«تصویر سال» از ۶ فرد تأثیرگذار تجسمی سال ۹۴ تجلیل کرد

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۰۹:۳۸:۳۰
کد خبر: ۳۷۹۴۲۹
«تصویر سال» از ۶ فرد تأثیرگذار تجسمی سال ۹۴ تجلیل کرد
سیزدهمین جشن «تصویر سال» از ۶ هنرمند و مولف تأثیرگذار در مهمترین رویدادهای تجسمی سال ۹۴ تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ، سیزدهمین جشن «تصویر سال» بخشی از برنامه این دوره خود را به تقدیر از مولفان و هنرمندان مهمترین رویدادهای تجسمی سال ۹۴ اختصاص داده بود که شامگاه دوشنبه ۱۰ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در آغاز این مراسم سیف الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال درباره برگزاری این مراسم گفت: امسال تصمیم گرفتیم از هنرمندان و مولفان تمام اتفاقاتی که در طول سال جاری شاخص بودند، قدردانی کنیم و این شاخص بودن هم به عملکرد و زمینه کاری هنرمند و گروه مرتبط است و هم به استثنایی و خاص بودن آن اتفاق مربوط است که امیدوارم کارهای آن خیلی جدی تر و وسیع تر دنبال شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: این کاری است که از سوی مسئولان فرهنگی رسمی باید انجام شود و امیدواریم که فارغ از مناسبت های اکثرا سیاست‌زده فرهنگی که تا امروز وجود داشته است، بعد از این چنین اتفاقاتی را جدی تر تلقی کنند.

صمدیان یادآور شد: در عرصه سینما ما سال گذشته از اکبر عالمی به عنوان کسی که در زمینه کیفیت تصویر تاثیرگذار بوده است، تقدیر کردیم و امسال در سیزدهمین دوره جشن تصویر سال از محمود کلاری به بهانه تقدیر از او در انجمن فیلمبرداران فرانسه و به عنوان یکی از آبرومندان دنیای تصویر قدردانی کردیم و امروز هم در دومین دوره قدردانی از رویدادهای شاخص هنرهای تجسمی، شش هنرمند و مولف را معرفی می کنیم که البته مواردی هم هست که یا ما کوتاهی کردیم و یا امکان دسترسی به آنها را نداشتیم.

تجلیل از فخرالدین فخرالدینی در جمع تصویر سالی‌ها

وی با اشاره به حضور تأثیرگذار فخرالدین فخرالدینی در زمینه عکاسی پرتره و انتشار دو کتاب تازه اش بیان کرد: اولین هنرمند فخرالدینی است که به دلیل سابقه حضورش و کار بزرگی که در زمینه تاریخ نویسی شخصی انجام داده است، از او قدردانی می کنیم. او  بیش از ۲۰ میلیون تومان با هزینه شخصی برای انتشار کتاب «پرتره های ۲» و نقاشی هایش هزینه کرده است و باید مسئولان وزارت ارشاد بدانند که در این زمینه چه خبطی کرده ا ند.

دبیر جشن تصویر سال تصریح کرد: حدود پنجاه سال است که فخرالدینی از مفاخر فرهنگ ،هنر، ادبیات و علوم مختلف عکاسی می کند و بسیاری از آنها دیگر در قید حیات نیستند. فخرالدینی با وجود آن که راهیابی به خلوت هنرمند کار سختی است اما او نشان داده که در تاریخ‌نویسی تک سواری است که در مه گرفتگی فرهنگی ما کارش را به درستی انجام داده است.

در ادامه مراسم فخرالدین فخرالدینی روی سن آمد و در سخنان کوتاهی گفت: یازده سال داشتم که ارژنگی هنرمند نقاش به تبریز آمده بود. پدرم شاعر بود و در کانون شاعران، آقای ارژنگی را ملاقات کرده بودم. او تابلویی را برای مجلس شعرا هدیه آورده بود که من تحت تأثیر آن قرار گرفتم و از او اجازه خواستم تا آن را کپی کنم. این تابلو هنوز هست و دست‌کاری نکرده ام اگر چه رنگش زرد شده است.

وی با تشکر از سیف الله صمدیان برای برگزاری این مراسم اظهار کرد: فکر می کنم هنوز خیلی جا دارد که من کار کنم و بعد از آن برایم از این مجالس یادآوری برگزار کنند.

این عکاس پرتره و نقاش با اشاره به فعالیت های اخیرش یادآور شد: آخرین کارهای من از یک ماه گذشته تاکنون دو تابلو نقاشی است که به پایان رسانده‌ام چرا که نمی توانم بیکار بمانم و به نظرم نقاشی کردن بهتر از کارهای دیگر است.

رضا عابدینی تجلیل شد

بخش دیگر این مراسم تجلیل از رضا عابدینی بود که فرهاد فزونی طراح گرافیک نیز با ذکر خاطراتی از آشنایی اش با رضا عابدینی درباره این هنرمند گفت: اگر در تاریخ گرافیک ایران، تمرکزمان را از روی کارهای رضا  عابدینی برداریم و کتاب ها، پوسترها و مجله های منظر و تایپوگرافی هایش را حذف کنیم، بعد به بیست یا سی سال دیگر برویم و تاریخ گرافیک ایران را ورق بزنیم، فکر نمی کنیم این حذف شدن ها به چشم آید، بلکه یک باره در سال های ۷۵ ، ۷۶ شاهد هیجان شور و عشقی در جریان گرافیک هستیم که با حذف نام او این سوال پیش می آید که چگونه این هیجان و عشق به گرافیک بعد از گذشت سال ها از دوران ممیز، بوجود آمده است.

وی افزود: من به عنوان طراح نسل پنجمی  به راحتی نمی توانم درک کنم که ممیز چه کرده، چه ساختارهایی را شکسته است ولی می توانم بفهمم که ممیز اگر الان این اندازه در گرافیک ایران مهم است، نه فقط برای طراحی هایش بلکه برای عشقی است که در گرافیک ایران بوجود آورد.

فزونی تصریح کرد: ما و بخش زیادی از گرافیک ایران، تحت تاثیر عاشق شدن رضا عابدینی نسبت به گرافیک قرار گرفته ایم و اگر عابدینی نبود خیلی ها عاشق گرافیک نمی شدند. ما نیاز به کسانی چون عابدینی داریم. کسانی که نزد ما نیستند ولی نفسشان برای ما لازم است.

در ادامه این مراسم بهرام کلهرنیا هنرمند طراح گرافیک درباره رضا عابدینی و آثارش سخن گفت و پس از آن محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر که در زمینه انتشار کتب هنری فعالیت دارد، در سخنانی گفت: در این سرزمین بزرگ ده ها عکاس، نقاش و هزاران تلاشگر در حوزه هنر در صد سال اخیر فعالیت کرده اند و قابل تاسف است که آثار منتشر شده از این گروه وسیع که فرهنگ ایران را شکل دادند، آنقدر اندک است که شمارش آنها باعث شرمندگی است.

وی افزود: ما تلاش کردیم که با امکانات محدود به سراغ تلاشگران و افراد تأثیرگذار در این حوزه برویم و معتقدیم که در برابر کارهای افرادی چون احمد عالی، نصرالله کسرائیان، مریم زندی، فخرالدینی و ... هیچ کاری نکرده ایم و معتقدم ما در حد یک ذره توانستیم کاری کنیم که البته از واقعیت امر فاصله داریم و امیدواریم دیگران این تلاش را گسترش دهند و نقش هنرمندانی را که با خون دل کار کردند به ثمر برسانند.

در ادامه مراسم صمدیان درباره خلیل مستوفی مولف کتاب «ارومیه به روایت تصویر، دوره قاجار» سخن گفت و یادآوری کرد: مستوفی جوانی است که کار شگرفی را درباره ارومیه این شهر بلازده و سرسبز انجام داده است. او تمام عکس های ارومیه را از زمان قاجار گردآوری کرده که برای تاریخ عکاسی ایران بسیار مهم بوده است.

صمدیان در ادامه درباره گردآوری کارتون های مطبوعاتی منتشره در سال ۹۴ که به عنوان بخشی از جشن تصویر سال به نمایش درآمد، توضیح داد: امسال با کمک بی دریغ «آروین» کارتونیست نام آشنا و خلاق، کاری را در گالری ممیز نشان دادیم که لازم بود قبل تر از اینها انجام شود. در این بخش به بررسی کارتون ها و کاریکاتورهای مطبوعاتی ایران که در ۳۶۵ روز سال چاپ شده بود، پرداختیم که تعداد آنها بسیار بالا بود و آروین در ماه های گذشته این آثار را جمع آوری کرد و چکیده آنها را به همراه کامبیز درمبخش، بزرگمهر حسین پور و احمد عربانی داوری کردند که در مجموع ۱۲۰ اثر شاخص را به صورت مالتی مدیا نمایش داده شده و ۷۰ اثر را هم به صورت چاپ شده می توانید ببینید.

وی ابراز امیدواری کرد که این فعالیت ها در سال آینده با برنامه ریزی بهتر و منسجم تری ادامه یابد.

در بخش بعدی مراسم، «آروین» هنرمند کاریکاتوریست درباره این بخش از جشن تصویر سال که به نمایش کارتون های مطبوعاتی اختصاص داشت، گفت: با هماهنگی هایی من توانستم به آرشیو روزنامه ها دسترسی داشته باشم. اکنون ۱۲۰ کارتون مطبوعاتی  روی دیوار است و نیمی از کارها هم به صورت مالتی مدیا به نمایش درآمده است. تعداد آثار بسیار زیاد و حدود سه چهار هزار اثر چاپ شده در مطبوعات مختلف است و جالب بود که تعداد کارتونیست های فعال و پرکار ما نیز حدود ۵۰ یا ۶۰ نفر بودند.

تدارک کتاب سال کاریکاتور

وی افزود: ما سعی کردیم با گزینشی بی طرفانه از طیف های مختلف آثاری را در این مجموعه داشته باشیم و سعی داریم از دوره های آینده بتوانیم با کمک دوستان کتاب سال کاریکاتور یا گزارش سال کاریکاتور را هم داشته باشیم که شامل مجموعه ای مصور از تاریخ کاریکاتور هر سال باشد.

آروین در پایان اظهار کرد: اتفاق مهم تجسمی در طول سال تصویر است و باید از این تصویر تقدیر شود اما من به بخش عکاسی همیشه حسودی می کردم چون بخش کاریکاتور در جشن تصویر سال همیشه نمایشگاهی بوده است و کاریکاتوریست ها خودشان بهترین کارشان را ارائه می کردند و به همین دلیل فکر می کنم بخش کاریکاتور همیشه خیلی دور از اتفاقی بود که در بخش عکاسی می افتاد.

در ادامه محمد هادیان عکاس کتاب «چهره های معاصر آذربایجان» هم درباره آدم های کتابش گفت: همه چیز از خودکاوی شروع شد و تکه ای از خودم را در این آدم ها یافتم  و حاصل آن مجموعه عکسی از بزرگان فرهنگ، هنر و اجتماع شد تا جای خالی آنها را در خطه کوچک آذربایجان پر کنم.

وی با اشاره به چگونگی حضورش در دنیای عکاسی بیان کرد: آلبومی را در زیرزمین خانه داشتیم که وقتی ۴ ساله بودم آن را ورق می زدم که به پرتره ای رسیدم که بعدها فهمیدم پرتره پدر من است و پدرم را با عکسش شناختم. سال‌ها بعد عکاس مهربانی که سیف الله صمدیان بود، از پشت ویزور مرا نگاه کرد و این ها باعث شد که من عکاس شوم. من عکاسی را شروع کردم بعد فکر کردم عکس ها را به چه کسی نشان بدهم، پیغمبران پرتره را به من معرفی کردند اما من خدای پرتره را می خواستم که بعدها با او یعنی فخرالدین فخرالدینی آشنا شدم که کارهایم را دید و من اینجا به او تعظیم می کنم.

این عکاس در پایان اظهار کرد: بعدها کتاب کارهایم را به هادی شفائیه نشان دادم که پسندید و مقدمه ای بر کتابم نوشت و از همین جا به هادی شفائیه بنیانگذار عکاسی آکادمیک در ایران نیز درود می فرستم که از ایران بسیار دور است و من حسرت عکاسی از او را با خود به گور خواهم برد.

پایان بخش این مراسم اهدای جایزه به هنرمندان و مولفان مهمترین رویدادهای تجسمی سال ۹۴ بود که در بخش رویدادهای مهم گرافیک از رضا عابدینی به جهت برپایی نمایشگاه آثار طراحی- خط او در گالری آب انبار، در بخش عکاسی فخرالدین فخرالدینی به جهت چاپ کتاب دوم پرتره ها و کتاب نقاشی هایش، خلیل مستوفی به دلیل گردآوری و چاپ کتاب «ارومیه به روایت تصویر، دوره قاجار جلد اول»، محمد هادیان به خاطر عکاسی و انتشار کتاب «چهره های آذربایجان»، در بخش انتشارات تصویری از محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر به خاطر چاپ کتاب در رشته های مختلف تصویری و در بخش کاریکاتور از «آروین» به جهت گردآوری مجموعه ای از برگزیده های کارتون و کاریکاتور مطبوعاتی منتشر شده در سال ۹۴ تقدیر شد.

به این منتخبان، هدایایی شامل لوح تقدیر، تندیس تصویرسال، مجموعه کتاب‌هایی از سوی نشر نظر و همچنین یک سکه بهار آزادی از سوی مرکز هنرهای تجسمی اهدا شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز