همراه با «بچه گرگ های بام گیلان» ساخته مهران فر در «گنجینه»

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۳:۵۷:۵۹
کد خبر: ۳۶۰۳۴۴
همراه با «بچه گرگ های بام گیلان» ساخته مهران فر در «گنجینه»
شبکه مستند سیما در هجدهمین قسمت از مجموعه «گنجینه» آثاری از کامران شیردل و فرهاد مهران فر با نام های «پیکان» و «بچه گرگ های بام گیلان» را روی آنتن می فرستد.
به گزارش خبرگزاری برنا، برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.
 
برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.
 
این مجموعه این هفته دو فیلم از دو مستند ساز شاخص کشور یعنی کامران شیردل و فرهاد مهران فر را برای پخش در نظر گرفته است.
 
فیلم «پیکان» ساخته کامران شیردل در سال ۱۳۴۸ یعنی دو سال پس از آغاز کار کارخانه پیکان تولید شده است.
 
خلاقیت شیردل در انتخاب نماها، انتخاب موسیقی های شنیدنی و شیوه روایت او این مستند را جان‌دار و دیدنی کرده است و یکی از اولین و مطرح‌ترین مستندهای تبلیغاتی، صنعتی تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.
 
«بچه گرگ های بام گیلان» ساخته فرهاد مهران فر دومین مستند این قسمت از «گنجینه» است.
این مستد درباره منطقه ای کوهستانی و صخره ای به نام دلفک است که چشمه یا رودخانه ای ندارد. کمبود آب، تلاش برای به دست آوردن آن و سازگاری با این شرایط سخت در واقع سبک زندگی مردم دلفک را شکل داده است که مستندساز به آن پرداخته است.
 
مجموعه «گنجینه» ساعت 21 روز چهارشنبه 23 دی ماه از شبکه مستند سیما پخش می شود. تکرار این قسمت پنجشنبه 24 دی ساعت 15 و جمعه 25 دی ساعت 9 صبح خواهد بود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز