مردم با دیدن «عیّار مشروطه» دیگر ساده از خیابان ستارخان نمی گذرند

۱۳۹۴/۱۰/۲۶ - ۱۰:۵۶:۳۲
کد خبر: ۳۶۱۶۲۱
مردم با دیدن «عیّار مشروطه» دیگر ساده از خیابان ستارخان نمی گذرند
کارگردان «عیّار مشروطه» که با گفتار متن مسعود آب پرور فیلمساز شناخته شده همراه است، معتقد است مردم با تماشای این مستند دیگر به سادگی از خیابان ستارخان عبور نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود یارمحمدلو تهیه کننده و کارگردان مستند «عیّار مشروطه» درباره ساخت این مستند توضیح داد: من همواره تاریخ را دوست داشتم و از دوران نوجوانی وقتی عکس های ستارخان را می دیدم، به دوران مشروطیت علاقمند شده بودم. ضمن اینکه اصالتا آذربایجانی هستم.

وی با اشاره به اینکه اکثر مستندهایش زندگینامه، بیوگرافی یا پرتره هستند، افزود: روزی یکی از دوستانم از من پرسید چرا درباره ستارخان فیلمی نمی سازی؟ همین موضوع جرقه ای در ذهن من زد تا سرانجام تحقیقات اولیه این کار را انجام دادم و برای تولید آن به شهر تبریز محل زادگاه ستارخان رفتم.
کارگردان «داستان زمین» ادامه داد: آنجا با سام سردار ملی که نتیجه پسری ستارخان است آشنا شدم و او حضور موثری در فیلم دارد. «عیّار مشروطه» به نوعی روایت شهودی از ستارخان است.
روایتی واقعی از اسطوره مورد علاقه مردم
یارمحمدلو درباره دشواری های تولید این مستند گفت: ساخت مستند از کسی در حد ستارخان که به نوعی اسطوره مردم است و آنها وی را با پر و بال قصه هایی که درباره اش شنیده اند، می شناسند، قدری دشوار بود. من تلاش کردم ویژگی های واقعی او را روایت کنم.
وی تأکید کرد: همچنین حساسیت زیادی روی این موضوع داشتم که به نگاه مردم عادی به ستارخان خدشه ای وارد نشود و این سخت ترین بخش کار من بود. در این مستند همچنین صحنه های جنگ های آذربایجان و تبریز را با تکنیک تدوین و صداگذاری با استفاده از فیلم «ستارخان» ساخته زنده یاد علی حاتمی، بازسازی کرده ام.
مردم با تماشای «عیّار مشروطه» خیابان ستارخان را با دید دیگری می بینند
این مستندساز یادآور شد: سکانس پایانی فیلم جذابیت زیادی دارد و در آن نقبی به دوران معاصر زده ایم. ضمن اینکه در طرحم بود که به خیابان ستارخان بروم و بخشی از مستند را نیز در آن ضبط کنم، اما احساس کردم این موضوع کلیشه ای است. با این حال می دانم مردم پس از تماشای «عیّار مشروطه» خیابان ستارخان را با دید دیگری می بینند و به سادگی از آن رد نمی شوند.
عوامل این مستند عبارتند از طراح، نویسنده و کارگردان: محمود یارمحمدلو، مدیر تصویربرداری: بهروز صمدمطلق، تدوین: آرش زاهدی، محمود یارمحمدلو، پژوهش: اکرم‌السادات ساکت، نویسنده گفتارمتن: مسعود اعرابی، تصحیح رنگ و نور: علی لقمانی، موسیقی: احسان کاویانی، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، صداگذاری: زهره علی اکبری، مدیر تولید: اکبر آقامحمدی، گوینده گفتار متن: مسعود آب پرور، صدابردار: مهرداد چراغی، گرافیک و تیتراژ: مهردادشیخان، طراحی و نقاشی تصاویر کودکی ستارخان: فرزین فردین، طراحی و نقاشی تصاویر پارک اتابک: علی رسولی، بازسازی تصاویر تاریخی: پدرام یارمحمدلو، مترجم گفته ها و اشعار ترکی: رهبر قنبری، دستیار اول کارگردان: طاهر فرنود، دستیار دوم کارگردان و هماهنگی: خاطره گرشاسبی، دستیاران تصویربردار: سهیل صمد مطلق، وحید غفاری، ضبط صدا: سیداحمد میرمعصومی، امور فنی تدوین کارگاه فیلم الفبا، پشتیبانی فنی تدوین: احد محبی، پشتیبانی فنی و تجهیزات تصویربرداری: استودیو ذره بین. با همراهی: سامی سردار ملی نتیجه پسری ستارخان، محمدعلی جدیدالسلام هنرمند، استادعکاسی و مجموعه دار عکس های ایران، تبریز و دوران مشروطه، عاشیق حسن اسکندری هنرمند و خواننده محلی آذربایجان، تهیه کننده: محمود یارمحمدلو؛ محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
«عیّار مشروطه» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه 26 دی ساعت 21 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه 27 دی ساعت 9، دوشنبه 28 دی ساعت 23 و چهارشنبه 30 دی ساعت 18 بازپخش می شود.
نظر شما