برای جلوگیری از نفوذ رسانه ای غرب هستند.
همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند: "در جنگ نرم، همان اهداف جنگ سخت دنبال می شود اما به صورتی فراگیرتر و عمیق تر. جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربه خود را می زند اما جامعه هدف، دچار خواب آلودگی و عدم احساس حمله است."
بدین جهت مجموعه تصمیم سازان شبکه مستند اراده کرده اند نسل جوان و انقلابی امروز را سکاندار بخش های مختلف شبکه نمایند. چرا که آنها سلیقه را می شناسند و سلیقه را هدایت می کنند. از مردم الهام می گیرند و با هنرشان آیینه جامعه می شوند و توان آن دارند که با ایده ها و افکار بالنده خود راه را بر نفوذ فرهنگی دشمنان ببندند.
شبکه مستند در طول این یکسال سعی در تامین آثاری موفق، آموزشی، آگاه کننده و همسو با ارزش های دینی جهت ارائه به مخاطبین داشته است. همچنین پخش مستندهایی با محوریت موضوعاتی که در هیاهوی رسانه های غربی عامدانه فراموش شده اند در دستور کار بوده است. رسانه هایی که عمدتا جز به منافع مالی و سیاسی دول مستکبر نمی اندیشند و درد و رنج مردم ستمدیده در اقصی نقاط جهان، در کلام و تصاویر آنان یافت نمیشود. همچنین در نظر داشتیم تا مستندهایی حرفه ای، واقع گرایانه و البته امیدبخش تولید نماییم. برنامه هایی چون "خسته نباشید" بعنوان اولین مجموعه مستند طنز تلویزیون با استفاده از عوامل جوان، با انگیزه و حرفه ای، تولید برنامه "گنجینه" با محوریت ترمیم و پخش مجدد مستندهای ماندگار و محبوب از بزرگان این عرصه، تولید برنامه "فیلم کوتاه" و نمایش آثار فیلمسازان جوان و خلاق در شبکه مستند پس از سالها که این سینما در رسانه ملی مهجور مانده بود، در کنار تلاش های دیگر در حوزه آرشیو همچون ترمیم و ارتقای فیلم های دوران دفاع مقدس به کیفیت اچ.دی، راه اندازی آرشیو ملی مستند، تولید برنامه "خیابان نهم" و آیتم های "دوربین شما" جهت ارتباط و گفتگوی رو در رو با مردم و ترغیب آنها برای شناساندن و پیگیری آثار مستند با حضور در نقاط مختلف کشور و نهایتا کمک به ساخت مستند توسط جوانان با انگیزه و توانا و پخش آثار آنها از شبکه، بخشی از نتایجی است که از برنامه ریزی مدیریت جدید بدست آمده است.
حجم زیاد تماس ها و طرح انبوهی از تشکرها، انتقادها و پیشنهادات توسط مردم بزرگوار ایران دست کم نشان از آن داشت که شبکه مستند در جلب نظر بینندگان و کشاندن آنها به پای برنامه های این شبکه موفق بوده و این توفیق نتیجه اعتنا به سلائق همین مردم است.
یادمان باشد که رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران ارشد رسانه ملی فرمودند: "همه پیشرفتهای روزافزون محیط مجازی در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است، اما مهمتر از این امکانات و پیشرفتهای سخت افزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی، و فعالان برجسته ارتباطات و رشته های مختلف هنری است که عقبه ی نرم افزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است". بنابراین توجه به قدرت رسانه در فرهنگ سازی جامعه امری جدی است و جلوگیری از نفوذ فرهنگی و نرم بدون استفاده از نیروهای نخبه و رسانه شناس محقق نخواهد شد. بنابراین همانطور که جبهه غرب توانسته لشکری عظیم از نخبگان علمی و فرهنگی خود را برای مقابله بکار گیرد، بر ما لازم است تا از پیشکسوت و جوان و جمیع نیروهای علمی و فرهنگی خود در راستای تحقق اهداف بلند ایران اسلامی استفاده کنیم و با استفاده از نخبه هایی که رسانه را می شناسند و برخورد غیرسطحی و علمی از این پدیده موثر دارند استفاده نماییم.
دست اندرکاران شبکه مستند با بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه رسالت رسانه و با هدایت و مدیریت دکتر سرافراز و تلاش همه همکاران در بدنه سازمان صدا و سیما، تلاش خواهند کرد علاوه بر بکارگیری نیروهای متخصص و پر نمودن خلا دانش رسانه ای، پیوندی عمیق میان رسانه ملی و مردم شریف ایران برقرار سازند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز