چالش علوم انسانی وارداتی در «حالت خاص»

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۹:۰۰:۵۰
کد خبر: ۳۵۸۶۲۱
چالش علوم انسانی وارداتی در «حالت خاص»
مسعود جهانشاهی، مشاور پروژه سریال «حالت خاص» در یادداشتی این سریال را نقد علوم انسانی وارداتی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مسعود جهانشاهی، مشاور پروژه سریال «حالت خاص» در یادداشتی این سریال را نقد علوم انسانی وارداتی می‌داند.

متن یادداشت به این شرح است: 

«دکتر خانزاده» مدیر آسایشگاه است. خود در دانشگاه این نظریه‌ها را خوانده است؛ اما در این آسایشگاه به دنبال راه صحیح و روش‌های مناسب است و در قسمت دوم به صراحت این مطلب را بیان می‌کند. «کیوان» دانشجوی زرنگ و بذله‌گو در حال نوشتن پایان‌نامه است و از نخ‌نما شدن برخی نظریات روانشناسی می‌گوید؛ «تیمور» و «سعیده» که مردم عادی هستند، نظریات غربی را باورپذیر نمی‌دانند و همواره نظر مردم عادی را نسبت به نظریات علوم انسانی غربی به صراحت بیان می‌کنند. «بهرام» که نماد فلسفیدن در «حالت خاص» است، نگاهی متفاوت و روشنفکرانه به اطراف خود دارد؛ اما در نهایت با کلامی عرفی و همه فهم، رویه معمول اجتماع را می‌پذیرد. (قسمت اول سیب، پرتقال و مابقی سکانس‌ها) پدر «بهرام» در «حالت خاص» صاحب آسایشگاه است و می‌خواهد جواب سوالاتش را در خارج از ایران پیدا کند؛ اما نهایتا به ایران برمی‌گردد و جواب خود را در ایران می‌جوید ... .

«حالت خاص» در لایه‌های پنهان خود به نقد علوم انسانی وارداتی می‌پردازد و معتقد است هر آنچه از علوم انسانی به کشور وارد و ترجمه می‌شود، مناسب حال فرهنگ و مردم ایران نیست. در برگردان این نظریه‌ها باید حال و هوای ایرانی اسلامی را نیز در نظر گرفت و اصطلاحا باید ایرانیزه (بومیزه) شود و این قطعا فراتر از یک ترجمه ساده است.

«حالت خاص» به جریانات اجتماعی و معضلات آن نیز نیم نگاهی دارد. ماجرای پورشه زرد که خاطرتان هست؛ راننده آن برای فرار از مسئولیت کیفری به آسایشگاه پناه می‌آورد. (در قسمت 19 و 20 با بازی علی صادقی به این مساله پرداخته شده است)

  
اگر چه این جنس کمدی در ذات خود دارای عمق نیست؛ اما «حالت خاص» سعی کرده کمی عمیق‌تر از دیگران خود جلوی دوربین حاضر شده باشد. در «حالت خاص» عشق، محبت، همکاری و ... وجود دارد اما همه در سطح خودشان به دنبال زندگی شرافتمندانه و سعادت در زندگی هستند.

بر اساس این گزارش، سریال «حالت خاص» به کارگردانی افشین اربابی هر شب ساعت 22:15 دقیقه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. داستان این مجموعه موضوعات روز را در بر می‌گیرد و در اپیزودهای مختلف با مسائل پیرامون شوخی می‌کند. داستان آن در آسایشگاهی خصوصی و بی‌رونق می‌گذرد که با ورود یک روانپزشک و همکاری سایر کارکنان آن دستخوش تحولاتی مثبت می‌شود ... .

بازیگران «حالت خاص» به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

بیژن بنفشه‌خواه، یوسف تیموری واقف، پوریا رحیمی‌سام ، ملیکا شریفی‌نیا، الیکا عبدالرزاقی، پیمان فاطمی و سید مهرداد ضیایی.

حسین محب اهری. رضا شفیعی‌جم، نگار عابدی، روشنک عجمیان، سعید امیرسلیمانی و علی صادقی هم به عنوان بازیگران مهمان در این مجموعه بازی کرده‌اند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز