اختصاصی برنا:

از چابک سازی صداوسیما تا خروج بازرس ویژه رسانه ملی

۱۳۹۵/۰۱/۰۲ - ۰۶:۳۵:۱۵
کد خبر: ۳۸۴۳۸۱
از چابک سازی صداوسیما تا خروج بازرس ویژه رسانه ملی
در این گزارش سعی شده به اتفاق های که در سال1394 تحت مدیریت محمد سرافراز برای صداوسیما رخ داده است پرداخته شود مسائلی نظیر حذف و ادغام شبکه ها در یک دیگر، خروج از کشوربازرش وِیژه سازمان صداوسیما به خارج و... که همگی در از اوضاع نابسامان صداوسیما خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری برنا،‌محمد سرافراز 15 آبان ماه سال 1393 برصندلی عزت الله ضرغامی رئیس سازمان عریض و طویل صداوسیما تکیه زد که در ابتدا خیلی‌ها متعقد بودند وی به مشکلات اقتصادی سازمان سروسامان خواهد داد و بحث چابک سازی و شایسته سالاری را برقرار خواهد کرد و برنامه های جنبی، ترکیبی و نمایشی صداوسیما با به لحاظ محتوای ارتقائ بیشتری پیدا می کنند.

اما سرافراز طی مدت حضور خود در سیما با حواشی متعددی روبه رو بوده است که نمونه آن را در بحث پوشش برجام شاهد بودیم چرا که تنها به پرداخت نظریات طیف فکری مخالف دولت در خصوص به فرجام رسیدن برجام برنامه های خود را بر روی آنتن می برد.

بحث چابک سازی سازمان از جمله شعارهای های سرافراز به حساب می آید امری که با بازنشسته کردن خیلی از نیروها وی که در دوران ضرغامی ، مدیریت شبکه‌های انگلیسی زبان پرس تی‌وی و اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی را نیز به صورت هم‌زمان را برعهده داشت متاسفانه محقق نشد.

چرا صداو سیما رو به حذف شبکه‌های تلویزیونی  آورده است؟

به نظر می‌رسد  یکی از اولین اقدامات سیمای ملی در قبال کسری بودجه ، درست‌ترین اقدام ممکن از سوی این نهاد در چنین شرایطی باشد. آنچه که امروز از سوی سازمان صداو سیما صورت گرفته رفع و رجوع کردن اشتباهات سال‌های گذشته این سازمان بوده است. اشتباهاتی که دست در دست هم داده و تلویزیون را تبدیل به نهادی کرده است که نه تنها بازدهی مناسبی ندارد بلکه در این سال‌ها تنها و تنها یک نتیجه داشته و آن هم افزایش خرج‌ها و هزینه ها بوده است و این رقم به قدری بالا رفته که مسئولان صداوسیما در اظهارنظرهای مختلف اعلام کردند که سیمای ملی به اندازه‌ای با مشکل کسری بودجه مواجه است که حتی توانایی پرداخت حقوق و تسویه حساب با کارمندان خود را هم  ندارد.در چنین شرایط سخت مالی و درحالی که صداوسیما نمی‌خواهد نیروهای انسانی خود را تعدیل کند  ،حذف یا اقدام شبکه‌های ناکارآمد که عملا بازده چندانی ندارند بهترین تصمیم سال‌های اخیر  این سازمان بوده است.

  بحران راه‌اندازی 11 شبکه جدید سراسری در دوران ضرغامی 

نهضت راه‌اندازی پشت سر هم شبکه‌های نسل دوم از اسفند 89 و با افتتاح رسمی شبکه مستند سیما آغاز شد. شبکه‌ای که ضرغامی آن زمان پیش‌بینی کرده بود یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌ها خواهد شد. شبکه «شما» نیز در فاصله کوتاهی پس از این افتتاح شد.در ادامه شبکه «بازار» بود که پخش رسمی خود را در 29 آبان 90 آغاز کرد. شبکه سراسری «نمایش» نیز پس از این در بهمن 90 به دست رئیس جمهور وقت راه ‌اندازی شد.محمود احمدی نژاد همچنین بعد از این در مراسم افتتاح همزمان دو شبکه جدید دیگر با نام‌های ورزش و پویا حضور داشت و در 28 تیر 91، مصادف با ایام شعبانیه این دو شبکه به فهرست شبکه‌های تلویزیون ایران اضافه شدند.شبکه بعدی که راه‌اندازی شد، «سلامت» بود که به صورت دیجیتالی و با محوریت اصلی پزشکی و سلامت جامعه و خانواده و بهداشت فردی به صورت تخصصی، از 12 اسفند 91 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.از آن زمان زمزمه‌هایی برای راه‌اندازی شبکه اختصاصی سریال و همچنین تاسیس شبکه‌ای با محوریت نشاط و سرگرمی به گوش می‌رسید و این خبرها ابتدا با راه‌اندازی رسمی شبکه «تماشا» همزمان با شبکه سلامت و بعد با افتتاح شبکه «نسیم» در اردیبهشت سال 93 رسمیت پیدا کرد. مراسم افتتاح این شبکه در استان کردستان برگزار شد.تاسیس بی‌رویه شبکه‌های جدید در سیمای ملی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دوران ریاست عزت ا... ضرغامی در صداوسیما بود. شبکه‌هایی که به سرعت افتتاح می‌شدند و با توجه به کیفیت پایین آنها به نظر می‌رسید هدف از تاسیس‌شان نه به دست آوردن رضایت مخاطب و نه افزایش و بهبود کیفیت برنامه‌های ملی بلکه افزایش کمی لیست شبکه‌های سیما جهت ثبت شدن در کارنامه این مدیر 56 ساله بود.شبکه‌هایی که نه تنها در حوزه تخصصی خود حرفه‌ای عمل نمی‌کردند و رضایت مخاطب را جالب نمی‌کردند حتی در بسیاری از موارد با یکدیگر همپوشانی داشتند و باعث می‌شدند تا تاسیس آنها بیش از پیش عبث به نظر برسد که کدام شبکه در دیگری ادغام به شود.

به تمام این مسائل مهاجرت شهرزاد میر قلی خانی بازرس ویژه سازمان صداوسیما را هم اضافه کنید ، جمیع جهات این موضوعات سبب شده که شاهد پیشترفت به خصوصی دربرنامه های افسرده برانگیز رسانه به اصطلاح ملی نباشیم؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز