صعود از پله‎های برج میلاد با یک دست / شخصیت معلول «گام‌های یک دست» جریان فیلم را تغییر داد/

۱۳۹۴/۱۰/۱۸ - ۱۱:۰۵:۵۲
کد خبر: ۳۵۸۴۴۱
صعود از پله‎های برج میلاد با یک دست / شخصیت معلول «گام‌های یک دست» جریان فیلم را تغییر داد/
«گام‌های یک دست» روایتی از رکورد خارق العاده یک معلول است که به گفته فیلمساز جریان فیلم او را نیز با انگیزه بسیارش تغییر داده و در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
به گزارش خبرگزاری برنا،  کیومرث صمدی طاری مستندساز درباره ساخت مستند «گام‌های یک دست» توضیح داد: من برای مقدمات ساخت مستند دیگری به موسسه خیریه کهریزک رفته بودم که ناگهان با محمد گمار برخوردم که با وجود شرایط خاصی که دارد مشغول بالا و پایین رفتن از پله های مرکز توانبخشی است؛ او یک دست و دو پا نداشت.
وی افزود: وقتی درباره او سوال کردم گفتند گمار قرار است از پله های برج میلاد بالا برود. آشنایی با او باعث شد موضوعات دیگر را رها کنم و طی 14 ماه به ساخت مستندی درباره زندگی وی مشغول شوم.
 
گمار جریان فیلم مرا عوض کرد
این مستندساز یادآور شد: این فرد به نوعی جریان فیلم مرا عوض کرد. او انسانی که به من جهت می داد و با شرایط فیزیکی خاصش مسیر منِ فیلمساز را مشخص می کرد. به نوعی خط ساخت این مستند را خود او با انگیزه خارق العاده اش تعیین کرد.
صمدی تأکید کرد: سینمای مستند کارکرد موثری دارد. گمار دو سال پیش این رکورد جهانی را ثبت کرده اما خیلی ها از این موضوع با خبر نیستند اما «گام های یک دست» سندی تاریخی است که 50 سال دیگر هم هنوز می توان آن را تماشا کرد. به ویژه که شاید تا آن زمان دیگر کسی با این ویژگی های فیزیکی وجود نداشته باشد.
 
صعود به 1886 پله در کمتر از 40 دقیقه
وی ادامه داد: طولانی شدن زمان تولید مربوط به دوره ای بود که شخصیت اصلی فیلم خود را برای صعود آماده میکرد و قرار بود در روز جهانی معلول این رکورد خود را به ثبت برساند. او سراتجام توانست از ۱۸۶۶ پله برج میلاد در کمتر از ۴۰ دقیقه صعود کند و رکورد بزند.
کارگردان «گام های یک دست» این فیلم را مربوط به همین اتفاق در زندگی گمار دانست و گفت: من علاقه داشتم وارد مسائل خانوادگی او شوم و از ابعاد مختلفی به او بپردازم اما او تمایلی به این اتفاق نداشت و من هم به او احترام گذاشتم و تمرکز فیلم را روی رکورد او گذاشتم.
طاری در پایان با تشکر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به نوعی تنها امید مستندسازان است، ابراز امیدواری کرد «گام های یک دست» با پخش از شبکه مستند سیما توسط تعداد زیادی از مردم دیده شود.
مجموعه «سینما حقیقت» به پخش برخی از آثار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اختصاص دارد و فرهاد ورهرام، شهرام میراب اقدم، محمود یارمحمدلو، رضا خانلری، محمدرضا حافظی، محسن خان جهانی، محمد احسانی، مهدی گنجی و... از جمله هنرمندان دیگری هستند که آثار آنها به مرور در این برنامه روی آنتن می رود.
در دیدار سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما در دی ماه سال گذشته قرار شده بود آثار خلاق این مرکز در شبکه مستند به نمایش گذاشته شود.

«گام های یک دست» شنبه 19 دی ساعت 21 از شبکه مستند سیما می رود و دوشنبه 21 دی ساعت 23 و چهارشنبه 24 دی ساعت 18 بازپخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز