همکاری برنامه ریز ارشد جشنواره بین المللی داکا با جشنواره های ایتالیا و لندن

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۱۱:۲۰:۵۰
کد خبر: ۳۵۲۶۸۹
همکاری برنامه ریز ارشد جشنواره بین المللی داکا با جشنواره های ایتالیا و لندن
زهره زمانی مدیر انجمن سینمای جوانان بندر انزلی و برنامه‌ریز و داور چندین جشنواره بین‌المللی سینمای جوانان ایران از فعالیت خود و تغییرات ایجادشده در بندر انزلی بعد از گسترش فعالیت‌های این دفتر گفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، زهره زمانی مدیر انجمن سینمای جوانان بندر انزلی و برنامه‌ریز ارشد جشنواره بین‌المللی داکا با اشاره به نحوه همکاری خود با جشنواره بین‌المللی داکا و جشنواره‌های«مذهب امروز» ایتالیا و «رینبو» لندن گفت: همکاری من با جشنواره داکا به‌عنوان برنامه‌ریز از سال 2010 آغاز شد و از سال گذشته نیز به‌عنوانبرنامه‌ریز ارشد این جشنواره با شش برنامه‌ریز دیگر همکاری دارم. 
زمانی در خصوص  تفاوت های عمده ای که بین جشنواره‌های ایرانی و خارجی مشاهده می‌کند گفت: البته مقایسه جشنواره‌ای مثل جشنواره داکا با جشنواره‌های فیلم کوتاه چندان مقایسه درستی نمی‌تواند باشد چون جشنواره داکا علاوه بر بخش فیلم کوتاه به سینمای بلند نیز می‌پردازد. اما یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در جشنواره داکا توجه به استفاده از افراد متخصص در حوزه فیلم کوتاه و اصرار بر داشتن پشتوانه قوی فیلم کوتاهی است. یعنی در این مرحله مهم‌ترین مسئله تمرکز بر دیدگاه و تفکر فیلم‌ساز و نوع سینمای آن‌هاست. بر همین اساس هم همواره ترکیب‌های داوری متشکل از افراد باتجربه و فیلم‌سازان جوان است. اتفاقی که متأسفانهکم‌تر در جشنواره‌های ایرانی شاهد آن هستیم. دلیل چنین رفتاری هم از سوی جشنواره‌های خارجی توجه به حقوق فیلم‌سازان حاضر در جشنواره است.

مدیر انجمن سینمای جوانان بندر انزلی در ادامه با اشاره به جایگاه سینما و فیلم‌های کوتاه ایرانی در کشورهای دیگر گفت: خوشبختانه سینمای ایران به پشتوانه فیلم‌سازان قوی و شناخته‌شده‌ای چون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بسیار موردتوجه مخاطبین خارجی است. با توجه به تجربه های پیشینمان در کشورهای مختلفی چون نپال، هند و مالزیمخاطبان سینما شناخت بسیار خوبی از سینما و فیلم‌سازان ایرانی دارند و به‌شدت به دنبال دیدن فیلم‌های کوتاه ایرانی هستند.

زمانی افزود: به پشتوانه همین اتفاق هم تلاش می‌کنم با برقراری ارتباط بیشتر با ارگان‌هایی و مراکز سینمایی علاوه بر معرفی فیلم‌های کوتاه ایرانی در رویدادهای مختلف امکان مناسبی برای حضور هر چه پررنگ‌ترفیلم‌های ایرانی در جشنواره‌هایی که با آن‌ها همکاری دارم فراهم کنم.

زهره زمانی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در انجمن سینمای جوانان انزلی نیز گفت: از اردیبهشت سال جاری که مسئولیت این دفتر را برعهده‌گرفته‌امموفق شده‌ایم کانون فیلم، پاتوق فیلم کوتاه و کانون عکس دفتر که هرکدام با وقفه‌ای چندین سال غیرفعال بودن را دوباره راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که در قدم اول باعث بالا رفتن انگیزه، روحیه و اعتمادبه‌نفس هنرجویان و هنرمندانی شده است که در این جلسات شرکت می‌کنند. برای مثال کانون فیلم انجمن با 10 عضو فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت مدت کوتاه هم‌اکنون با 59 عضو دائم جلسات خود را زیر نظر آرمین ابراهیمی از منتقدین باسابقه مجله فیلم برگزار می‌کند.

مدیر انجمن سینمای جوانان بندر انزلی با اشاره به انگیزه بالای هنرجویان این دفتر برای تولید فیلم گفت: تنها در کارگاه آموزش مستند 13 مستند کارگاهی ساخته شد و هم اکنون 2 فیلم کوتاه پایان دوره مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

وی در اشاره به محدودیت‌های تجهیزاتی موجود در دفتر بندر انزلی گفت: متأسفانه این دفتر به لحاظ تجهیزات فنی تولید فیلم بسیار فقیر است. همین موضوع هم باعث کاهش کیفیت آثار کلاسی تولیدشده و هم‌چنین میسر نشدن امکان تولیدات حرفه‌ای در دفتر شده است. نقصی که امیدواریم با همکاری ستاد مرکزی انجمن و همچنین ارگان‌های شهری و استانی به‌زودی آن را رفع کنیم. چراکه با توجه به افزایش روحیه انگیزه اعضای دفتر تعداد زیادی طرح و فیلم‌نامه به ما ارائه شده است که امیدواریم به‌زودی امکان حمایت از ساخت این آثار را فراهم کنیم.

زهر زمانی با اشاره به دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این دفتر گفت: برگزاری چنین کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی و عکاسی با حضور اساتید برجسته‌ای چون محمد گذر آبادی و مجید ناگهی و همچنین ارائه طرح کتابخوانی دسته‌جمعی که موردتوجه معاونت فرهنگی و آموزش انجمن قرار گرفت و زمینه‌های اجرایی آن در سایر دفاتر انجمن ایجادشده است از دیگر فعالیت‌های دفتر بندرانزلی بوده است.

نظر شما