نگاهی گذرا به کارنامه امیر پروین حسینی تهیه کننده فیلم «من سالوادور نیستم» به بهانه اکران موفق این فیلم

راز فروش در سینمای نفروش ایران

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۹:۰۱:۵۲
کد خبر: ۳۹۳۲۰۷
راز فروش در سینمای نفروش ایران
فیلم سینمایی" من سالوادور نیستم" توانسته با جذابیت های بصری و حضور رضا عطاران و کارگردانی منوچهر هادی و حضورتهیه کنندگانی دغدغه مند فروش ۱۱ میلیاردی را پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سال هاست که در سینمای ایران، اغلب به دلیل عدم ریسک پذیری تهیه کننده به خاطر عدم اطمینان از برگشت سرمایه، فیلم ها فراتر از فضای بسته و کم خرج داستان های شهری و آپارتمانی نمی روند. به همین خاطر علاوه بر استقبال سرد مخاطبان داخلی از تولیدات سالیانه سینمای ایران، این سینما بازار منطقه ای و جهانی را هم از دست داده است. چرا که در شرایط رقابتی آثار سینمای جهان در ژانرهای مختلف، تولیدات سینمای ایران به سختی می تواند بازاری همپای بازار سینمای بدنه دیگر کشورها، در خارج از مرزها برای خودش به وجود بیاورد. اما با این حال چهره هایی در بخش تهیه فیلم ها حضور داشته اند که در بین حجم زیاد فیلم های کم هزینه و بدون ریسک، دست به تجربه هایی بزرگ در داخل کشور و خارج از مرزهای ایران زده اند.

از هفته های پایانی سال گذشته فیلم «من سالوادور نیستم» به روی پرده سینماهای ایران رفت که از نظر ساخت، حداقل با فیلم های یک سال اخیر سینمای ایران تفاوت مهمی دارد.«من سالوادور نیستم»به عنوان یک فیلم سرگرم کننده کمدی، توانسته راه خودش را دربین تماشاگران سینمای ایران پیدا کند. در شرایطی که در فیلم های تجاری، حتی از سینمای هنری هم کمتر دست به ریسک می زنند و اکثرا به سراغ گزینه های امتحان پس داده می رود، امیر پروین حسینی تهیه کننده فیلم «من سالوادور نیستم» ریسک ساخت فیلم در خارج از لوکیشن های رایج داخلی را پذیرفته، و قدم جدیدی در زمینه فیلم های تجاری برداشته است.

«من سالوادور نیستم» علاوه برای جذب مخاطب داخلی، بازاری هم برای خودش در کشور برزیل فراهم کرده که با اکران شدن اش در این کشور می تواند مسیر تازه ای برای شکل گیری یک بازار خارجی را در کشور برزیل و به تدریج کشورهای دیگر برای سینمای ایران، برای پخش فیلم هایی از سینمای تجاری به وجود بیاورد. با اینکه این فیلم، رضا عطاران را به عنوان تضمین کننده گیشه اش به همراه دارد، اما قرار گرفتن تیم بازیگران فیلم و روایت داستان آن در لوکیشن کشوری دیگر، خودش عامل مهم در جذب مخاطبی ست که تماشای لوکیشن های تکراری شهری خسته شان کرده است. از طرفی نگاهی به کارنامه منوچهر هادی نشان می دهد که پیش از این فیلم نه تنها اثری پرفروش در کارنامه هنری اش نداشته بلکه اکثر او مخاطب محدودی را به همراه داشته اما نتخاب به جا او در موقعیتی مناسب از سوی تهیه کنندگان «من سالوادور نیستم»فضای جدیدی را برای هادی ایجاد کرده است تا بتواند قابلیت های جدیدی را از خود به نمایش بگذارد و خود را در زمره کارگردان های فیلم های پر فروش قرار دهد.

نکته مثبت فیلم «من سالوادور نیستم » این است که روایت جذابی از قشر مذهبی ایرانی ها در خارج از کشور به تصویر کشیده و بدون آنکه حریم ها را رد کند باعث ایجاد فضای کمدی برای مخاطب شده است. پروین حسینی پیشتر در مصاحبه ای اعلام کرده بود که این موقعیت وام گرفته ازشرایطی بود که من و برخی از دوستانم در خارج از کشور با آن مواجه بودیم و همین موضوع هم باعث شده تا مردم با آن همذات پنداری بیشتر داشته باشند.او که سابقه تهیه کنندگی فیم «خاک و مرجان» را هم در کارنامه هنریش دارد توانست عنوان عنوان فیلمساز صلح از جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر جاکارتا را هم از آن خود کند.امیر پروین حسینی علاوه بر سینما، در تلویزیون هم تجربه تهیه کنندگی دارد که سوابق فیلم سازی و تمایلات سرمایه گذاری او در حوزه تصویر، جوایز مختلفی را در زمینه تهیه کنندگی (بهترین تهیه کنندگی برای سریال لطفاً دور نزنیم و فیلم پل و ...) از آن خود کرده و شیوه کارش مورد تقدیر شبکه های تلویزیونی و دیگران قرار گرفته است.

نکته جالب اینکه او بعد از فیلم «من سالوادور نیستم» به سمت فضای متفاوتی در فیلم سازی رفته و فیلم «زاپاس» را به کارگردانی برزو نیک نژاد تولید کرده است که این فیلم در فضای خانوادگی روایت شده و قرار است مهرماه به روی پرده برود.

یادداشت: حسام حاجی پور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز