ثانیه محدودیت نیست، امتیاز است

۱۳۹۴/۱۲/۲۳ - ۰۹:۱۷:۵۷
کد خبر: ۳۸۳۶۹۴
ثانیه محدودیت نیست، امتیاز است
محور ضرب‌المثل‌های ادبی ما عموما اخلاق است؛ فیلم‌سازان آثار 100 ثانیه‌ای می‌توانند این قالب را مانند یک ضرب‌المثل تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی به کار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما گفت: به نظر من فیلم‌هایی که در زمان کوتاهی مثلا 100 ثانیه ساخته می‌شود، جدای از اینکه بهتر است با تکنیک‌های نوین سینمای روز ساخته شوند، باید از جنبه نوع نگاه به مضامین هم خلاقانه باشند. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر فیلم سازان چنین آثاری، جدای از فرم و ساختار خوب سینمایی باید در انتخاب مضامین و نوع نگاه و پرداخت به آن‌ها شیوه‌ای هنرمندانه را در پیش بگیرند. این عنصر نوع نگرش به سوژه یا مضمون اگر خوب و خلاقانه انتخاب شود می‌توان در همان زمان کوتاه تماشاگر اثر را تحت تاثیر قرار داد.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: این موضوع به خصوص اگر قصد ما ساختن آثاری با مضامین اخلاقی باشد، بسیار اهمیت پیدا می‌کند. طرح مضامین اخلاقی با نگرش‌های نو و خلاقانه در قاب سینما بسیار می‌تواند مطلوب و موردپسند جامعه ایرانی باشد. به‌ویژه با توجه به سابقه درخشان ادبی ما که همواره ضرب‌المثل‌های کوتاه ولی تاثیرگذار در ادبیات ما وجود داشته و در یادها مانده و سینه به سینه توسط مردم به نسل‌های بعدی منتقل شده است، می‌توان در عرصه تصویر و سینما هم آثاری کوتاه و هنرمندانه خلق کرد که در یادها بماند. 

به گفته اصغری محور ضرب‌المثل‌های ما عموما اخلاق است و از این نظر انتخاب موضوع اخلاق برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای کاملا موجه است و فیلم‌سازان می‌توانند این قالب را مانند یک ضرب المثل تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه بر مبای نظر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی مخاطبان روزگار ما بسیار کم‌حوصله شده‌اند و دوست دارند پیام‌ها در کوتاه‌ترین زمان و بدون شاخ و برگ‌های اضافی منتقل شوند، گفت: به دلیل گسترش فضای مجازی و رسانه‌های جهانی توضیح‌ واضحات و تکرار مکررات حوصله مخاطب امروز سینما را سر می‌برد و او را اذیت می‌کند و سینماگران ایرانی باید این موضوع را در خلق اثر مورد توجه قرار دهد.

تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: اثر سینمایی با اثر تلویزیونی که شاخ و برگ‌هایی دارد، بسیار متفاوت است؛ مخاطب تلویزیون کسی است که در خانه نشسته و ممکن است در حین تماشای یک اثر تلویزیونی به کارهای شخصی‌اش هم رسیدگی کند، ولی در سینما، تماشاگر در یک فضای تاریک نشسته و فقط بر فیلم تمرکز دارد، از این نظر حشو و زوائد اثر سینمایی به شدت به چشم می‌آید و مخاطب را آزار می‌دهد. 

وی ادامه داد: در یک اثر سینمایی باید تمام تلاش‌ها صورت گیرد تا زوائد کار کاسته شود؛ از این نظر ورود به عرصه سینمای مینیمال یا کوتاهِ کوتاه می‌تواند بستر این امر را فراهم سازد.

اصغری در پایان افزود: برخی ممکن است زمان کوتاه را محدودیتی برای فیلم 100 ثانیه‌ای قلمداد کنند، در حالی که همه امتیاز یک فیلم 100 ثانیه‌ای در همان کوتاه بودن زمانش است.

نظر شما