مهرداد اسکویی:

آثار مستند می‌توانند در بخش "سودای سیمرغ" با فیلم‌های داستانی رقابت کنند

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۰:۳۴:۵۶
کد خبر: ۳۶۰۱۹۰
آثار مستند می‌توانند در بخش سودای سیمرغ با فیلم‌های داستانی رقابت کنند
کارگردان مستند «رویاهای دم صبح» معتقد است با توجه به جایگاهی که سینمای مستند در عرصه‌ی سینمای ایران به دست آورده است، در سال‌های آینده آثار مستند هم می‌توانند در بخش "سودای سیمرغ" جشنواره فجر با فیلم‌های سینمای داستانی رقابت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا،  مهرداد اسکویی که با فیلم «رویاهای دم صبح» جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند نهمین جشنواره سینماحقیقت را دریافت کرد، در گفتگویی اظهار داشت: «در تمام مدتی که فیلم می‌سازم، تمام توجهم به شخصیت‌های فیلم است و تلاش می‌کنم روایت و مسیر فیلم را به درستی سپری کنم. توجه هیات داوران جشنواره نهم سینماحقیقت به این مستند قابل تقدیر و تشکر است، اما به عنوان یک مستندساز اجتماعی صادقانه بگویم فیلم می‌سازم که مردم آن را ببینند و بتوانم تاثیر بر جامعه بگذارم.»

وی ادامه داد: «امیدوارم ساخت چنین مستندهایی با آگاهی همراه شود و بتوانیم از رفتن فرزندانمان به سمت و سوی بزهکاری پیشگیری کنیم و صدایی باشیم برای کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود.»

اسکویی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اکران این مستند در گروه هنر و تجربه را فراهم کرده، تصریح کرد: «خوشحالم در دوره‌ای زندگی می‌کنم که آثار مستند و تجربه‌گرا در سینمای ایران امکان اکران را دارند. خوشبختانه در این دوره از مدیریت سازمان سینمایی، آقای ایوبی در تعیین مدیران سینمایی هوشمندی به خرج دادند و افرادی چون آقای "طباطبایی‌نژاد" مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره نهم سینماحقیقت را انتخاب کردند.»

او افزود: «از جمله ویژگی‌های خوب این مدیران، استقلال و توصیه‌ناپذیری در برگزاری جشنواره است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند. به اعتقاد من، با توجه به جایگاهی که سینمای مستند در عرصه‌ی سینمای ایران به دست آورده است، در کمتر از پنج سال آینده، آثار مستند نیز می‌توانند در بخش سودای سیمرغ با فیلم‌های سینمای داستانی رقابت کنند.»

کارگردان مستند «رویاهای دم صبح» دهه‌ی پیش روی سینمای مستند را دهه‌ی شگفت‌آوری دانست و عنوان کرد: «نسل جدید مستندسازان جوان، فیلم‌های خوب و تکان‌دهنده‌ای برای سینمای مستند دارند. بارقه‌های این تغییر از سال 1393 آغاز شده و من این نوید را به علاقه‌مندان سینمای مستند می‌دهم که جشنواره دهم سینماحقیقت یکی از بزرگ‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین رویدادهای سینمایی کشور خواهد بود.»

اسکویی در پایان گفت: «چهره‌های حرفه‌ای و مهمی در این دوره از سینماحقیقت حضور داشتند و از مدیریت و عوامل برگزاری این جشنواره به خاطر برقراری چنین امکانی برای مستندسازان سینمای ایران، سپاسگزارم.»

گفتنی است که مستند «رویاهای دم صبح» زندگی هفت دختر در کانون اصلاح و تربیت را روایت می کند.  عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: مهرداد اسکویی، تصویربردار: محمد حدادی، صدابردار: پارسا کریمی، صداگذار: حسین مهدوی، تدوینگر: امیر ادیب‌پرور، آهنگساز: افشین عزیزی، مدیر تولید: وحید حاجی‌لویی، عکاس: صادق سوری، دستیاران کارگردان: علیرضا قاسمی، سیاوش جمالی و عطا مهراد.

این فیلم در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند، بهترین تصویربرداری و بهترین موسیقی شد.

«رویاهای دم صبح» از ساعت ۱۷ عصر امروز (22 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز