به گزارش گاردین:

نمایشنامه‌نویس مطرح انگلیسی درگذشت

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۱:۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۱۶۹۰
نمایشنامه‌نویس مطرح انگلیسی درگذشت
«آرنولد وسکر» نمایشنامه‌نویس برجسته انگلیسی که از مهمترین چهره‌های ادبی این کشور در قرن بیستم بود، درگذشت.
به گزارش خبرگزاری برنا، «سر آرنولد وسکر» یکی از شخصیت‌های ممتاز قرن بیستم ادبیات نمایشی انگلیس که طی پنج دهه آثار بسیاری را در زمینه‌های مختلف نمایشنامه‌، شعر، مقاله و داستان کوتاه به نگارش درآورد، در سن 83 سالگی از دنیا رفت.

او که آثارش را با درون‌مایه سیاسی می‌نوشت، در طول عمر خود بیش از 40 نمایشنامه به علاوه کتاب‌هایی در حوزه‌های مقاله‌نویسی، شعر و داستان کوتاه، ادبیات کودک و رمان‌نویسی خلق کرد.

اوج شکوفایی وسکر دهه 1950 بود که منتقدان او را با دیگر نویسندگان طبقه کارگر مقایسه می‌کردند و این چهره را از نسل "مردان جوان خشمگین" می‌دانستند. این در حالی بود که این نویسنده چنین برچسبی را نمی‌پذیرفت. وسکر بعدها به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان دهه 1960 شناخته شد. او از نمایشنامه‌نویسان سبکی بود که آثاری رئال درباره گمگشتگی‌ انسان‌ها در جامعه مدرن و خشم آن‌ها از شرایط موجود را دربرمی‌گرفت.

به گزارش گاردین، آرنولد وسکر متولد سال 1932 در ایست‌اند لندن بود. او در سال‌های جوانی در یک کتاب‌فروشی کار می‌کرد. نجاری و لوله‌کشی از دیگر شغل‌های او پیش از روانه شدن به زندان به جرم فعالیت‌های سیاسی در سال 1961 بود.

از میان نمایشنامه‌های موفق وسکر می‌توان به «تاجر»، «شایلاک»، «آشپزخانه» و «ریشه‌ها» اشاره کرد.

با وجود این که وسکر از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، تا سال‌های پایانی عمرش نویسندگی را ادامه داد و در سال 2008 اولین مجموعه شعر خود را روانه بازار کرد. او اولین رمان خود را در سال 2005 با عنوان «عسل» منتشر کرد.

این نویسنده انگلیسی در سال 2006 از سوی ملکه عنوان شوالیه‌ را دریافت کرد. نمایشنامه‌های وسکر تاکنون به 18 زبان ترجمه شده و بارها مورد اقتباس قرار گرفته‌اند.

نظر شما