بازدید از موزه دکتر حسابی و قلعه های تاریخی شهر بیرجند در «ایران»

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۰:۵۵:۵۶
کد خبر: ۳۶۸۶۸۸
بازدید از موزه دکتر حسابی و قلعه های تاریخی شهر بیرجند در «ایران»
برنامه «ایران» این هفته به معرفی موزه دکتر حسابی، هنر شیشه گری، قلعه های تاریخی شهر بیرجند و مسجد گنجعلی خان می پردازد.
به گزارش خبرگزاری برنا، مجموعه «ایران» در اولین آیتم سراغ موزه دکتر حسابی، یکی از موزه‌های استان تهران می رود که پس از مرگ محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ در محل خانه او ایجاد شد.
این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده‌اند در خیابان مقصودبیک قرار دارد که در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد.
شیشه گری هنر شکل دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت می‌دهد تا نرم و نیمه مایع شود. سپس به وسیله دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید می‌آورد. «ایران» به شیشه گری با حرارت مستقیم و ساخت ظروف تزئینی می پردازد.
این برنامه در ادامه معرفی شهر «بیرجند» ابن هغته سراغ قلعه های تاریخی و زورخانه های این شهر می رود و تصاویری از محوطه های باستانی آن را روی آنتن می فرستد.
پخش نماهنگی از مسجد گنجعلی خان پایان بخش «ایران» این هفته است. این بنا در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان کرمان واقع شده و بخشی از مجموعه گنجعلی خان است که حدود سال ۱۰۰۷هجری قمری توسط گنجعلی خان ساخته شده و به نظر می رسد که نمازخانه کاروانسرای بزرگ مجموعه یا مدرسه مجاور بوده است.
«ایران» جمعه 16 بهمن ساعت 21:30 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و بازپخش آن سه شنبه 20 بهمن ساعت 21:30 خواهد بود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز