ارتباط قصه‌نویسان و قصه‌گویان تقویت شود

۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۰۹:۰۶:۰۷
کد خبر: ۳۶۴۷۱۹
ارتباط قصه‌نویسان و قصه‌گویان تقویت شود
نویسنده، پژوهش‌گر و مدرس کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی، برپایی نشست‌های تخصصی پی ‌در‌ پی با حضور قصه‌نویسان و قصه‌گویان و همکاری متقابل ‌آن‌ها را از راه‌های تحقق اهداف جشنواره قصه‌گویی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا، هجری ترسیم افق و چشم‌اندازی برای نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان را نیز از اهداف مهمی عنوان کرد که باید در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود باید تلاش کنیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا نویسندگان این حوزه نیز بتوانند در کنار پیگیری علایق خود، قصه‌هایی خلق کنند که برای قصه‌گویی مناسب باشد.

هجری در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره قصه‌گویی، هم‌چنین با اشاره به معیارهای قصه‌گویی در این جشنواره‌ها افزود: قصه‌گویانی که با روش‌های ابتکاری و بومی خود به نیازهای مخاطب پاسخ می‌دهند، گرچه قصه‌گویی آن‌ها ممکن است با معیارهای کنونی جشنواره مطابقت نداشته باشد، اما لازم است مورد توجه قرار گیرند و همین شناخت شیوه‌های جدید قصه‌گویی باید یکی از اهداف جشنواره قصه‌گویی باشد.

نویسنده کتاب‌های کودکان، البته معتقد است ترکیب قصه‌گویی با موسیقی، هنرهای نمایشی و بازی موجب جذابیت‌ بیشتر آن برای مخاطبان می‌شود و در عین حال رادیو و تلویزیون نیز به عنوان رسانه‌‌ای فراگیر می‌توانند با بهره‌گیری از نویسندگان و قصه‌گویان، مخاطب خود را به شنیدن قصه ترغیب کنند.

وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی باید از سنین پیش‌دبستانی به صورت یک برنامه‌ی منظم برای کودکان تعریف شود افزود: به اعتقاد من نظام آموزش و پرورش باید برای قصه‌گویی در مدارس برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشد.

وی در مورد چگونگی انتخاب قصه‌ها برای کودکان امروز یادآور شد: قصه‌ها چه مربوط به ادبیات کهن و چه محصول ادبیات معاصر باشد، به شرط برخورداری از ویژگی سرگرم‌کنندگی و لذت‌بخشی، می‌تواند برای مخاطبان جذاب و مناسب باشد.

نویسنده رمان «چشم عقاب» در ادامه با بیان برخی ویژگی‌های یک قصه‌ی خوب خاطرنشان کرد قصه باید در درجه‌ی نخست به لذت شنیداری مخاطب منجر شود تا پس از آن بتواند درلایه‌های درونی‌تر، حرف‌های جدی‌تری را با مخاطب در میان بگذارد.

وی ادامه داد: قصه در هر حال باید سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد و نمی‌توان به بهانه‌ی اهداف تربیتی، اخلاقی و پرورشی، این ویژگی قصه را نادیده گرفت، به عبارت دیگر باید بدانیم که قصه‌گویی، عرصه‌ی پند و نصیحت و موعظه نیست.

هجری هم‌چنین یادآور شد قصه‌ای برای خواندن و شنیدن مناسب است که قدرت ایجاد تصاویر ذهنی درمخاطب را داشته باشد و مهم نیست از ادبیات کهن گرفته شده باشد یا محصول ادبیات معاصر باشد اما باید توجه داشت مخاطب امروزی، نیازهای متفاوتی دارد که اگر در ساختار یک قصه به آن‌ها توجه نشود، او را به شنیدن قصه ترغیب نمی‌کند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز