مجید ملامحمدی مطرح کرد؛

افزایش امکان دسترسی نویسندگان به مستندات دینی

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۵:۰۷:۳۷
کد خبر: ۳۸۴۱۸۳
افزایش امکان دسترسی نویسندگان به مستندات دینی
نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی معتقد است نویسندگان برای نوشتن نیاز به مستندات و منابع اولیه، قوی، قابل دسترسی و قابل اتکا دارند و امکان دسترسی به این منابع باید از سوی متولیان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از ستاد خبری جشنواره خاتم، مجید ملامحمدی، نویسنده کودک و نوجوان، درباره لزوم پرداختن به زندگی پیامبران و ائمه اطهار در ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) همانطوری که در قرآن کریم آمده است برای ما اسوه حسنه‌ای محسوب می‌شود و نشانه این است که در هر زمینه و برای هر سنین در آداب، اخلاق، رفتار و همه ویژگی‌های لازم برای زندگی بشریت می‌تواند الگو باشد. با توجه به اینکه دستورالعمل‌های زیادی برای ما چه در مورد سبک زندگی و چه در مورد اخلاق، معاشرت، رفتار اسلامی و همه گزینه‌هایی که انسان‌ها، مخصوصا بچه‌ها را از سنین پایین به مسیر راست هدایت کرده و آنها را سعادتمند می‌کند تنها در شخصیت پرافتخار و منحصر به فرد رسول خدا که رحمت جهانیان است جمع شده است.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی بیان کرد: هرچه در مورد آن شخصیت بزرگ و مهربان کار کنیم با هر زاویه‌ و نگاهی به زندگی وی حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و می‌توانیم برای مخاطبان کودک و نوجوان آثار با ارزش و تاثیرگذاری خلق کنیم. بطورکلی تا به حال در بخش ادبیات آیینی و دینی کتاب‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان تولید شده است و آثار خلاق و داستان‌های جذاب و نوشته‌های بازآفرینی شده قابل قبولی توسط نویسندگان کودک و نوجوان مخصوصاً در زمینه سیره اهل‌بیت، پیامبر اکرم (ص) و چهارده معصوم نوشته شده است. و این مساله حاکی از  اقبال بسیار زیاد نویسندگان به نوشتن و سرودن درباره پیامبر اکرم و اهل بیت است. اما علی‌رغم خلق آثار ارزشمند، تعداد این کتاب‌ها کافی نیست و نسبت به حجم مخاطبان، باید کارهای بیشتری انجام شود و تیراژ کتاب‌های این حوزه افزایش یابد.

ملامحمدی در ادامه به مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: نویسندگان برای نوشتن نیاز به مستندات و منابع اولیه، قوی، قابل دسترسی و قابل اتکا دارند و امکان دسترسی به این منابع باید از سوی متولیان فرهنگی و مسئولان ذی‌ربط فراهم شود تا هم منابع اولیه تاریخی که مستند و معتبر هستند برایشان فراهم شود تا براساس آن منابع بتوانند آثار ارزشمندی خلق کنند.

این نویسنده افزود: البته معمولاً منابع به صورت عربی است که در درجه اول نیازمند ترجمه صحیح و اصولی به فارسی است که باید توسط متولیان حقوق فرهنگی و حقوق دینی در اختیار نویسندگان و پژوهشگران این حوزه قرار گیرد تا با خیال راحت بتوانند در این زمینه کار کنند. همچنین اگر پشتوانه و حمایت قوی ازسوی مراکز فرهنگی و ناشران از چاپ و نشر این آثار فراهم شود قطعاً کارهای قوی‌تری نوشته می‌شود و آثار بازاری هم کمتر انتشار پیدا می‌کند.

ملامحمدی در پایان سخنانش برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره خاتم را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: این جشنواره‌ها از همه جهت سبب تشویق نویسندگان به تولید آثار در این حوزه می‌شود؛ هم از جهت حمایت از آثار قوی و شایسته و معرفی آنها به مخاطبان و هم حمایت مادی و معنوی از نویسندگان این حوزه برای آفرینش آثار بهتر.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز