پسا برجام دیدگاه مثبتی نسبت به گردشگری ایران ایجاد می کند

۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۰۹:۱۶:۴۳
کد خبر: ۳۶۶۱۵۰
پسا برجام دیدگاه مثبتی نسبت به گردشگری ایران ایجاد می کند
مهسا مطهر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: در شرایط پسا برجام که همه می خواهند از ایران بازدید کنند، یک شرایط حقیقی نسبت به ایران به وجود می آید

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع«گردشگری فرهنگی، توانمندی ها و چالش ها» با حضور ناصر رضایی عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری، مهسا مطهر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و علی عراقچی موسس بزرگترین کمپین گردشگری ایران روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

در ابتدای این برنامه ناصر رضایی درباره گردشگری گفت: چندان توجهی به گردشگری در کشورمان با توجه به وجهه فرهنگی آن نشده است. در عوامل موثر توسعه گردشگری دیدگاه سیاستمداران بسیار اهمیت دارد و با توجه به درآمد نفتی، گردشگری مغفول مانده است. خوشبختانه در شرایط پسا برجام و در دولت جدید دیدگاه ها تغییر کرده و طی سال های گذشته تبلیغات و هجمه رسانه ای بسیاری علیه کشورمان وجود داشت.

رضایی ادامه داد: شرایط پسا برجام و تغییر دیدگاه ها نسبت به مسأله گردشگریباعث قرارگیری گردشگری در سبد خانواده می شود. باید بخش بندی بازار داشته باشیم و بدانیم چه کسانی را باید برای گردشگری به کشور بیاوریم.

عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری درباره ظرفیت های گردشگری ایران عنوان کرد: زمانی که به یک پدیده توجه نمی کنید، به اجزای آن نیز توجه نمی کنید و این ریشه تاریخی دارد. این به برنامه ریزی های قبل از انقلاب بر می گردد که به گردشگری به عنوان صنعتی که بتواند ما را از تنگناها نجات دهد، نگاه نکردیم. گردشگری به طور دقیق در اقتصاد مقاومتی می گنجد.

وی ادامه داد: باید به گردشگری به عنوان یک سیستمی که از اجزای مختلف با ابعاد متفاوت تشکیل شده نگاه کنیم. علت نرفتن به دنبال میراث ناملموس به خاطر این است که نگاه جدی نسبت به آن وجود ندارد. به عنوان مثال در هر فصلی برداشت محصول داریم و می توانیم برای 365 روز سال برنامه بگذاریم.

رضایی عنوان کرد: ما نیازمند یک فاز مطالعاتی قوی در زمینه گردشگری فولکلوریک هستیم تا به وسیله رسانه های اجتماعی منتشر شود.

علی عراقچی درباره کمپین گردشگری ایران گفت: این کمپین سال گذشته در نوروز برای بهبود تصویر ملی ایران شکل گرفت و حامیان زیادی پیدا کرد. حدود یکسال است که از جاذبه های محیط زیست، لباس های محلی، غذاها و اقوام ایرانی استفاده می کنیم و این باعث تغییر دیدگاه ها نسبت به کشورمان شد. این کمپین مورد حمایت رسانه های خارجی و حتی معاند قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هدف اولم بهبود تصویرسازی نسبت به ایران بود، خاطرنشان کرد: هر کشوری در ذهن مردم دنیا تصویری ایجاد می کند که روی تصمیم گیری مردم آن دنیا تأثیر می گذارد. هدف دوم ایجاد اتحاد ملی بود و در شبکه های مجازی اقوام مختلف یکدیگر را به شهرهای خود دعوت می کنند. هدف سوم تمرکز روی گردشگری داخلی بود که مانع ارزبری به خارج از کشور می شود. هدف چهارم تمرکز روی گردشگری خارجی بود. از این  کمپین استقبال آن قدر زیاد بود که ماهانه 100 میلیون نفر بازدید داشت.

مهسا مطهر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: راهنمایان گردشگری در صف اول ارائه خدمات گردشگری هستند که می توانند دیدگاه گردشگران خارجی را نسبت به کشورمان تغییر دهند. مسافری که به ایران رجوع می کند معمولا تصاویر مخدوشی در ذهن خود نسبت به ایران دارد اما تغییر می کند. ما وظایف صنفی و مشکلات قانونی راهنمایان را حل می کنیم و علاوه بر آن روی وجه فرهنگی گردشگران نیز کار می کنیم.

وی افزود: مشاهده کردیم که هر دوسال فرصتی به نام کنواسیون ملی راهنمایان در نقطه ای از دنیا برگزار می شود. سال گذشته ما در پراگ بودیم و برجام اتفاق نیفتاده بود و تصاویر نسبت به ایران مخدوش بود. بنابراین اگر تصویر راهنمایان گردشگری سراسر دنیا نسبت به ایران تغییر کند، دیدگاه مردم آن کشور نیز تغییر خواهد کرد. با شرکت در این کنفوانسیون توانستیم میزبانی سال 2017 را در ایران به دست بیاوریم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: طبق برآوردها حداقل 400 مهمان  از سراسر دنیا خواهیم داشت که هرکدام در طول سال با گردشگران بسیاری ارتباط پیدا خواهند کرد و این تغییر تصویر یک موج بزرگ ایجاد می کند. در شرایط پسا برجام که همه می خواهند از ایران بازدید کنند، یک شرایط حقیقی نسبت به ایران به وجود می آید. ما باید در فضای دانش گردشگران قرار بگیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز