در نامه‌ای به دبیر مطرح شد

نقدهایی که انجمن عکاسان سینما به جشنواره فیلم فجر وارد دانست

۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ۰۹:۳۶:۲۹
کد خبر: ۳۷۳۹۷۱
نقدهایی که انجمن عکاسان سینما به جشنواره فیلم فجر وارد دانست
انجمن عکاسان سینمای ایران طی نامه ای خطاب به محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد چرا هنوز برخی مدیران ما از قافله عقب هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا، ، انجمن عکاسان سینمای ایران خطاب به محمد حیدری که سال آینده نیز دبیری جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد، درباره چگونگی برگزاری و داوری بخش تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نکاتی را متذکر شده است.

در متن این نامه آمده است:

«جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است؛ جشنواره‌ای که ویترین سینمای کشور محسوب می‌شود و منتقدان ایرانی و بعضا خارجی آن را رصد می‌کنند. نکته مهمی که هر ساله در جشنواره شاهد آن هستیم تغییرات بخش های مختلف آن است. این که جشنواره فجر را نوروز سینمای ایران می دانند، یک شعر یا جمله ادیبانه نیست، عبارتی حکیمانه است. به همین معنی که مانند بهار که از پس خزان می آید و روزگار جدیدی را برای بشر رقم می زند، جشنواره فجر هم باید در هر دوره اش با کارشناسی افراد آگاه و بزرگان هر رشته شکل و شمایلی تازه و متفاوت از آنچه بوده را متجلی سازد.

شکی نیست که عکس فیلم یکی از مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی است که به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، اهالی سینما و تمامی مخاطبان در جامعه کمک می‌کند. عکس‌ها سندهایی غیر قابل انکار هستند. به خاطر همین عکس‌های سینمایی در سراسر دنیا، در دسته ارزشمند‌ترین عکس‌ها شمرده می‌شوند و عکاسان سینمایی همیشه قشر قابل احترامی برای سینما گران و مردم بوده‌اند. عکس فیلم اثر گذارترین شاخصه‌ای است که پیش از دیدن فیلم مخاطب را به سوی خود می کشاند.

مدت هاست بیانیه دادن بعد از هر جشنواره ای کار کلیشه و دور از عرف هنر است اما دغدغه صنفی و رعایت حقوق عکاسان سینما و ایجاد وفاق و همدلی در عمل و نه در حرف ما را وادار به نوشتن نمود.

این که آیا هیات محترم داوران بخش مسابقه عکس سینمای ایران، عکس فیلم ها را داوری کرده اند یا خود فیلم ها و سازمان های پشتیبان آنها را؟

این که چرا دبیر بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر خود از اعضای هیات انتخاب این بخش است و تکرار را دلیل رد نمودن یکی از داوران سرشناس سال گذشته در داوری امسال بیان نموده است؟

این که چرا کارمند بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (درج اسم و سمت در بولتن جشنواره) خود شرکت کننده در این بخش است و مورد تقدیر هیات داوران نیز قرار می گیرد؟

این که چرا از بین پنج داور بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (که این بخش اساسا بر عکس استوار است) تنها یک نفر عکاس حرفه ای سینما حضور دارد؟ (یک کارگردان انیمیشین، یک کارگردان تئاتر، یک تدوینگر و یک گرافیست)

این که چرا در مراسم تقدیر از نامزدهای جشنواره فیلم فجر دعوتی از عکاسان نامزد همین جشنواره نمی شود؟

این که چرا طبق نظر دبیر این بخش اچ دی ار و یا سیاه سفید نمودن عکس ها اصالت عکاسی سینما را به خطر می اندازد و پذیرش عکس فیلم مستند در مسابقه این خطر را ندارد؟ همه این ها بماند برای وقتش و اهلش...

برخی مواقع ناراحت و دل سوخته می شویم که چرا هنوز برخی مدیران ما از قافله عقب هستند. گاهی نیز امیدوار می شویم، اما قانع نه و مدیران نادر و کمیابی هم هستند که نشانی از تلاش برای شکستن قالب های پوسیده و کلیشه ای و در انداختن طرحی نو دارند. مدیرانی که می توان لقب خط شکن به آنها داد و همان ها هم آبروی سینمای این دیار هستند. جناب آقای حیدری دبیر محترم دوره آینده جشنواره فیلم فجر، ما اعتقاد داریم شما از همین جنس مدیران هستید و این تقاضا را داریم، همانطور که در دوره آینده جشنواره، بخش عکس را به بخش جوایز اصلی  و فیلم های همان سال اضافه نمودید در انتخاب دبیر بخش تبلیغات که داوری سال گذشته عکاسی نیز در آن است دقت کنید و پیشنهاد انتخاب جناب آقای دکتر شهاب الدین عادل را با شما در میان می گذاریم.

در صورت بی توجهی به این حرفه، روزی می رسد که از فاجعه ای به نام عکاسی فیلم حرف می زنیم، زمانی که فرصت ها از دست رفته و برای هر اقدامی دیر است.

انجمن عکاسان سینمای ایران»

نظر شما