سرک کشیدن در موزه های سرباز آذربایجان و گنجینه عظیم «قوچ سنگی»

۱۳۹۴/۱۲/۰۹ - ۰۹:۰۰:۴۷
کد خبر: ۳۷۸۵۰۰
سرک کشیدن در موزه های سرباز آذربایجان و گنجینه عظیم «قوچ سنگی»
«قوچ سنگی» دومین فیلمی است که در نتیجه توافق شبکه مستند و انجمن سینمای جوان برای تولید 100 فیلم با موضوعات مربوط به گردشگری روی آنتن می رود و به گورستانهای قدیمی آذربایجان که گنجینه عظیمی از مجسمه های سنگی قوچ است، می پردازد.

به گزارش خبرگزاری برنا، «قوچ سنگی» به نویسندگی و کارگردانی مجید فتحی به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان تبریز تولید شده است.

این فیلم به گورستانهای قدیمی آذربایجان که موزه ­های سرباز و گنجینه عظیمی از مجسمه­ های سنگی از قوچها و شیرهای سنگی است، پرداخته است.

«قوچ سنگی» به تاریخ پیدایش سنگ قبر و به خصوص قوچهای سنگی که با همه سکوت و خاموشی، ماندگاری خویش را در دل تاریخ به رخ می­کشند، می پردازد.

قوچ‌های سنگی آثاری از ذوق و هنر دستان توانای نیاکان ما بودند که با آمیزه‌ای از اعتقادات قومی و نقش و نگارهای بومی برای انتقال فرهنگ و هنر و تعیین قلمرو خود دست به کار حجاری‌ها و تغییر شکل و فرم دادن بر روی سنگ‌ها می‌شدند.

این مجسمه ها در ادوار مختلف تاریخ پیش از اسلام تا سلجوقی و یا بعد از آن تا دوره آق قویونلوها و صفویان تا به امروز به عنوان نماد قدرت و شکست ناپذیری، سلامت و درمان ابدی و جاودانگی بر سر مزار افراد گوناگون از پهلوانان تا جنگ آوران و بزرگان و اشراف و همچنین در میادین شهرها و روستاها، اماکن مقدس و عبادتگاه‌ها قرار می‌گرفتند.

در منطقه کهن آذربایجان این قوچ‌های سنگی سیاه و یا قرمز رنگ مورد احترام و تقدس مردم بوده‌اند و زمانی که هنوز از بهداشت و واکسناسیون خبری نبود و بیماری‌های واگیر سرخک و سیاه سرفه بلای جان کودکان و به تقریب و با توجه به شهادت تاریخ از هر ۱۰ کودک، جان ۶ کودک قربانی این امراض می‌شد، قوچ‌های سنگی پناهگاهی برای دست به دامن شدن مادران گریان بوده‌است.

«قوچ سنگی» تولید انجمن سینمای جوانان تبریز، دوشنبه دهم اسفند ساعت 21 روی آنتن می رود و سه شنبه 11 اسفند ساعت 9 و چهارشنبه 12 اسفند ساعت 22:30 بازپخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز