نقش کم‌رنگ زنان در پست‌های کلیدی تولید فیلم و سینما در اسپانیا

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۱۰:۲۵:۳۰
کد خبر: ۳۸۷۳۳۴
نقش کم‌رنگ زنان در پست‌های کلیدی تولید فیلم و سینما در اسپانیا
زنان تنها ۲۶ درصد از پست‌های کلیدی تولید را در صنعت فیلم و سینمای اسپانیا در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از اسکرین دیلی، گزارشی جدید حاکی از این است که نسبت حضور کارگردان‌‌های مرد به زن برای تولید فیلم در سینمای اسپانیا برابر پنج به یک است.

انجمن فیلمسازان زن اسپانیا با انتشار نتایج تحقیقی که برای بررسی جایگاه زن و نیز تبعیض جنسیتی در صنعت فیلم انجام شده، اعلام کردند بر مبنای این بررسی تعداد مردان حاضر در صنعت تولید فیلم در اسپانیا پنج برابر زنان است.

در حالی که فهرستی از ۱۴۳ فیلم در سال ۲۰۱۵ برای دریافت جایزه سینمایی گویا نامزد شدند، از این میان ۶۵ فیلم را مردان و ۱۲ فیلم را زنان کارگردانی کرده بودند.

در میان مستندها نیز همین نسبت وجود داشت و ۵۰ کارگردان مرد و ۱۷ کارگردان زن کار ساخت این فیلم را برعهده داشتند.

جوآنا ماسیاس نایت رییس انجمن فیلمسازان زن اسپانیا با اشاره به این آمار گفت میزان در اختیار داشتن نقش‌های کلیدی در این صنعت توسط زنان، واقعا جای درنگ دارد. وی گفت: این گزارش نشان می‌دهد که در میان فیلم‌های تولید شده تنها ۲۶ درصد از پست‌های کلیدی در اختیار زنان بوده است. این در حالی است که تعداد زنان و مردانی که در مدرسه‌های فیلمسازی تحصیل می کنند کاملا با هم برابر است. وی افزوده است: فقدان تنوع  به معنی این است که حق زنان در این میان نادیده گرفته می‌شود.

این ۲۶ درصد شامل زنانی است که به عنوان کارگردان، فیلمنامه نویس، مسئول تولید، تهیه کننده ویژه، کارگردان هنری، فیلمبردار، صدابردار و تهیه کننده موسیقی، مسئول جلوه‌های ویژه، تدوین‌گر، طراح لباس، گریم و مو در این فیلم‌ها نقش داشته‌اند.

با این حال این انجمن که هر سال نتیجه بررسی‌های خود را منتشر می‌کند، معتقد است اوضاع چنین نمی‌ماند و بهتر خواهد شد. سازمان دهندگان این انجمن که نشست‌هایی برای کمک به گسترش جایگاه زنان برگزار می‌کند، در پنجمین دوره نشست سالانه‌اش که هفته پیش برگزار شد به مذاکراتی با سازمان‌دهندگان سینمایی در ارویا، آمریکای لاتین و آمریکا برای برناه‌ریزی‌های آینده دست زده‌اند.

جوایز گویا جایزه ملی و معتبرترین جایزه سینمایی کشور اسپانیا و از معتبرترین جایزه سینمایی جهان به شمار می‌رود. جایزه گویا در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و اولین دوره آن در ۱۶ مارس همان سال در محل تئاتر لوپه دوگا شهر مادرید برگزار شد. سی امین جشنواره فیلم گویا، با حضور ستاره‌های بین المللی هنر هفتم در ماه فوریه امسال در مادرید برگزار شد.

نظر شما