برای امام حسین فیلم و عکس نذر کنید

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۰۸:۳۵:۵۶
کد خبر: ۳۷۹۷۸۲
برای امام حسین فیلم و عکس نذر کنید
نشست رسانه‌ای اولین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» سه شنبه ۱۱ اسفندماه در مرکز مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، حسین یاری بازیگر سینما و تلویزیون که به عنوان سخنگوی این دوره از جشنواره در نشست رسانه‌ای این رویداد حضور یافته بود با اشاره به برگزاری چنین رویداد هنری بیان کرد: بسیار مشعوفم که در جشنواره مستقلی با رنگ، نام و بوی حضرت امام حسین(ع) به عنوان سخنگو حضور دارم. جشنواره «چهل چراغ» یکی از رویدادهای ارزشمند عرصه فرهنگ و هنر است که بدون در نظر گرفتن اختلاف نظرها و برگزاری جشنواره های متعددی که در کشور برگزار می شود، فقدان برگزاری رویدادی با نام امام حسین را پر کردند چرا که چنین فضایی مدتها بود که جای خالی آن در عرصه های مختلف حس می شد.

وی افزود: اهالی فرهنگ و هنر از هر طیف و نظری همواره میزان ارادت خود را به صورت فردی در ایام سوگواری و ولادت حضرت سید الشهدا(ع) نشان داده‌اند اما اینکه گروهی دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که این فعالیت های فردی را سازماندهی دهی کرده و فضایی را ایجاد کنند که میزان ارادت، ذوق و قریحه هنرمندان در قالب یک جشنواره مردمی مورد ارزیابی قرار گیرد اتفاق بسیار خوشایندی است.

این بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به عنوان جشنواره نیز گفت: عنوان «چهل چراغ» برگرفته از همان ۴۰ چراغی است که طی دهه های گذشته در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی، آنها را مشاهده کردیم و تا آنجا که می دانم این عنوان از بین ۲۰۰ عنوان انتخابی برای اولین دوره از جشنواره انتخاب شده که واژه چراغ تداعی کننده نور و هدایت و واژه چهل، تداعی کننده عددی است که در فرهنگ ما بسیار مقدس است. به هر ترتیب این انتخاب، انتخاب بسیار خوشایندی است که امیدوارم سرمنشاء برکات بیشتری در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر این سرزمین با تکیه بر نام مقدس حضرت سید الشهدا(ع) و اربعین حسینی باشد.

این جشنواره محل مناسبی برای عرضه آثاری است که مردم و هنرمندان در قالب یک رویداد مردمی همچون هیئت های مذهبی کارهای خود را نذری گونه به مخاطبان ارائه می دهند.

یاری ادامه داد: یکی از کارهایی که ما در این دوره از جشنواره برای معرفی هر چه بهتر آن به مخاطبان انجام داده ایم، ساخت تیزرهای ۱۵ ثانیه ای که در آن تعدادی از هنرمندان و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر مکنونات خود را درباره موضوع جشنواره ارائه می دهند و من همین جا از همه هنرمندان عزیزی که ارادتی به آستان مقدس حضرت سید الشهدا(ع) دارند تقاضا می کنم که اگر مایل هستند در ضبط این تیزرهای ۱۵ ثانیه ای، ما را یاری دهند.

سخنگوی اولین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» در ادامه این نشست خبری با اشاره به اهداف جشنواره گفت: بزرگداشت حرکت عظیم راهپیمایی مردمی اربعین، معرفی بازتاب عشق و ارادت به حضرت امام حسین(ع) در عرصه های ملی و بین المللی، جریان سازی برای تولید آثار مربوط به سیره معصومان و اهل بیت(ع) و اعزام کاروان بین المللی متشکل از مشاهیر ایرانی و خارجی به راهپیمایی اربعین حسینی از جمله اهدافی است که ما در این دوره از جشنواره به آن توجه ویژه ای داشتیم. این در حالی است که راه اندازی پورتال جامع امام حسین(ع) درجهت تولید محتوا و راه اندازی آژانس عکس امام حسین(ع) از جمله دستاوردهایی است که می توانم برای برگزاری این دوره از جشنواره به آن اشاره کنم.

یاری گفت: اولین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» همزمان با اعیاد شعبانیه از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود البته با توجه به پیش بینی هایی که ما در زمینه استقبال مردم برای ارسال آثارشان انجام داده ایم این احتمال وجود دارد که مهلت ارسال فراخوان تا بعد از تعطیلات نوروزی نیز تمدید شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به بخش های مختلف جشنواره نیز بیان کرد: جشنواره از بخش های مختلفی از جمله فیلم داستانی بلند شامل تله فیلم و فیلم سینمایی، فیلم داستانی کوتاه شامل آثار زیر ۴۰ دقیقه، فیلم های مستند بلند و کوتاه، پویانمایی، فیلمنامه داستانی بلند و کوتاه، و عکس شامل دو بخش حرفه ای و آماتور به همراه بخش پوستر و فیلم موبایلی بیش از ۴۰ ثانیه تشکیل می شود. در مورد میزان جوایز جشنواره هم باید  به این نکته اشاره کنم که طبق تمهیداتی که اندیشیده شده تلاش کردیم تا میزان جوایز نسبت به جوایز جشنواره هایی در این طبقه بندی بیشتر باشد البته قرار بر این است که در پایان این جشنواره نیز برخی از هنرمندان به عتبات عالیات اعزام شوند.

یاری گفت: این جشنواره در سالهای بعد جشنواره جامع تری خواهد بود و ما بنا داریم که غیر از برگزاری رویداد در تهران به یمن ۱۴ معصوم چکیده ای از آثار جشنواره را نیز در ۱۴ استان به نمایش بگذاریم ضمن اینکه اگر شرایط فراهم شود آثار برگزیده در تعدادی از کشورهای خارجی نیز به نمایش در خواهد آمد.

سخنگوی اولین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» در این بخش از نشست به ماجرای دستمزدهای ناچیز بازیگران برای بازی در فیلم های سینمایی با موضوع امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: متاسفانه من دلیل این موضوع را نمی دانم که چرا وقتی بازیگری برای بازی در آثار سینمایی از جنس امام حسین(ع) دعوت برخی از دوستان کاسه گدایی می گیرند و بر این باورند که باید کمترین دستمزد را به بازیگران این فضا پرداخت در حالی که اصلا چنین رویه ای، درست نیست و اتفاقا فضا به گونه ای است که باید دستمزد بیشتری را به همرندان پرداخت کرد. مطمئن باشید این هنرمندان اگر بخواهند برای امام حسین ارادت خود را نشان دهند این کار را به درستی در فضایی که خودشان تصمیم گیری می کنند، ابراز خواهند کرد.

بازیگر چندین مجموع تلویزیونی سیما با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت زنده یاد فرج الله سلحشورگفت: من افتخار این را داشتم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد جوادالائمه تهران با زنده یاد سلحشور آشنا شوم و در همان محلی که زندگی می کردم کارهای مشترکی را با هم داشته باشیم. به هر ترتیب من درگذشت این همرمند را که در حوزه سینما اهداف متعالی را دنبال می کرد تسلیت می گویم.

یاری در بخش دیگری از نشست خبری این جشنواره افزود: من امیدوارم دوستانی که برای برگزاری این جشنواره دورخیز کردند بتوانند در تداوم آن نیز تلاش کنند. این جشنواره یک رویداد مردمی است که مانند یک هیئت مذهبی که نخود و لوبیای خورشت هیئت خود را از نذری مردم دریافت می کند نیازهای مالی خود را نیز از بانیان خیرخواه و امام حسین(ع) دوست دریافت می کنند. این رویداد هم مانند تکایا و مناسبت های عزاداری کاملا به صورت خودجوش کار خود را آغاز کرده و امیدوارم در راهی که انتخاب کرده موفق باشد. جشنواره فیلم   «چهل چراغ» و همه خادم آن هستند اما مطمئن باشید هم هیئت انتخاب و هم شورای سیاستگذاری آن از جمله نام آوران و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر هستند که سعی در برگزاری یک جشنواره ارزشمند دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز