سینما می تواند به صنعت بازرگانی کمک کند

۱۳۹۴/۰۹/۲۴ - ۱۳:۲۶:۱۹
کد خبر: ۳۴۹۶۵۵
سینما می تواند به صنعت بازرگانی کمک کند
صنعت فیلمسازی می تواند بر روی این مباحث کار کند ضمن بحث دیگر در فیلم های سینمایی، انتقال فرهنگ است یعنی چیزی بیش از آنچه به عنوان سرگرمی در مورد فیلم ها مطرح است.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل حضور خود بعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد می کند شاید یکی از مهمترین دلایل برای حضور من در جشنواره  فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.

وی ادامه داد: من به عنوان کسی که سالها در حوزه اقتصادی فعالیت داشتم حضورم در عرصه هنر باید همراه با دلیل موجهی همراه باشد و آن نگاه کارآفرینی است که به واسطه آن می توان کسب و کار و دلگرمی های دیگری برای جوانانی ایجاد کرد تا برای خود آینده کاری متصور شوند.

رئیس هیات مدیره کانون بانوان بازرگان ایران ادامه داد: درواقع نگاهم این بود تا حضورم را در این جشنواره به عنوان مسئولیت اجتماعی خود بدانم. ضمن اینکه جوانان را ترغیب کنیم به اینکه در این حوزه هم می توان کار کرد و توجه داشته باشیم که فیلمسازی و صنعت سینما می تواند متفاوت با آنچه از قدیم در ذهن ما نقش بسته باشد.

مقیمی درباره ارتباط کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد گفت: اعتقادم بر این است که کارآفرینی تنها مربوط به حوزه  اقتصادی نیست و گاهی می تواند از روی علاقه شخصی آدم ها باشد. شاید چیزی که به عنوان احساس افراد است نتواند شکل خود را به خوبی نشان دهد و اگر این علاقه با حوزه های خاص و مسئولیت های شخصی هر فردی توسعه یابد و رنگ اقتصاد به خود بگیرد این کارآفرینی ماندگار خواهد بود.

وی افزود: باید توجه داشت فردی که تنها می خواهد از راه هنر علاقه های شخصی خود  را ارائه کند و یا برای هنرش توجیه اقتصادی داشته باشد می تواند هنر و نگاه خاص خود را با درآمد زایی عجین کند که در شرایط اقتصادی امروز می تواند برای او کار پایداری باشد. در این صورت می تواند هم علاقه خود را پیاده کند و هم رزق و روزی اقتصادی خودش را تأمین نماید، ضمن اینکه تلفیق این دو باهم می تواند کار ماندگار و توسعه یافته ای باشد که در دنیای امروز به عنوان یک بنگاه اقتصادی و با اجرایی شدن مسئولیت اجتماعی خودش همراه باشد.

کارآفرین برتر کشور ادامه داد: اگر در فضای بزرگتری مانند جهان سینما کار کنیم باید بدانیم که چطور می توانیم دونگاه شرق وغرب را به هم نزدیک کنیم. فرهنگ ما فرهنگ شرقی با آداب و رسوم خاص خودمان است، از طرفی بحث آشنا کردن دنیا با این فرهنگ و رسوم نیز مطرح است. ما باید به جایی برسیم تا این فرهنگ ها نگاه تعاملی بین شرق و غرب را شکل دهد.

مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با سیستم های الکترونیکی که امروز وجود دارد تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در هر کجای دنیا رخ می دهد در کوتاهترین زمان ممکن به هر نقطه دیگر دنیا انتقال داده می شود. البته نگاه کردن به مستند بودن متفاوت است و گردشگری و مهاجرت این اتفاقات را بوجود می آورد. همانطور که می دانید امروز دیگر در فرهنگ آداب و رسوم و خورد و خوراک ملل مختلف فاصله ای وجود ندارد و اینها قطعا با انتقال تکنولوژی شکل گرفته که یکی از آنها صنعت فیلمسازی است.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی دو بحث بازاریابی و معرفی کالا و خدمات مطرح است، گفت: صنعت فیلمسازی می تواند بر روی این مباحث کار کند ضمن بحث دیگر در فیلم های سینمایی، انتقال فرهنگ است یعنی چیزی بیش از آنچه به عنوان سرگرمی در مورد فیلم ها مطرح است.

مشاور کارآفرینی جشنواره خورشید ادامه داد: امروز حتی فرهنگ سینما وارد شبکه های ماهواره ای و شبکه نمایش خانگی نیز شده است و این مطالبات نیاز هر جامعه ای است و اغلب برای شناخت فرهنگ جوامع دیگر به سراغ آن می روند.

وی درباره رغبت اسپانسر در حوزه فرهنگی نیز گفت: شاید همه ما در ابتدا فیلم را به عنوان یک خوراک روح ببینیم. قطعا فردی که کارش جدای از فیلمسازی است دلبستگی اش نمی تواند به اندازه یک فیلمساز باشد، زیرا فیلمساز هنر را می شناسد و درجه علاقمندی ها متفاوت است. در هیچ جای دنیا نمی توان چنین آدمی را به اندازه یک فیلمساز نسبت به سرمایه گذاری بر روی فیلم ها حساس کرد.

مقیمی افزود: به عنوان مثال، در هند یکی از اقتصاد های کلان صنعت فیلمسازی است و به اندازه ای  نهادینه شده که به عنوان یک مرکز درآمدزایی برای صنایع هم معنا دارد اما در ایران بدین شکل نیست، مخصوصا اینکه فرهنگ فیلمسازی ایران به قبل و بعد از انقلاب تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ بازاریابی و تبلیغات در ایران کم رنگ است، گفت: اگر بنگاهی برای فیلم های کوتاه راه می افتد قطعا به بازاربابی اعتقاد دارد و می گوید تبلیغات را به عنوان یک بخش می داند اما در سازمان های بزرگ اعتقادی به تبلیغات بزرگ ندارند.

وی در ادامه گفت: تبلیغات می تواند در شناساندن یک کالا نقش بسزایی داشته باشد به همین دلیل هم باید وفاداری مخاطب به برندی که تولید می شود را حفظ کنیم و این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد ضمن اینکه باید علاقه مندی دائمی برای این برند پیدا کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه درباره فعالیت های فرهنگی اتاق بازرگانی نیز گفت: اتاق بازرگانی جدا از جامعه اقتصادی، همه کسانی هستند که در بخش های مختلف اقتصادی کار می کنند و بخش روابط عمومی می تواند در زمینه فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشد. فراخوان دادن و دعوت کردن جامعه هدف از این مجموعه تغییر نگاه ایجاد می کند و کافی است که نگاه ها معطوف به این بخش شود.

مقیمی درباره حضور خود بعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: برای مسئولیت اجتماعی شخصی ام در این جشنواره حضور دارم. من عضوی از هیات رئیسه هستم اما مأموریتی از طرف اتاق بازرگانی به من داده نشده است، اما به شخصه خودم در بعد اقتصادی فعالیت اجتماعی هم دارم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا اتاق بازرگانی حامی جشنواره است و یا شخص شما ؟ پاسخ داد: طبیعی است که هر فردی در هر جایی که احساس مسئولیت کند آنرا به سازمان خود انتقال می دهد و قطعا اگر بی مسئولیت باشم سازمانی که در آن کار می کنم هم بی مسئولیت خواهد بود. به عنوان یک مجموعه تشکلی مثال کانون زنان بازرگان اعتقادم بر این است که می توانیم در امور فرهنگی هم فعالیت داشته باشیم.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور، 22 الی 25 دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز