کتاب «قربانیان جنگ ۲» رونمایی شد

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۱۱:۴۹:۵۹
کد خبر: ۳۵۸۷۸۱
کتاب «قربانیان جنگ ۲» رونمایی شد
کتاب عکس «قربانیان جنگ ۲» اثر مهدی منعم در مراسم افتتاحیه «۱۰ روز با عکاسان» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» جمعه ۱۸ دی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید ناگهی دبیر این دوره از «۱۰ روز با عکاسان» ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته دبیرخانه این برنامه گفت: با برگزاری چهار دوره از برنامه «۱۰ روز با عکاسان» امیدواریم شاهد تاثیرگذاری‌های آن در جریان عکاسی کشور باشیم. طبق روال سال‌های گذشته هر یک انجمن‌های تخصصیِ هفت‌گانه انجمن عکاسان ایران نمایشگاه، نشست‌ها و کارگاه‌های مخصوص به خود را برگزار می‌کنند. در این دوره علاوه بر نمایشگاه‌های انجمن‌های تخصصی، فضایی نیز برای عکاسان خارج از انجمن‌ها در گالری پاییز تدارک دیده شده است. به همین منظور در بخش نگاه شخصی حدود ۳۰ عکاس و موضوع عکاسی در نظر گرفته شده تا بتوانند فضایی متنوع‌تر و پویاتر نسبت به گالری‌ها شکل دهند. همچنین از ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی برای برقراری ارتباط فعال‌تر با مخاطبان بهره گرفتیم. در چهارمین دوره ده روز با عکاسان در مجموع ۲۹۹ اثر از بیش از ۱۰۵ عکاس به نمایش در می‌آید.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در سخنانی عنوان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال آینده، ظرفیت‌های خانه هنرمندان ایران بیش از پیش در خدمت اصناف و بخش‌های مختلف هنری قرار بگیرد، اصنافی که خود شکل‌دهنده خانه هنرمندان ایران و مایه استحکام و ادامه کار آن هستند.

وی با اشاره به ویژگی های کار عکاسی اظهار کرد: شاید بتوان لقب جعبه جادویی را به دوربین عکاسی داد که پیش از تلویزیون پا به عرصه وجود نهاد. امروزه میلیاردها نفر به واسطه گوشی‌های هوشمند، امکان عکاسی پیدا کرده‌اند. امیدواریم عکاسی ایران نیز با وجود اساتید گرانقدر و ظرفیت‌های آموزشی موجود، روز به روز شکوفاتر شده و جایگاه خود را در دنیا ارتقا ببخشد. خانه هنرمندان ایران نیز همه بضاعت خود را در خدمت عکاسان کشور قرار خواهد داد.

مسعود زنده‌روح در این مراسم ضمن اشاره به برنامه‌های انجمن عکاسان گفت: انجمن عکاسان ایران توانایی برگزاری دوسالانه عکاسی را دارد و بر همین اساس ادعا می‌کنیم دوسالانه عکاسی کشور نیز می‌تواند به انجمن عکاسان برگردد. بر این ادعای خود نیز مصر هستیم و همان‌طور که شاهد بودید سال گذشته توانستیم سیزدهمین دوره را به خوبی برگزار کنیم. امیدواریم معاونت هنری وزارت ارشاد توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

وی سپس ضمن انتقاد از نحوه برگزاری جشنواره‌های دولتی اظهار کرد: اخیرا شاهد تعدد جشنواره‌هایی هستیم که با بودجه دولت برگزار می‌شوند اما هیچ تاثیری بر روند جاری عکاسی ایران ندارند. تنها چند جشنواره استانی توانسته‌اند مسیر و جایگاه خود را پیدا کنند که آنها نیز متاسفانه در محاق گرفتاری‌های مالی فرو رفته‌اند و یا تعطیل شده‌اند یا به شکل نامرتب برگزار می‌شوند. امیدواریم نگاه گسترده‌تر و دقیق‌تری به برگزاری چنین جشنواره‌هایی صورت بگیرد. جوانان شایسته ما عکس تولید می‌کنند اما جایی برای عرضه آثار خود ندارند. متاسفانه گالری‌های خصوصی بر اساس مقررات خود رفتار می‌کنند و دیوارهای متعلق به آحاد مردم نیز فروخته می‌شود. باید پرسید مثلا در سال گذشته چند جلد کتاب در این حوزه منتشر شده است؟ چند ناشر حاضر به سرمایه‌گذاری در این عرصه شده‌اند؟ امیدواریم مسئولان این مسائل را بیشتر مورد توجه قرار دهند، چرا که این رسم رفتار با هنرمند و هنرپروری نیست.

رییس انجمن عکاسان ایران افزود: سال گذشته شعار ما این بود که لطفا با دوربین وارد شوید و اجازه دهید عکس بگیریم، امسال باید بگوییم اجازه دهید عکس‌ها منتشر شوند و به نمایشگاه‌ها بروند و دیده شوند. فضایی فرهنگی برای دیدن تجربه‌های عکاسی وجود ندارد و در نتیجه قشر عظیمی از عکاسان به فضای مجازی رو آورده‌اند. اگرچه در فضای مجازی نیز بعضا شاهد انجام کارهایی هستیم که دیگران با وجود سرمایه و بودجه قادر به انجامش نیستند. «۱۰ روز با عکاسان» حاصل نگرشی متنوع در عکاسی است و انجمن عکاسان باید مسیر دشوارتری را طی کند و حرکتی رو به جامعه عکاسی ایران داشته باشد. باید به سمت تشکل جامع عکاسی ایران برویم و حرکت‌های بزرگ‌تری را در دست بگیریم. از خانه هنرمندان ایران، هیات موسس انجمن عکاسان و همه‌ دوستانی که در این مسیر ما را یاری کرده‌اند، سپاسگزاریم.

پس از آن اکبر عالمی به ارایه توضیحاتی درباره کتاب عکس «قربانیان جنگ ۲» اثر مهدی منعم پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه باید پرسید چرا وضعیت کتاب و نشر به جایی رسیده که تیراژ کتاب‌ها در حد ۵۰۰ جلد است و ناشران هم حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند. مهدی منعم پس از این همه سال عکاسی، اکنون ناچار است با پول خودش دست به انتشار کتاب بزند. او مانند ناصر تقوایی هنرمندی خودآموخته است. امیر نادری نیز از صفر شروع کرد و در عکاسی و فیلمسازی پرآوازه شد. مدرک دانشگاهی برگه‌ای است که هنرمند بودن هیچ‌کس را تضمین نمی‌کند. مهدی منعم هیچ‌گاه سودای جلوه‌گری و به دست آوردن جایزه نداشته است. او زمانی به همراه سیف‌الله صمدیان کتابی به زبان آلمانی منتشر کرد تا نشان دهد که جنگ ناعادلانه عراق در برابر ایران چگونه جوانان ما را پرپر کرد. در زمان جنگ، خط مقدم جبهه را تصویر می‌کرد و اکنون نیز پیامدهای جنگ برای انسان‌ها را به تصویر می‌کشد. او با قربانیان جنگ هم نفس شده تا نشان دهد چگونه در جنگ این پدران و مادران هستند که تابوت فرزندان جوان خود را به دوش می‌کشند.

در ادامه مهدی منعم روی سن آمد و گفت: از همه‌ کسانی که به من امکان رشد دادند و مراقب بودند که سقوط نکنم، ممنون هستم. از همه‌ کسانیکه اجازه دادند با دوربین پا به حریم خصوصی‌شان بگذارم و با تعهد اخلاقی تصویرگر ریه‌های آسیب‌دیده و چشم‌های از جای در آمده و نخاع‌های قطع شده آنها باشم، ممنون هستم. آنها من را نه بر اساس ظاهرم بلکه بر اساس درونم پذیرفتند. امیدوارم فضاهایی مانند خانه هنرمندان ایران در اختیار ما قرار بگیرد تا بگوییم سال‌ها بر ما چه رفته و کسی سراغی از ما نگرفته است.

پس از آن مراسم رونمایی از کتاب مهدی منعم با حضور مجید رجبی ‌معمار، مسعود زنده‌روح، اسماعیل عباسی، مریم زندی، افشین شاهرودی و.. برگزار شد. در ادامه نیز به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس انجمن صنفی عکاسان ایران، مراسم بریدن کیک توسط هیات موسس انجمن به انجام رسید. بخش پایانی مراسم نیز افتتاح نمایشگاه‌های انجمن عکاسان ایران در گالری‌های خانه هنرمندان ایران و آغاز به کار رسمی چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز